היסטוריה וארכיאולוגיה

מבקרים בבאר שבע? העיר שנקראה על שם אברהם אבינו

כנראה היתה עיר באזור באר שבע שנקראה על שמו. בבאר שבע, כידוע, חי ופעל אברהם, ושם אירח את המלאכים ואת אורחיו הרבים. מנין לנו זאת?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אברהם אבינו היה אביהן של אומות רבות: ישראל, ישמעאל, אדום, מדיין, עמון, מואב.

אבל מעניין שלא מצאנו שנקראו אנשים בשמו, לא בימי הנביאים, וגם לא בימי התנאים והאמוראים. אנו מוצאים שם דומה – "אבירם", אבל לא אברהם.

עם זאת, כנראה היתה עיר באזור באר שבע שנקראה על שמו. בבאר שבע, כידוע, חי ופעל אברהם, ושם אירח את המלאכים ואת אורחיו הרבים.

מנין לנו זאת?

בימי רחבעם בן שלמה, לראשונה מאז יציאת מצרים, פלש פרעה מלך מצרים לישראל. הוא זיהה את החולשה שנוצרה במות המלך הגדול שלמה, הממלכה התפלגה, והוא ראה בכך הזדמנות לשדוד אוצרות מממלכת יהודה.

וכך מספר הנביא: "ויהי בשנה החמישית למלך רחבעם, עלה שישק מלך מצרים על ירושלים,  ויקח את אוצרות בית ה' ואת אוצרות בית המלך ואת הכל לקח, ויקח את כל מגיני הזהב אשר עשה שלמה", (מלכים א', י"ד).

למרבה העניין, גם שישק בעצמו השאיר כתובת המתארת את המסע הזה, שהתרחש לפני כשלשת אלפים שנה. שישק בנה מקדש עצום בכרנך שבמצרים, ובו הוא מתאר בהרחבה את המסע שלו לישראל, בליווי ציורים ותיאורים של הכלים אותם שדד מבית המקדש.

בכתובת שישק ישנה גם רשימה של ערים אותם כבש, לפי סדר גיאוגרפי, והנה במסעו בנגב, בין ירוחם ובין ערד, הוא עובר בעיר שנקראת "אברם" (הערים מכונות "חגר", מלשון חגורה, ביצור, היקף, כמו ה"חקרא" המאוחרת, ולכן השם המלא הוא "חגר אברם"). יש משערים שזו באר שבע עצמה, שלפי ספר בראשית אברהם היה ממייסדיה, אבל גם אם אין זו באר שבע, ודאי היא באזור באר שבע, ומן הסתם נקראה על שם אברהם אבינו.

תגיות:אברהם אבינוארכיאולוגיהבאר שבע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה