יהודה אייזיקוביץ

צמחונים כן, שומרי כשרות לא: ההיגיון המעוות של המלחמה נגד "הדרת החילונים"

דרישה לגיטימית של משכירי דירות הפכה לכלי ניגוח נגד דתיים, זאת תוך כדי עצימת עיניים מהתנהלות דומה שמתרחשת כבר שנים בציבור הכללי. שנאה עיוורת

אא

אם אתם מסוג האנשים שבזמן החופשה שלכם בצימר אוהבים לעשות גם על האש, תוכלו לעשות זאת כמעט בכל אתר ברחבי הארץ – מלבד במקום אחד: בגליל העליון, בלב יער שמשקיף לכינרת, ניצב יישוב בשם אמירים שתושביו מחזיקים עשרות צימרים להשכרה. אתם מוזמנים לנפוש שם להנאתכם וליהנות מהנוף הפסטורלי וממגוון פעילויות שהיישוב מציע, אך קחו בחשבון דבר אחד שבשום פנים ואופן לא תוכלו לעשות בו: בכל תחום היישוב אמירים אסור לצלות בשר על האש. למה? ככה! כי כך החליטו תושבי המקום – ביישוב הצמחוני שלהם אסור לעשות על האש. נקודה.

מי שנפשו בכל זאת כמהה לצלות בשר על האש דווקא בצימר – יתבקש אחר כבוד לשכור צימר בכל מקום אחר שיחפוץ, אך לא באמירים. כך הדברים מתנהלים כבר עשרות שנים. מאז עלה היישוב על הקרקע ועד היום, איש אינו פוצה פה ומצפצף במחאה על הדרת חובבי המנגלים.

כל זה משתנה כאשר מדובר ביחס לבעלי דירות דתיים.

בכתבה שהתפרסמה ב-12N "נחשף" כי ישנם בעלי דירות דתיים שמסרבים להשכיר את דירותיהם למי שאינו שומר כשרות. בשונה מתושבי אמירים, הסיבה לכך אינה בשל דבקות קנאית באורח חיים צמחוני, אלא מתוך רצון לשמור על כשרות המטבח בדירה. עבור חלק גדול משוכרי הדירות הפוטנציאליים בציבור היהודי זו דרישה בסיסית, שהופכת לבלתי אפשרית כאשר הדירה מושכרת לאנשים שאינם שומרים על כשרות.            

אלא מה שנשמע כהתנהלות המבוססת על היגיון פשוט מוצג בכתבה המדוברת כ"תופעה מטרידה צוברת תאוצה – בעלי דירות שלא מתביישים לפרסם מודעות ובהן הגבלה לכך שהדיירים יהיו דתיים, חרדים או לכל הפחות שומרי כשרות".

על פי הכתבה, "שוכרים שמחפשים דירות שיתפו בשיחה עם N12 על הקשיים למצוא דירה כאשר פעם אחר פעם מכשול הדת הופך למגבלה במסע החיפוש אחר הדירה".

באופן בו הדברים מוצגים בכתבה, על הדתיים להתבייש בכך שהם מבקשים בסך הכל לשמור על הנכס שלהם ולהתנצל על הקשיים שהם מערימים על מחפשי הדירות האומללים.

תשאלו: מדוע המניע לאי השכרת דירות מסיבות הלכתיות של כשרות נחשב למגונה, בעוד הימנעות מהשכרת דירות לדיירים שמעשנים או שמחזיקים בעלי חיים, כפי המקובל במקומות רבים, או מניעת צימרים מאנשים שמעוניינים בצליית בשר – היא כן לגיטימית?   

ובכן, מתברר שפרסום הכתבה המציגה את הדתיים באור שלילי אינו מגיע ממקום אובייקטיבי ותמים. למי שהיה מאוד חשוב למסגר את הדתיים דווקא כך והשתתף באופן פעיל בכתבה הוא אדם בשם נאור נרקיס, העומד בראש "ישראל נאורה" – ארגון הפועל לנגח את שומרי המצוות בכל מקום שמתאפשר. הנה, בדף הפייסבוק שלו מצהיר נרקיס בגלוי על מטרותיו: "יש אינספור נושאים שחשוב לי לקדם. בקהילה. מלחמה בהדתה במרחב הציבורי, ריסוק בתי הספר שאינם מלמדים ליב"ה והוצאתם ממרחב הלגיטימציה, הפרדת דת ממזומן (מערך הכשרות, משרד הדתות),עידוד אנשים להתרחק ממוסד הרבנות כשהם מתחתנים, תחבורה ציבורית אפקטיבית כל השבוע, סיוע לחזרה בשאלה מסיבית (למה יש 200 ארגונים להחזרה בתשובה ואין ארגונים ראויים להחזרה בשאלה?),שוויון לנשים בכל מקום ובמיוחד היכן שמתקבלות החלטות, הפסקת ההעדפה הסקטוריאלית בישראל בכל תחום – מהצבא ועד לרפואה. ופשוט להפוך את ישראל למדינה נאורה יותר".

תכלס, מאדם שסובל מסלידה לדת ולדתיים אין מה לצפות להבנת הגיחוך שבטענותיו. אך מערוץ שמכבד את עצמו אפשר היה לצפות ליתר אובייקטיביות בהצגת הדברים, ולבדיקה מעמיקה יותר של האינטרסים העומדים מאחורי פרסום הכתבה, כך שלא ישמש במה למי שמבקש במוצהר לשסות זה בזה את חלקי החברה הישראלית.

תגיות:התקשורת הישראליתחדשות 12יהודה אייזיקוביץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה