הרבנית חגית שירה

חמור עם עיניים רוחניות: אי אפשר לחיות חיי חומר ולבקש שכר רוחני

בלעם רוצה, כשימות, לזכות לגן עדן – אבל לחיות, לחיות הא רוצה כמו חמור. זה בלתי אפשרי

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הגמרא מספרת כי לרבי פנחס בן יאיר, חמיו של רשב"י, היה חמור. זה לא היה חמור רגיל, היה זה חמור בעל עיניים רוחניות במיוחד. פעם אחת, כשהלך רבי פנחס לקיים מצוות פדיון שבויים והתארח באכסנייה, רצו בעלי האכסניה לתת לחמור שעורים לאכול, סרב החמור ולא נגע בשעורים. מה עשו? הרביצו לחמור וצעקו עליו: תאכל! תאכל! אבל החמור סרב בעקשנות ולא אכל.

כששמע את זה רבי פנחס אמר: ענייה זו הולכת לעשות רצון קונה, ואתם מאכילים אותה אוכל לא מעושר? עד כדי כך! חמור עם רגישות רוחנית! חמור שמבחין אם האוכל מעושר או לא מעושר, פלא!

אומר האור החיים הקדוש בפרשתנו כי נפשו של בלעם באה בחמורו של רבי פנחס בן יאיר. ולמה דווקא בחמור? כי חמור נקרא חמור מפני שהוא סמל החומריות. לבלעם הרשע ניתנו כוחות רוחניים גדולים, אבל הוא התנהג כמו חמור, המבט שלו היה נמוך ושפל כל כך, ולכן התיקון שלו היה לבוא לעולם כחמור, להעלות את עצמו לגובה רוחני עצום, ולראות גם מהמקום הכי חומרי בעיניים רוחניות. מדהים!

לכל אחת מאיתנו נקודת פתיחה רוחנית גבוהה במיוחד, ונשמה שהיא חלק אלוק ממעל, נשמה שחצובה מתחת כיסא הכבוד. אם חמור הצליח לראות בעין רוחנית, להתעלות ולהישמר – תוכלי אף את להגיע לדרגות רוחניות גדולות על ידי מבט רוחני, מבט למעלה.

ומה את חושבת, שבלעם לא ידע להעריך רוחניות? הוא ידע גם ידע, ולכן הוא מבקש: תמת נפשי מות ישרים...רש"י מסביר שבלעם מאחל לעצמו למות מיתת צדיקים, כמו אברהם, יצחק, יעקב ואהרון שמתו בנשיקה... הוא אפילו מדמיין ומשקר את עצמו שהוא ראוי לזכות כזו... אומר הרב פינקוס זצ"ל: באה התורה ומזהירה אותנו עד כמה האדם יכול לרמות את עצמו ולא לדעת היכן הוא עומד. בלעם רוצה כשימות לזכות לגן עדן – אבל לחיות, לחיות הא רוצה כמו חמור! הוא רוצה חיים חומריים, חיי תאווה, חיי שקר והנאה ומצד שני רוצה גם שכר! הוא מבקש – תהי אחריתי כמוהו... גם בנים צדיקים וטובים הוא רוצה! אומר הספורנו שיוצאי חלציו של האדם נקראים – אחריתו.

לצערנו גם אנחנו יכולים לטעות ולבקש גן עדן ובנים צדיקים ולחיות חיים חומריים. אחותי, אין כזה דבר! לילדים קדושים זוכים על ידי עמל והתקדשות, אי אפשר לומר לילד "אסור" ולעצמך לומר "מותר". מה שהוא סם מוות לילדך – הוא סם מוות גם בשבילך! עיתונים, מכשירים וכל תרבות זרה אין להם מקום גם בפינה נסתרת. החזיקי חומש, סידור ותהילים, ותזכי לבנים צדיקים ולגן עדן.

 

תגיות:חמורהרבנית חגית שירה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה