בריאות ותזונה

סובלים מבטן נפוחה? זו הסיבה

אם אתם סובלים מבטן נפוחה, דעו שישנן כמה סיבות לכך, ולכל סיבה טיפול מתאים

אא

סובלים מבטן נפוחה? יש יותר מסיבה אחת להרגשה הזו. יכול להיות שזה מצב רגעי, משום שאכלתם ארוחה גדולה, או יכול להיות שמדובר במצב כרוני, בו הבטן התנפחה והתקבעה במצב הלא נוח. אתר חדשות 12 פרסם את המדריך המלא לבטן נפוחה – למה זה קורה ומה ניתן לעשות?

עצירות

הרמב"ם אמר שעצירות היא אם כל המחלות. כאשר אין איזון בין מה שאנחנו מכניסים לגוף לבין פליטת הרעלים, יכולות להופיע מחלות, וגם תופעות כמו נפיחות בבטן. מלבד תזונה מתאימה, מה שיכול לעזור הוא עיסוי. ד"ר ג'ודי ני, מומחית לגסטרואנטרולוגיה, מסבירה: "לחצו באזור המעי הגס, עברו מחלקה הימני של הבטן התחתונה שלכם למעלה לאזור הבטן ולמטה לאזור השמאלי. כך למעשה אתם עוקבים אחר הנתיב של מערכת העיכול".

חיידקים ופטריות

בתוך המעיים והקיבה שלנו יש, בין היתר, חיידקים, טפילים ופטריות. הם בדרך כלל "מסתדרים" אחד עם השני, אך כשאחד מהם תופס תאוצה, נוצר מצב של נפיחות בבטן. הנטורופת יגאל קוטין, מסביר: "הליקובקטור פילורי, למשל, הוא חיידק מאוד שכיח וגם טפיל שנקרא ג'רדיה, ואת זה ניתן לגלות דרך בדיקת צואה. החיידקים והטפילים האלו נמצאים בכל מקום סביבנו ואז או שנדבקנו בהם דרך הפה, או לרובנו האורגניזם הללו אפילו נמצאים אצלנו בדרך קבע".
"בנוסף, כשהגוף חלש יותר או שמערכת החיסון ירודה, אז האורגניזמים האלו מתגברים והופכים להיות בעייתיים. גם קנדידה היא בעצם פטרייה ששוכנת בדרך קבע במערכת העיכול כחלק מהמיקרוביום שלנו בצורה מאוזנת עם שאר החיידקים והטפילים. כשהאיזון הזה מופר בצורה גסה לאורך זמן, הפטרייה יכולה להתגבר ואז היא פוגענית. תסמינים שיכולים להעיד שמדובר על קנדידה או חיידקים או טפילים: אי נוחות במערכת העיכול כמו גזים, נפיחות, שינויים ביציאות, לפעמים פחות או יותר או מרקם שמשתנה, לפעמים כאבי בטן. אם זה הליקובקטור אז הכאב יהיה ברום הבטן (בחלק העליון של הבטן). לפעמים ייתכנו צרבות".

חומציות לא מאוזנת בקיבה

קוטין מוסיף כי סיבה נוספת לנפיחות בבטן היא חומציות בקיבה. "בדרך כלל מצבים של גזים מצביעים על חומציות נמוכה מהנורמה, ואז האוכל לא מתפרק או לא מתעכל כראוי והתנועתיות במעיים נחלשת, וכתוצאה מכך יש לפעמים גזים, כאשר האוכל נמצא זמן רב יותר במעיים ותוסס. החומציות הנמוכה מתרחשת בגלל סיבות מגוונות וביניהן: נטילת אנטיביוטיקה או תרופות, אי אכילה ממושכת, מתח לאורך זמן, אנורקסיה. חומציות גבוהה תגרור כאבי בטן, שלשול או צרבת".

חוסר איזון בבלוטת התריס

אם אתם סובלים מבטן נפוחה באורח קבע, בקשו מרופא המשפחה שלכם גם בדיקות דם לגישוש ומעקב אחר בלוטת התריס שלכם. הנטורופת יגאל קוטין, מסביר: "בלוטת התריס בעצם אחראית על מגוון תהליכים של חילוף חומרים ועיכול בגוף, אם יש תת פעילות בבלוטת התריס, אז החומציות בקיבה תהיה נמוכה, והפרשת האנזימים תהיה נמוכה ותנועתיות הקיבה תהיה נמוכה וכתוצאה מכך יהיה פירוק מזון לא שלם וטוב ואז מזון יותר יושב ותוסס. אנזימי עיכול מופרשים במערכת העיכול וחלקם מופרשים מהלבלב והם מפרקים אוכל. יש לנו אנזימים אפילו ברוק. כשרמת האנזימים נמוכה, מזונות מסוימים לא יתפרקו כראוי. ואז בעצם המזון נשאר במערכת העיכול והוא תוסס ונרקב. מה שגורם לאנזימים: מתח, חוסר שינה, תרופות מסוימות, גיל מבוגר, תת פעילות של בלוטת התריס, תזונה לקויה".

בעיות בכבד

על פי קוטין, הכבד שלנו שותף מאוד משמעותי בעיכול ועצם הפרשת המרה מהכבד הם חומר שמשתתף בעיקר בפירוק של שומנים ועוד תהליכים במערכת העיכול. כשיש איזו שהיא בעיה בכבד והפרשת המרה היא לא טובה, זה גם יכול לגרום לנפיחות.

חוסר תנועה

אנחנו מבלים את רוב ימינו בישיבה. בין אם זה במשרד או בנהיגה, ישיבה ממושכת מחלישה גם את תנועתיות המעיים. אם זה המצב, כדאי שתזוזו יותר ותשתו מים בשביל לשפר את תנועת המעיים.

הרגלי תזונה

כמות האוכל שאתם צורכים והשעה בה אתם אוכלים יכולות להשפיע על תחושת הבטן שלכם. אכילה מרובה, לעיסה לא מיטבית ואכילה בלילה עלולה לגרום לבטן נפוחה. "בשעות הערב מערכת העיכול עובדת פחות טוב ולכן אכילה מרובה או בכלל אכילה בערב אצל אנשים שמערכת העיכול שלהם גם ככה חלשה, תהיה עוד יותר בעייתית".

בנוסף, יש שילובי מזון שכדאי להימנע מהם, כמו פירות לאחר האוכל או פסטה עם בשר, וגם ממאכלים כמו ירקות מצליבים וקטניות. לאנשים מסוימים, מזון כמו מוצרי חלב, גלוטן, אוכל מעובד או סוכר עלולים לגרום לנפיחות בבטן, לכן כל אחד צריך להיות ערני לתחושות שלו לאחר הארוחה, כדי להבין מה גורם לו לאי נוחות.

תגיות:אוכלתזונהכאב בטן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה