בריאות ותזונה

טבעי שלא תשלוט בעצמך? כך פועל יצר הרע של האכילה

בפעם הבאה שמזדמן לפניכם איזה חטיף או ממתק מפוקפק, החזיקו כלי מלחמה, הלכו בעקבי הצאן ושאבו כוחות ממוסר רבותינו בהנהגת האכילה

  • ה' אלול התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

המאבק הגדול בעולם, המלחמה הגדולה יותר שאדם עורך, היא ביצר הרע. בכל יום יש לפנינו צמתים רבים הדורשים מאיתנו בחירה: ימינה או שמאלה? לכעוס לשווא או להכיל את המצב? לקנא בחברי או לשמוח בחלקי? לנשנש חטיפים או לחתוך סלט ירקות בצבעים יפים?

בשלהי פרשתנו, מזהירה אותנו התורה מפני מלחמה גדולה. ומדייק אור החיים הקדוש, שהכוונה היא למלחמת האדם עם יצרו, המנסה גם לפתותו לאכול כל אשר תאווה נפשו.

בדורנו, יצר הרע באכילה לא נותן לנו מנוח לדקה. סביבתנו מוקפת בפרסומות בעלות שיטות מתוחכמות המפורסמות בעיתונים ובשלטי חוצות. כך, למשל, ישנה פרסומת שבה נראית יד ארוכה המושטת לעבר חטיף, ובכותרת נכתב “טבעי שלא תשלוט בעצמך". פרסומת זו משפילה את האדם שנברא בצלם, והיא רק אחת משיטות שיווק מסיביות הפונות אלינו מגרונו של היצר הרע, שמצליח, לצערנו, לאסור רבים וטובים ברשתו, וחמור אף יותר - שיוצר נורמה חברתית חדשה של אכילה בדרגה נמוכה, עם היתר לכתחילה.

האם, לכאורה, המלחמה הוכרעה כבר מראש לטובת היצר הרע?

ודאי שלא. התורה לא השאירה אותנו לבד במערכה. כבר בראשית הבריאה התורה מלמדת אותנו כללי יסוד בהתמודדות עם היצר הרע: "לפתח חטאת רובץ, ואליך תשוקתו ואתה תמשול בו". וכתב רש"י שם: "יצר הרע תמיד שוקק ומתאווה להכשילך, ואתה תמשול בו, אם תרצה - תתגבר עליו".

ועדיין אפשר להקשות עוד, ולומר שזו משימה קשה מאוד, לנצח את היצר הרע !

נכון, אך אל דאגה. "אמר הקב"ה לישראל, בני, בראתי יצר הרע, ובראתי לו תורה תבלין" (קידושין ל ע"ב). כלומר, המפתח לניצחון הוא לימוד תורה, ובעיקר מוסר התורה באכילה שקיבלנו מרבותינו בכל הדורות.

דוגמא טובה למוסר מחזק הוא המבט הישר של הרמח"ל על "תענוג המאכל" (מסילת ישרים, שער הפרישות), וזה לשונו: "הנה תענוג המאכל הוא היותר מוחש ומורגש, היש דבר אבד ונפסד יותר ממנו? שהרי אין שיעורו אלא כשיעור בית הבליעה, כיוון שיצא ממנה וירד בבני המעיים אבד זכרו ונשכח כאילו לא היה... כל שכן אם ישים אל לבו החלאים הרבים שיכולים לבוא עליו מחמת אכילתו", ומסכם כך: "הנה על כל אלה ודאי שלא יחפוץ אדם בדבר הזה, כיון שטובתו אינה טובה, ורעתו רעה". ולבסוף מבטיח לנו הרמח"ל "הבטחת זהב", אם רק נשנן לעצמנו את הדברים האלה: "וכשירגיל את עצמו ויתמיד בעיונו על האמת הזאת, הנה מעט מעט יצא חפשי ממאסר הסכלות אשר חושך החומר אוסר אותו בו, ולא יתפתה מפיתויי ההנאות הכוזבות כלל, אז ימאס בהן וידע שאין לו לקחת מן העולם אלא ההכרחי".

אז, בפעם הבאה שמזדמן לפניכם איזה חטיף או ממתק מפוקפק, החזיקו כלי מלחמה, הלכו בעקבי הצאן ושאבו כוחות ממוסר רבותינו בהנהגת האכילה.

ניר כהן הוא דיאטן במרפאות מאוחדת ויועץ תזונתי לציבור החרדי במשרד הבריאות.

תגיות:אכילההיצר הרע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה