יהודה אייזיקוביץ

כל יהודי צריך להתחיל מבראשית

אורח חיים יהודי המבוסס רק על ההרגל אינו מספיק בעידן הנוכחי. האתגרים כיום מחייבים ללמוד לעומק את התשתית עליה מבוססת חיינו כיהודים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

במשך זמן רב הייתי בטוח שבמהלך שנות לימודיי בישיבה ובכולל צברתי די ידע על היסודות עליהם מושתתים חיי כיהודי שומר תורה ומצוות. כך חשבתי - עד אותה פגישה מטלטלת ששינתה את חיי. בפגישה הזאת ניהלתי שיחה ממושכת עם אדם חילוני על החיים ועל משמעותם, ובמהלכה הבנתי שטעיתי ובגדול. מצאתי את עצמי מתקשה להסביר מדוע אני מנהל אורח חיים חרדי, ולא ממש ידעתי לענות על שאלות בסיסיות בנושאי אמונה ויהדות. לתדהמתי גיליתי שאין לי תשובות שמניחות את הדעת, לא עבורו, וגרוע מכך - גם לא עבורי. הזדעזעתי לגלות שההבנה שלי בדברים הכי בסיסיים והמהותיים ביותר בחיים שלי - לקויה, דלה ומביכה. 

הגילוי המטלטל הזה הביא אותי ללמוד את הכל מהתחלה, ממש כמו חוזר בתשובה בתחילת דרכו. קראתי ספרים, האזנתי להרצאות ושוחחתי עם מרצים על הוכחות למציאות הבורא, על מעמד הר סיני ומה משמעות היותנו העם הנבחר. מה הטעם במצוות ומהי בחירה חופשית ועוד. 

את מסלול הלימודים הזה התחלתי לבד, אך במהלכו ערכתי שיחות עם בוגרי ישיבות נוספים ומצאתי שחוסר הידע בנושאים האלה היא תופעה רווחת. בשיחות הללו הם התוודעו למסע שלי והצטרפו אליו. בשלב מסוים התחלנו לערוך מפגשים שבועיים בהנחייתם של מיטב המרצים בתחום, מה שאיפשר למשתתפים לשאול ולדון ולהגיע להבנה מרבית ומעמיקה ביסודות היהדות. סדרת המפגשים הזאת החלה עם מספר קטן של משתתפים ומהר מאוד הפכה למפגשים מרובי משתתפים - דבר קיומה פשט מפה לאוזן עד שבמפגש האחרון המקום היה צר מלהכיל את המשתתפים הרבים שבאו.

בעקבות העניין הרב שהתעורר, מודל המפגשים הזה הועתק למקומות נוספים, ובכל מקום הוא זכה להצלחה רבה ולמשתתפים רבים.

מהמשובים שהתקבלו מהמשתתפים עלה כי המפגשים הללו חוללו מהפכה אמיתית. רבים אמרו שחייהם ממש השתנו מהקצה לקצה והם נעשו איכותיים ומשמעותיים יותר - החיבור שלהם ליהדות נעשה עמוק ומלא רגש. והיו גם את אלה שהודו בשקט שההרצאות הללו ממש הצילו את חייהם.

הטור הזה לא נכתב על מנת לספר סיפור אישי נחמד, אלא כדי להבהיר משהו חשוב: הצורך בהבנת יסודות האמונה הוא צורך חיוני בעידן הנוכחי. השינויים הגדולים והמהירים שמתחוללים סביבנו מציבים בפני יהודי בדורנו אתגרים גדולים ולא פשוטים, והם שונים לחלוטין מאלה של הדורות הקודמים. אנו חיים בעידן דיגיטלי בו פיתויים וניסיונות, שאלות וספקות נמצאים בהישג אצבע, והמציאות הזאת מאפשרת לדעות מבלבלות לערער על מוסכמות בחיינו.

מול מציאות כזאת חייבים להיערך בהתאם, כי אורח החיים שמבוסס רק על ההרגל של "אנחנו עושים כך, כי ככה אבא וסבא עשו" אינו רלוונטי יותר לדור הזה.

אנחנו חייבים ליצור חיבור איתן עם היסודות שלנו.

על מנת לעמוד איתן מול רוחות הזמן, חייבים להעמיק את השורשים; ללמוד, ללבן ולבסס את הידיעות, ולחזק את יסודות האמונה עליהם מתבססים חיינו כיהודים. 

כדי שיהודי יפיק מחייו את המיטב והמרב, חובה עליו להתחיל מבראשית וללמוד את כל מה שצריך יהודי לדעת על עצמו.

תגיות:אמונהטורים אישייםיהודה אייזיקוביץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה