בריאות ותזונה

מחקר חדש חושף: אלו המזונות המומלצים ביותר, שיוסיפו לכם 10 שנות חיים

מה אתם מוכנים לעשות כדי להרוויח 10 שנות חיים נוספות, ואלו מזונות מסוגלים להאריך את חייכם? מחקר חדש עם כל הפרטים

  • י"ג אדר א' התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מחקר חדש שפורסם במגזין המדעי PLOS Medicine בשבוע שעבר מציין את רשימת המאכלים שיכולים להאריך את חייכם ב-10 שנים. מדובר בריכוז נתונים ממחקרים רבים שבדקו את הקשר בין תזונה לאריכות ימים, וכן שקלול נתונים שנאספו ממחקר עולמי על מדדי הבריאות והתזונה של אוכלוסיות שונות בכל רחבי העולם.

במהלך המחקר בדק החוקרים כיצד הרגלי התזונה הקשורים בצריכת פירות, ירקות, דגנים מלאים, דגנים מזוקקים, אגוזים, קטניות, דגים, ביצים, מוצרי חלב, בשר אדום, בשר מעובד ומשקאות ממותקים – משפיעים על איכות החיים.

כמו שיכולתם לשער מראש, החוקרים מצאו שהתזונה האופטימלית נמצאה כזו הכוללת יותר ירקות ופירות, קטניות, דגנים מלאים (שיבולת שועל, שעורה ואורז מלא) ואגוזים, ופחות בשר אדום, מוצרי חלב עתירי שומן, מזונות עתירי סוכר, ומזונות מעובדים.

החוקרים ציינו שאכילת תזונה הכוללת פירות, ירקות, קטניות, דגנים מלאים ואגוזים החל מגיל 20 - החוקרים מצאו כי אכילת ״תזונה אופטימלית״ מגיל 20 תגדיל את תוחלת החיים ביותר מ-10 שנים.

גם אנשים שעוברים לתזונה האופטימלית בגיל 60 – תוחלת החיים שלהם תגדל ב-8 שנים. בני 80 שיבצעו את השינוי התזונתי הזה – יזכו לאריכות ימים ולתופסת של 3.5 שנים.

החוקרים לקחו בחשבון את הקושי בשינוי הרגלי תזונה, ובדקו מהי ההשפעה של שינויים קטנים בתזונה. למשל: עלייה בצריכת קטניות, דגנים מלאים ואגוזים, או הפחתה בבשר אדום ומעובד. החוקרים הגדירו תזונה זו כ"תזונה סבירה", בשונה מ"תזונה אופטימלית". החוקרים מצאו שאימוץ של "תזונה סבירה" תגדיל את תוחלת החיים של בני 20 בקצת יותר מ-6 שנים לנשים, ו-7 שנים לגברים. וגם בשאר קבוצות הגיל, אימוץ "תזונה סבירה" מעלה את תוחלת החיים בלפחות 7%.

מן המחקר עולה באופן ברור ששינויי תזונה ארוכי טווח בכל גיל עשויים להיות בעלי יתרונות מובהקים לתוחלת החיים. עוד נראה מהמחקר כי כאשר השינויים נעשים בשלבים מוקדמים של החיים, יש להם את ההשפעה הגדולה ביותר על תוחלת החיים.

עם זאת ראוי לציין שהמחקר לא לקח בחשבון מחלות בעבר, שיכולות להשפיע על תוחלת החיים של משתתפי המחקרים. כלומר, יתרונות של התזונה על תוחלת החיים משקפים רק ממוצע ועשויים להיות שונים עבור כל אדם בהתאם למגוון גורמים אחרים.

ממצאי מחקר זה מחזקים את הטענה שהתזונה הים תיכונית נחשבת כיום לבריאה בעולם. מחקר זה מתווסף למחקרים קודמים המצביעים על כך שלשיפורים צנועים אך ארוכי טווח בתזונה ובאורח החיים יכולים להיות יתרונות בריאותיים משמעותיים. עוד ראוי לזכור שהתזונה האופטימלית המוזכרת במחקר, הדומה מאוד לעקרונות התזונה הים תיכונית, הוכחה כמורידה סיכון למחלות לב וכלי דם.

אנו, כיהודים מאמינים, יודעים ששנות חייו של האדם נקצבו לו מאת בורא עולם. עם זאת, בורא העולם ציווה אותנו לשמור על בריאותנו, ולעשות כל השתדלות כדי לזכות לאריכות ימים ולעבוד אותו בבריאות שלמה.

מה יחס היהדות לשמירת הבריאות? הרב זמיר כהן מסביר:

תגיות:בריאותתזונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה