בריאות ותזונה

האם מיצים סחוטים באמת טובים לבריאות?

האם מיצים סחוטים משפיעים על בריאותנו? אם כן, האם לטובה או לרעה? התשובה אינה חד משמעית ומסתבר שזה תלוי למי

אא

כיצד המיצים הסחוטים משפיעים על בריאותנו? מלבד טעמם הנפלא, האם הם באמת טובים לנו? התשובה אינה חד משמעית.

אם מדברים על סגולות בריאותיות וההשפעות של פירות שונים, אפשר להתייחס למרכיבים שבהם – ויטמינים, מינרלים וסיבים. מאמר שהתפרסם לאחרונה באתר וואלה, התייחס דווקא על ההשפעה של רכיבים אחרים בשם פוליפנולים, שהם נוגדי חמצון עוצמתיים שמשפיעים על שורה של תהליכים ביולוגיים, ובייחוד על תפקוד הלב וכלי הדם.

פוליפנולים נמצאים במזונות כגון תה, יין, שוקולד, ירקות, שמן זית כתית, ובפירות כמו ענבים, תפוז, תפוח, אגס, אפרסק, לימון, תות, שזיף ורימון.

בעשורים האחרונים, הוכח כי צריכת פוליפנולים בשיעור גבוה תורמת לשיפור בריאות הלב ומפחיתה את הסיכון למצבים כמו לחץ דם גבוה, סוכרת מסוג 2 והתקפי לב. למרות שברור שאכילת פירות מסייעת להשיג את מטרה זו, לא ברור האם גם מיצים סחוטים מייצרים את אותה ההשפעה החיובית.

מחקר חדש שפורסם לאחרונה התייחס בדיוק לנושא זה. מהמחקר עלה כי לא נמצאה כל השפעה משמעותית של המיצים הסחוטים על בריאות הלב והסיכון למחלות לב וכלי דם. עם זאת, כאשר החוקרים בחנו את ההשפעה של המיצים על קבוצות מסוימות באוכלוסייה, הם כן גילו אפקט חיובי על הפחתת כולסטרול בקרב אנשים שמצויים בסיכון גבוה למחלות לב.

בנוסף, מומחים מדגישים כי מיצי פירות מכילים כמויות סוכר גבוהות, כמעט כמו במשקאות תעשייתיים. לדוגמה, כוס של מיץ תפוזים סחוט מכילה כ-25 גרם פחמימות, שמתוכן כ-20 גרם הם סוכרים פשוטים. לכן, ידוע שצריכה מוגברת של מיצים סחוטים יכולה לגרום להשמנה ואף להעלות את הסיכון לסוכרת מסוג 2. זו הסיבה שברוב המקרים, במקום לשתות מיץ סחוט, עדיף פשוט לאכול את הפירות עצמם כדי ליהנות מהיתרונות שלהם.

מנגד, מחקרים מראים שמיצי פירות סחוטים מספקים שיעור של ויטמינים מקבוצת B וכן מינרלים כמו ברזל, אשלגן ומגנזיום, שדומה לזה שקיים בפירות טריים. עם זאת כדאי לזכור ששיעורו של ויטמין C במיצים יורד בקצב די מהיר לאחר הסחיטה ולכן חשוב להקפיד לשתות אותם כשהם עדיין טריים. בנוסף, בשונה מאכילת פירות, בשתייה קל מאוד להפריז בכמות ולכן גם הסיכוי להשמנה ולסוכרת גדל.

לסיכום, לא מומלץ לוותר על מיצים סחוטים לחלוטין או לבחור במשקאות תעשייתיים, אבל בהחלט כדאי לא להפריז בכמויות, במיוחד אם אתם סובלים ממחלות רקע או שאתם גם ככה צורכים הרבה סוכר ממקורות אחרים. במקרה כזה מומלץ להחליף את המיץ במים או לאכול את הפירות עצמם.

תגיות:בריאותמיץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה