יהודה אייזיקוביץ

שנאת החרדים החדשה: התקפות נגד הנציגים החרדים

ראש עיריית הוד השרון הצטרף לתופעה הרווחת של הסתה נגד החרדים באמצעות התקפות על נציגיהם הפוליטיים. מה מסתתר מאחורי התופעה הזאת?

(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
אא

אמיר כוכבי, ראש עיריית הוד השרון, התראיין לגלי צה"ל וטען כי "הנציגים החרדים, השרים והח"כים לאורך השנים גזלו מהמדינה כספים פעם אחר פעם, ואני לא יודע מה הם עשו עם זה". כוכבי אמר את הדברים לאחר שחתם על מכתב של ראשי רשויות נגד העברת תקציבים למערכת החינוך החרדית.

כוכבי בדבריו ביקש למעשה להסתיר את שנאתו לחרדים מאחורי האשמות חמורות וחסרות שחר כלפי נציגיהם הפוליטיים, אבל הוא לא היחיד שעשה זאת. אביגדור ליברמן, שבעבר חשף את שנאתו כלפי החרדים כשייחל לשלוח אותם עם מריצה למזבלה, אימץ גם הוא את הגישה הזאת לתקוף את הנציגים החרדים. רק אתמול צייץ כי "שוב עסקנים חרדים מכתיבים לכל הציבור מה נכון ומה לא נכון. הפסקת עבודות הרכבת בשבת זהו צעד מטורלל שישפיע באופן ישיר על כלכלת ישראל ועל משפחות רבות במדינת ישראל שמתניידות בתחבורה ציבורית".

שר התקשורת לשעבר, יועז הנדל, נהג גם הוא לכוון את חיציו דווקא כלפי הנציגות החרדית. הנה ציטוט מדברים שאמר לפני מספר חודשים בכנס תומכים: "העסקנים החרדים פועלים בשירות עצמם. מעמיסים עלויות ומגבילים את הציבור. העסקנים האלו הם יריבים של הציבור החרדי, לא אני".

מה ראו כל אלה, ועוד רבים אחרים, להציב דווקא את הנציגים החרדים כלוח מטרה להתקפותיהם? ובכן, צריך לדעת שלא מדובר בתופעה מקרית, אלא במהלך מחושב היטב. כדי להביע שנאה כלפי החרדים בעידן הנוכחי, כאשר בעלי מעמד ציבורי מחויבים ל"פוליטיקלי  קורקט" (תקינות פוליטית), אי אפשר להתבטא סתם כך נגד חרדים. זה לא יתקבל טוב בציבור. לשם כך נוצרה שיטה ערמומית, יעילה ונקייה, בה ניתן לתקוף את החרדים מבלי להתלכלך בתואר הלא מחמיא של "שונא חרדים". בסופו של דבר, הרי מדובר באנשים שמתיימרים להציג את עצמם כמתקדמים ונאורים, ושנאת אנשים רק בשל השתייכותם המגזרית נתפסת כחשוכה ופרימיטיבית. אך כל זה משתנה כאשר מדובר בהתקפות נגד נציגי הציבור החרדי. נגדם ניתן להשתלח בלי לשלם מחיר תדמיתי, שכן בשיח המקובל כיום לגיטימי ואף ראוי למתוח ביקורת על אנשי ציבור. כך נמצאה הדרך לתת דרור לרגשות השנאה ולהשתלח בחרדים מבלי לשלם כל מחיר.  

אז זהו. חשוב להבהיר ולומר זאת באופן הברור ביותר: תקיפת הנציגים החרדים שווה לתקיפת המגזר החרדי כולו, ומכוונת נגד גדולי התורה ונגד הרבבות המצייתים להם. הניסיון הצדקני הזה לעשות "הפרד ומשול" בין הנציגים החרדים לבין הציבור החרדי היא מזימה מכוערת אשר בשקר יסודה. נציגי הציבור החרדים לא פועלים על דעת עצמם; הם שליחיהם של גדולי התורה שסומכים את ידיהם עליהם ופועלים מכוחם בלבד.    

את התופעה הזאת של שיח אנטי חרדי, שמסתיר את מהותו האמיתית בטענה שמדובר בביקורת לגיטימית על מעשיהם של נציגי הציבור, צריך להפסיק – ומהר. יש להילחם באנשים העומדים מאחוריה, לחשוף את כוונתם האמיתית, ולהעמידם אל עמוד הקלון הציבורי.

בנוסף, חשוב לקדם את העברת החוק לפיו הסתה כלפי אנשים לפי ארץ מוצאם והסתה כנגד הציבור החרדי תיחשב לגזענות. רק פעילות נמרצת ומהירה תקטע את התופעה המכוערת הזאת ותביא למרחב הציבורי שיח נקי ומכבד.

תגיות:חרדיםהסתהיהודה אייזיקוביץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה