בריאות ותזונה

כעת זה מוכח: מזונות מעובדים מעלים סיכון להתפתחות סוכרת

לחמים מעובדים, משקאות מתוקים, מנות מוכנות וממרחים ותוספים. מחקר רחב היקף מצא כי מזונות אלו מעלים את הסיכון להתפתחות סוכרת, ומהם המאכלים שלא הוכחו כמסכנים?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כבר שנים שחוקרים ברחבי העולם מנסים לאתר גורמי סיכון למחלת סוכרת סוג 2. מקובל לומר כי הגורמים המדויקים לסוכרת מסוג זה אינם יודעים, אך יש מצבים שונים שמגבירים את הסיכון לחלות במחלה, ובראשם משקל יתר וסיפור משפחתי של אדם קרוב החולה גם כן בסוכרת.

לאחרונה יצאו חוקרים במחקר רחב היקף שהתפרסם בכתב העת Diabetes Care ומצא כי צריכה של מזונות אולטרה מעובדים מעלה את הסיכון להתפתחות של סוכרת סוג 2. המחקר גם הצביע על כך שמתוך שלל המזונות המעובדים, יש מזונות מסוימים שקשורים לסיכון משמעותי יותר מאחרים.

במחקר השתתפו קרוב ל-200 אלף נבדקים, והם חולקו לשלוש קבוצות בהתאם לגילם ולמצבם הבריאותי:  קבוצה של 71,871 נשים, קבוצה של 87,918 נשים, ועוד קבוצה עם 38,847 גברים. הקבוצות לוו במשך פרק זמן ממושך שלכל אורכו בחנו החוקרים את מצבם של המשתתפים באמצעות מערכת ניקוד ובהתאם לבדיקות ולדיווחים עצמאיים. בסיומו של המחקר בדקו החוקרים כמה מקרים של סוכרת מסוג 2 התגלו אצל הנבדקים, והצליחו להוכיח כי היחס בין אנשים שצרכו מזונות מעובדים באופן קבוע וחלו בסוכרת, לבין אלו שהקפידו שלא לצרוך מזונות כאלו וחלו, עמד על 1.46.

החוקרים גם בדקו באופן ספציפי סוגים של מזונות מעובדים, וציינו כי ישנם מזונות מסוימים שנמצאו ככאלו שמעלים באופן משמעותי יותר מאחרים את הסיכון לסוכרת מסוג 2, כמו מנות מוכנות, ממרחים ותוספים, לחמים מעובדים ושתייה מתוקה. לעומתם, יש רשימת מזונות שנמצאו קשורים לסיכון מופחת של התפתחות הסוכרת, ביניהם: דגנים, לחמים חומים ולחמים מדגנים מלאים, מוצרים מבוססי פירות ומוצרי חלב.

בניתוח העל של המחקר בו בדקו החוקרים את הנתונים בכל הקבוצות, הם ציינו כי על פי הנתונים שנמסרו, כי בכל עלייה של 10% בצריכת המזון המעובד, נראה שיש עלייה של 12% בסיכון לסוכרת.

תגיות:מזון מעובדסוכרת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה