פיתוח האישיות

נמאס לכם להיות עצובים? ככה תוכלו לתכנת את המוח שלכם מחדש

האם נגזר עלינו להשלים עם הדכדוך התמידי שקיים בנו? האם קיים פתרון אמיתי שיעזור לנו להפוך לאנשים חיוביים ושמחים? מתוך ספרה החדש של שולי שמואלי – "מחשבה יוצרת מציאות"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ישנם אנשים הנוטים לחשוב כי תחושות ורגשות הם דברים שאין עליהם שליטה ואנו נתונים תחת "חסדם" של מצבי הרוח שלנו. לאמיתו של דבר, ניתן לייצר תאי מוח חדשים שיחזקו תחושות נעימות, וניתן לגרום לדילול וניוון של תאי מוח האחראים לתחושות לא נעימות.

כל מעשה, דיבור או מחשבה יוצר תנועה עצבית של נוירונים. כאשר אותו מעשה, דיבור או מחשבה חוזר על עצמו, הוא סולל נתיב קבוע ויוצר תבנית של פעילות נוירונית. אותה תבנית של תאי עצב המקושרים אחד לשני היא למעשה 'רשת עצבית'.

קשרים בין נוירונים (תאי עצב) בעלי רמת פעילות גבוהה מתחזקים. כלומר, על ידי חזרה של מחשבה, מעשה או דיבור, ניתן לייצר סינפסות, להגדיל את כמות תאי העצב ולחזק את הקשרים ביניהם. ככל שאותה רשת עצבית מתחזקת, כך ההרגל (מחשבתי, דיבורי או מעשי) הופך להיות מקובע יותר מבחינה נוירונית, ובהתאם לכך גם קשה יותר לשנותו.

כל תחום שתתרגלו שוב ושוב, כמו: מתמטיקה, נגינה על כלי או יכולת זכרון, יגרום לחיזוק הקשרים העצביים באותו אזור במוח שאחראי לו.

מחשבה היא למעשה מסלול עצבי במוח שנוצר ומתחזק על ידי חזרה ותרגול. חזרה על מחשבה יוצרת במסלול העצבי המייצג אותה קשרים חדשים וחזקים יותר בין הנוירונים שבמסלול זה. כל ביקור באותו מסלול, מחזק את התשדורת העצבית של אותם תאים רלוונטיים, והמסלול העצבי מתעבה.

למעשה, מחשבות או הרגלים שחוזרים על עצמם שוב ושוב מפסלים את המוח מבחינה פיזית. כל מחשבה או אמונה שצפה בתודעתנו, מחזקת את המסלול העצבי שמייצג אותה, ותצוף לתודעה בצורה אינסטינקטיבית ואוטומטית יותר. מחשבה שחוזרת על עצמה שוב ושוב תהפוך בבא הזמן להיות אוטומטית. לכן אם נאמץ צורת חשיבה חיובית או הרגלים חיוביים שבתחילה יהיו מאולצים ואולי אפילו קשים עבורנו, עם הזמן הם יעשו קלים יותר ויותר לביצוע, עד שלבסוף יהפכו להיות חלק מאתנו. זאת מכיוון שעם החזרתיות אנו מחזקים את אותם קשרים נוירונים.

מאידך, המוח מפרק קשרים עצביים שלא נמצאים בשימוש. אי שימוש באזור מסוים במוח לאורך זמן, גורם לניוון של התאים באותו אזור ולהחלשת הקשרים של אותו אזור במוח, עם אזורי מוח אחרים. כאשר האדם מפריע למחשבה שנוצרה וקוטע את התגובה האוטומטית הרגשית, הקשר ארוך הטווח שנוצר בין התאים שמחוברים אחד לשני מתחיל להתרופף. כלומר, ככל שתדחקו החוצה מחשבה שלילית, כך הנטייה לחשוב מחשבה שלילית תלך ותחלש.

מכיוון שחזרה קבועה יכולה לתכנת קישורים חדשים במוח ולהשפיע בצורה פיזית על האדם, כך גם שינון של הצהרות חיוביות, חזרה של דיבור פנימי חיובי ואימוץ גישה חיובית על עצמנו ועל החיים, יצרו תכנות מחדש במוח האדם. שינון הצהרות חיוביות או חזרה על דיבור פנימי חיובי, יחזקו את אותו נתיב נוירוני שאחראי לאותה אמונה פנימית ויהפכו עם הזמן למחשבה אוטומטית שתיכנס למארג האמונות שלנו.

יצירת מערכת אמונות מעצימות על ידי תכנות מחדש של המוח, תגרום לנו להאמין בכישורים וביכולות שלנו, תעורר אותנו להסתכלות טובה יותר על העולם והחיים, תביא ליצירת מוטיבציה בעשיית שינויים בחיינו, ותיתן לנו גישה בריאה כלפי עצמנו ועתידנו.

חדר כושר למוח

אימון מחשבתי הוא כמו אימון על שריר - הוא דורש תרגול ומשמעת עצמית, אך עם הזמן אתם תראו תוצאות חיוביות הדרגתיות. המוח יתוכנת לחשוב אחרת על ידי ההרגל החוזר ונשנה שתכתיבו לו.

מה שאנו מתמקדים בו, הופך להיות אנחנו מבחינת נוירולוגית. אנחנו יכולים לעצב את עצמנו מבחינה נוירולוגית על ידי תשומת לב ושליטה מחשבתית חוזרת ונשנית.

ועכשיו, קצת אימון לחשיבה חיובית:

1. מצאו נקודה טובה. התרגול הבא הוא לא פשוט, אבל דעו שהוא אפשרי. חשבו על תקופות או מצבים בחייכם שנראו עבורכם שליליים, ונסו לחשוב אילו דברים חיוביים יצאו משם. חשבו כיצד התבגרתם וצמחתם ממשברים שחוויתם. נסו למצוא את הנקודות הטובות באירועים שראיתם כשליליים.

2. תרגלו הכרת הטוב. רשמו במחברת כל יום שלושה דברים שאתם מודים עליהם. כאשר תתרגלו הכרת הטוב, תהיו מודעים לכל הטוב שיש לכם וכך מוחכם יתוכנת להתמקד בכל הטוב שקיים.

3. כתבו מקרה חיובי שקרה היום. כתבו בכל יום במחברת מקרה חיובי אחד שקרה לכם במהלך היום - דבר משעשע שקרה, מחמאה שקיבלתם, מעשה טוב שעשיתם, הצלחה קטנה שחוויתם וכו'.

4. פתחו מודעות ותקנו את השלילי. פתחו מודעות לכל דיבור שלילי שאתם מביעים, כגון: דיבור המביע אכזבה או חוסר שביעות רצון, תלונה, ביקורת, משפט המביע מורת-רוח, צער, כעס, טינה או כל רגש שלא נרצה בו. חלקכם יתפלא לגלות עד כמה גבוהה היא התדירות בה הוא מבטא משפטים שליליים.

כשזיהיתם משפט שלילי, בו במקום הפכו את המשפט לחיובי על ידי כך שתחפשו נקודה חיובית באותו נושא. בנוסף, הוסיפו נקודה חיובית נוספת הקשורה לאותו נושא. מטרת עבודה מנטלית זו, היא יצירת שינוי בצורת החשיבה שלכם והפיכתה לחיובית.

תרגלו ארבעים יום חשיבה חיובית וזה יהפוך לחלק מכם. לאחר ארבעים יום יווצר חיווט מחדש של המוח ותבנה תבנית חדשה של חשיבה.

 

מתוך ספרה החדש של שולי שמואלי "מחשבה יוצרת מציאות – כוחה של מחשבה בהתבסס על מקורות ביהדות ומחקריים מדעיים, בליווי הדרכה לשיפור איכות חיינו והגשמת משאלות ליבנו". לרכישה היכנסו להידברות שופסאו חייגו: 073-222-1250

* הספר זכה להסכמותיהם של הרב ישראל גנס, ראש ישיבת "קול תורה" לצעירים ורב קהילות בשכונת בית וגן בירושלים, והרב שלמה ידידיה זעפראני, נשיא קהילות "עמלי התורה" ואב בית דין וראש כולל "כתר תורה".

את הכתבות האלה אתם לא רוצים לפספס:

איך לסלק אנרגיות שליליות מחיינו? קבלו 9 דרכים פרקטיות

אחת ולתמיד, איך מתפטרים ממחשבות של חרדה ופחד?

"אני מרגישה את הסכין!" צרחתי על שולחן הניתוחים – הפתח שלי לסוד הישועה

שולי שמואלי על ספרה החדש: "למי שרוצה לגלות על הסודות הרוחניים שמנהלים את חיינו"

ספרה החדש של שולי שמואליספרה החדש של שולי שמואלי

תגיות:פיתוח האישיותעצבות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה