חדשות בריאות

מה קורה במוח שלנו כשאנחנו מעניקים לאחר? זה מה שהמחקרים מצאו

מה קורה לנפש ולגוף שלנו כשאנחנו עושים מעשה של הטבה לאחר, ומה חז"ל אומרים על הפן הרוחני של נתינה?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מחקרים שונים מוכיחים כי נתינה, נדיבות וכל פעולה שנובעת מתוך ראיית האחר, מטיבים עם הנותן באופנים שונים. בעולם הפסיכולוגיה מכנים את מצבו הנפשי-פיזי של הנותן בכינוי Helper's high. לאחר נתינה המוח משחרר כימיקלים שונים שגורמים להעלאת המצב-רוח והאנרגיה, לתחושת אושר מוגברת ולשלווה ורוגע.

עוד נמצא במחקרים שונים, כי נתינה מטיבה עם בריאותו של הנותן, ואף מביאה לאריכות ימים. ניתוח ביוכימי, שבוצע על ידי חוקרים, גילה כי אותה תחושה טובה, שמתרחשת לאחר אקט של נתינה, מלווה בשינויים חיוביים בתפקוד מערכת החיסון ובהורדת הורמוני הלחץ.

בסקירה של הפסיכולוגיות החברתיות מלאני ראד מאוניברסיטת יוסטון וג'ניפר אקר מאוניברסיטת סטנפורד, שפורסמה בכתב העת המדעי 'Scientific American', הן כותבות: "התפתחות המחקר בתחום הנתינה מראה כי התנהגות התנדבותית יכולה להגביר את רמת האושר של הנותן. לעשות טוב לאחרים מוביל לאושר אישי של הנותן".

נושא החסד מודגש רבות במקורות היהודיים, כפי שאומרת המשנה באבות: "על שלושה דברים העולם עומד – על התורה ועל העבודה ועל גמילות חסדים". רבי ישראל ליפשיץ, בביאורו 'תפארת ישראל', מבאר על משנה זו כי תכלית בריאת האדם היא להגיע לשלמותו ותיקונו, ואל תכלית שלמות יכול האדם להגיע על ידי שלושת דברים אלו: בהשכלת חוכמת התורה, בעבודת ה' של שמירת המצוות, ובגמילות חסדים לאחר. הוא מוסיף וכותב: "והנזהר בשלושת דברים אלו יתרומם ויתנשא בעולם הזה ובעולם הבא".

וכן בדבריו של הנביא מיכה מובא מה ה' דורש מאיתנו ומהו הטוב בעיניו: "הגיד לך אדם מה טוב ומה ה' דורש ממך, כי אם עשות משפט ואהבת חסד והצנע לכת עם אלקיך" (מיכה ו', ח'). ה'חפץ חיים', בספרו 'אהבת חסד', מציין אזכורים רבים בתורה בעניין החסד, וכן מצוות שונות שמקורן בחסד. הוא כותב על כך: "התבוננתי, שבאמת אין קץ לענייני החסד שיש בתורה, כי כמה וכמה מצוות עשה וכן לאוין שיש בתורה, הכול נובע ממידת חסדו יתברך... והכל הוא מצד טובו וחסדו ציוונו גם כן להיות לעזר לרענו בכל מה שנוכל. על כן מנעתי את עצמי מלחשב עוד בפרוש כל המקומות שדיברה התורה בהן, והמשכיל יתבונן מכל מה שהערכנו למעלה, כיוון שכל כך גדול קדושת מידת החסד, שכל התורה מלאה מזה, כמה יש לו לאדם להחזיק במידה הקדושה הזו, שלא להתרפות ממנה כל הימים אשר הוא חי על האדמה. ולזה כתיב בתורה: "וללכת בדרכיו כל הימים" (דברים י"ט,ט')".

מה מסתתר מאחורי בקשת חסד? הרב זמיר כהן מרחיב על גדולתו של אדם שמעמיק בבקשה של הזולת, ועושה את החסד על הצד הטוב ביותר. צפו:

קראו עוד:

כיצד להיות בעל חסד ואהבת ישראל? כמה נקודות שאפשר להתחיל מהם כבר עכשיו

עבודה זרה VS חסד ליהודי: מה חסד עושה בעשרת הדיברות?

תגיות:מוחנתינהמחקר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה