היסטוריה

רגע של היסטוריה: הפטיפון, בטוח שאינו כישוף?

לפני כמאה וחמשים שנה, המציא אדיסון את הפונוגרף, שהיה גרסה ראשונית של הפטיפון. הפונוגרף היה מסוגל להקליט קולות של בני אדם, ולהשמיע אותם שוב. באותם ימים עדיין לא היה ברור לכל טיבה של ההמצאה המוזרה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לפני כמאה וחמשים שנה, הממציא האמריקאי המפורסם, תומס אדיסון, שרשם יותר מאלף פטנטים, פרסם את אחת ההמצאות שעשו לו שם עולם. שנתיים לפני המצאת הנורה החשמלית, המציא אדיסון את הפונוגרף, שהיה גרסה ראשונית של הפטיפון. הפונוגרף היה מסוגל להקליט קולות של בני אדם, ולהשמיע אותם שוב.

בשנת 1877, תרל"ז, הקריא אדיסון את מילות שיר הילדים "למרי היתה כבשה קטנה". הוא הקריא פעם אחת, וכל מי שרצה – יכל לשמוע זאת שוב ושוב מתוך שפופרת הפונוגרף. הדבר נחשב לפלא עולם. ההקלטה הזו זמינה עד היום ברשת, וכל מי שרוצה להשמיע לילדיו שיר לפני השינה, שהוקלט לפני מאה וחמשים שנה, מוזמן לעשות זאת...

בזמננו, ברגע שמשוחררת גרסא חדשה של מכשיר סלולרי, תוך מספר ימים ניתן להשיג אותה בכל חנות בעולם. באותם ימים זה לא עבד כך, ולא היה שפע גדול כל כך, כך שעשרים שנה לאחר מכן, בחול המועד פסח תרנ"ט, בירושלים הקטנה של בין החומות, עדיין לא היה ברור לכל טיבה של ההמצאה המוזרה.

החוקר דותן גורן מצטט מעיתון "הפיסגה" (5/5/1899) את המאורעות המוזרים שהתרחשו בירושלים באותה שנה. אברך ירושלמי רצה לשמח את ילדי ירושלים בחול המועד, וגם לגבות דמי כניסה צנועים, בהופעת בכורה של הפונוגרף עם פרקי חזנות! אבל חלק מבני העיר לא ראו זאת בעין יפה. האם לא מדובר בבעל אוב? זה שהזכירו חז"ל, שמעלה רוחות של מתים ומשמיע קולות? ואם לא כן, איך בדיוק הוא יכול להשמיע קולות של חזנים שכבר נפטרו?!

"אחד האברכים בן לאחד מחשובי ירושלים הביא לו הפונוגרף של עדיסאן כדי להרויח כסף. וידביק מודעות גדולות בחוצות ירושלים להודיע נפלאות הפנוגרף אשר בכחו להשמיע ניב שפתים מלי מבטאים  ושירי זמרה אשר יצאו מפי חזנים נודעים לשם.

"ופה איתנו איש אחד מ.ס. שמו ומקנא קנאת ה' ויהי הדבר בעיניו למעשה כשפים כי איך יתכן למשל אשר יצחק... שעתה הוא חזן בביהכנ"ס בהמושבה פתח תקוה, ישמעו אתה השומעים מנגינותיו כמו 'הבן יקיר לי' מפורש יוצא מפי הפונוגרף? עד מהרה מצא לו חברים חכמים גדולים שאמרו כי זה מעשה אוב וידעוני, עדיסאן קשר בודאי עצם אדם מת בפי הפונוגרף לכן ישמיע קולו, ויכריזו בבית הכנסת 'אסור לשמוע הפונוגרף'!

"וייאלץ בעליו לפנות אל הרה"ק רבי שמואל סלנט ויביאהו אל ביתו ויראהו את הכח המדבר שבו, הרב הזקן התרגש מאד בנתנו אחת השפופרות לתוך אזני וישמע קול החזן ומשורריו ישוררו 'שושנת יעקב צהלה ושמחה', ויאמר כי אין כל אסור ועוון בהפונוגרף, ורק למען העניים יוריד שכר השמיעה".

ובכן, רבה של ירושלים, רבי שמואל סלנט, בחן היטב את הפונוגרף, וקבע כי אין בו חשש כישוף, וליהודים היתה אורה ושמחה (רק לקחת מחירים הוגנים, כדי שהעניים יוכלו ליהנות...).

תגיות:רגע של היסטוריהכישוף

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה