הרב יצחק זילברשטיין

קפץ על ה’מציאה’ ורכש את המכונית המפוארת במחיר הנמוך

כעבור מספר שבועות, נוסע לו ראובן ברכבו המפואר, וכשעמד להיכנס לחניון גדול, איש ההבטחה שבודק את הרכבים בכניסה, גילה, שלתחתית הרכב הוצמד מטען עם חומר נפץ...

אא

מעשה בראובן שראה רכב מפואר למכירה. התרשם מאוד, והתעניין אצל בעל הרכב, אודות המחיר.

למרבה הפלא, המחיר בו נקב האיש, היה נמוך בשלושים אחוז ממחיר המחירון המקובל בשוק. הקונה ביקש מהמוכר 'הסבר' למחיר הנמוך, והלה סיפר: 'אני נמצא בתקופה לא פשוטה, וזקוק בדחיפות לכסף...'.

ראובן חשד שקיימות ברכב מערכות לא תקינות, או שמא עבר תאונה קשה, והחליט להעבירו בדיקה יסודית במכון מורשה. להפתעתו, הבדיקה הראתה כי ברכב אין שום מום ופגם, כולו תקין. משכך, שילם למוכר את הסכום, ורכש את הרכב.

כעבור מספר שבועות, נוסע לו ראובן ברכבו המפואר, וכשעמד להיכנס לחניון גדול, איש ההבטחה שבודק את הרכבים בכניסה, גילה, שלתחתית הרכב הוצמד מטען עם חומר נפץ...

חבלני משטרה הוזעקו למקום, ונִטרלו את המטען. מה התברר? - מוכר הרכב הסתבך עם אנשי העולם התחתון, והללו החליטו לחסלו ו'סימנו' את רכבו כיעד לפיצוץ... כעת גם התגלתה סיבת מחירו הנמוך של הרכב...

ראובן פנה בתביעה אל מוכר הרכב: 'מכרת לי רכב שמסומן על ידי אנשים דמים, תשיב נא את כספי!'

ומה היתה תגובת המוכר? - 'כשומר תורה ומצוות, אתה צריך להאמין שלכל כדור יש כתובת... והראיה - שניצלת בחסדי השם ויצאת ללא פגע; ולכן תוכל להמשיך לנסוע בלא פחד, הן ידועים דברי החזון איש: 'וכי מטוסים נופלים?! - הרי אנשים נופלים'; והוסיף הברנש - הנה גם לי הניחו כבר כמה מטענים, וברוך ה' אני עדיין חי וקיים'.

אך בכל זאת הקונה טוען שכיון שרכב זה 'מסומן' על ידי אינשי דלא מעלי, הוא מפחד לנסוע בו, ותובע את כספו בחזרה, עם מי הדין?

השיב הרב יצחק זילברשטיין שליט"א:

קניית הרכב המסומן נחשבת למקח טעות! שכן כלל גדול בידינו בדיני מקח וממכר (שו"ע חו"מ סי' רל"ב ס"ו): 'כל שהסכימו עליו בני המדינה שהוא מום שמחזירים בו מקח זה, מחזירים. וכל שהסכימו עליו שאינו מום, הרי זה אינו מחזיר בו, אלא אם פירש, שכל הנושא ונותן סתם, על מנהג המדינה הוא סומך'. לפי זה, במקרה דנן שהמכונית מסומנת לפגיעה, הרי זה מום, משום שאף אחד לא ירצה לקנות רכב כזה, שמיועד לפגיעה ונסיעה בו כרוכה בסכנת נפשות.

ועוד מבואר בשו"ע (שם ס"י), שהמוכר לחבירו עבד, ונמצא שעבד זה חייב הריגה למלכות, הרי זה מום, 'מפני שהמלך תופס אותו והורגו'. וגם בענייננו המוכר לא מכר רכב, אלא 'פצצה מתקתקת', שעלולה להתפוצץ בכל רגע, והרי זה מום ורשאי הקונה להחזיר את המקח.

ויש להוסיף, שהמוכר צריך לבקש מחילה מהקונה, שכן פשע באופן חמור בכך שמכר לו רכב בו בזמן שידע שאנשי עולם התחתון מתנכלים לו ומתכוונים לפוצץ את רכבו, כך שעלול היה לגרום לקונה ולמשפחתו אסון גדול, ועליו גם להתוודות על כך כשיאמר וידוי.

לסיכום: רכישת הרכב הינה מקח טעות, וצריך המוכר להשיב לקונה את כספו. 

לרכישת הספר "ופריו מתוק" בהידברות שופס, הקלק כאן.

תגיות:ופריו מתוקהרב יצחק זילברשטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה