היסטוריה וארכיאולוגיה

האם נמצא החץ שאיתו בניהו בן יהוידע "הכה את הארי ביום השלג"?

אחד מראשי החץ שנמצאו על ידי החוקרים באתר החפירה, נושא את הכתובת "חץ בניהו רב אלוף". בידענו שבניהו בן יהוידע היה אחד משרי הצבא של דוד, נשאלת השאלה אם אכן זהו אחד מראשי החיצים של בניהו בן יהוידע?

אא

בניהו בן יהוידע, מגיבורי דוד, שהיה גם חכם גדול בתורה, והאר"י הקדוש גילה את שורש נשמתו ובמי התעברה נשמתו באותו דור, כמה נפלאות סופרו אודותיו!

וכך מתאר את גבורתו הנביא שמואל: "וּבְנָיָהוּ בֶן יְהוֹיָדָע בֶּן אִישׁ חַיִל רַב פְּעָלִים מִקַּבְצְאֵל, הוּא הִכָּה אֵת שְׁנֵי אֲרִאֵל מוֹאָב, וְהוּא יָרַד וְהִכָּה אֶת הָאֲרִי בְּתוֹךְ הַבֹּור בְּיוֹם הַשָּׁלֶג:  וְהוּא הִכָּה אֶת אִישׁ מִצְרִי אשר אִישׁ מַרְאֶה וּבְיַד הַמִּצְרִי חֲנִית וַיֵּרֶד אֵלָיו בַּשָּׁבֶט וַיִּגְזֹל אֶת  הַחֲנִית מִיַּד הַמִּצְרִי וַיַּהַרְגֵהוּ בַּחֲנִיתוֹ: אֵלֶּה עָשָׂה בְּנָיָהוּ בֶּן יְהוֹיָדָע וְלוֹ שֵׁם בִּשְׁלֹשָׁה הַגִּבֹּרִים" (שמואל ב' פרק כ"ג).

אלו מקצת מעלילותיו של אותו גיבור מופלא. הוא זינק על הענק המצרי, בלי שום נשק, וחטף את נשקו שלו. וכיצד הכריע את הארי באותו יום שלג? אפשר לדמיין את השלג הכבד באזור ירושלים וחברון. חברון שוכנת מעל המדבר, והאריה כנראה עלה מן המדבר לחפש לו טרף, ובהיותו אריה ישראלי, שאינו רגיל לשלגים, החליק לתוך בור גדול, מן המצויים בשפע באזור. נהמותיו נשמעו יפה בכל האזור, ובכל רגע חששו האנשים שהוא יצליח לטפס החוצה ויעשה בה שמות. בעוד האריה שולח את כפותיו הגדולות שוב ושוב על הקירות החלקים והקפואים, לא היסס בניהו, זינק לתוך הבור כאשר חנית בידו, ונעץ אותה בתוך גופו של האריה. או אולי היה גיבור כדוד המלך, שהכריע את הארי בכפות ידיו בלבד? או אולי ירה בו חץ משפת הבור? אין אנו יודעים, ובל נשכח את דברי חכמינו, שכל המעשה הזה באריה אינו אלא דוגמה לכוחו הגדול בהלכה.

לפני כמה עשרות שנים החלו להופיע בשוק העתיקות ראשי חץ שעליהם כתובות, מה שמזכיר לנו את הנוהג בן ימינו, לחרות כיתובים על טילים המשוגרים לעבר האויב. ראשי החץ נבדקו והתגלו כמקוריים. הם עשויים מברונזה, שהיא מתכת קדומה שהיתה בשימוש בעיקר לפני תקופת הברזל, לפני שאמנות יצירת הברזל היתה נפוצה. בישראל, שלמה המלך הוא שיצק כבשני ברזל בתמנע, ועד זמנו היו תקופות שהפלשתים מנעו מישראל לייצר ברזל, כמתואר בספר שופטים.

בחלק מהמקרים לא ידוע היכן נמצאו ראשי החץ, ובחלק מהמקרים הם נמצאו על ידי החוקרים באתר החפירה, באזור בית לחם. אחד מראשי החץ נושא את הכתובת "חץ בניהו רב אלוף". בידענו שבניהו בן יהוידע היה אחד משרי הצבא של דוד, נשאלת השאלה אם אכן זהו אחד מראשי החיצים של בניהו בן יהוידע?

את התשובה כנראה לעולם לא נדע, מה שנוכל הוא רק לשער...

תגיות:בניהו בן יהוידעהיסטוריה וארכיאולוגיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה