דיכאון וחרדות

אחת ולתמיד, איך נפטרים ממחשבות של חרדה ופחד?

המדיה של היום מציפה אותנו בידיעות על טרגדיות מארצנו ומרחבי העולם, ואלה עלולות ליצור בנו תחושת חרדה שהנה ועוד רגע חלילה אסון הולך להתרחש. איך מתגברים על מחשבות חרדתיות? 7 עצות שירגיעו לכם את הנפש

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מתכננים לקחת את הילדים לים ואסוציאטיבית עולה לכם לראש אסון הטביעה האחרון ששמעתם עליו? שוכבים במיטה ולפני שאתם נרדמים עוברת לכם המחשבה איך אתם נמלטים עם הילדים מהדירה בתרחיש של רעידת אדמה או התמוטטות הבניין? עוברים בחנות ליד מנורת לילה לילדים ומקשרים את זה אוטומטית לטרגדיה של שריפה שפרצה? אם התשובות הן חיוביות אז בואו נודה באמת, ייתכן ויש לכם נטייה קלה למחשבות חרדתיות, אבל תתנחמו בזה שאתם ממש לא היחידים. מחשבות מפחידות שמשהו רע אולי יקרה הן דבר שיש לרובנו, וזה נורמלי. אבל סוף כל סוף, הן מטרידות וממש לא רצויות, אז איך מתפטרים מהן?

1. דברו על זה. קודם כל, כפי שאמר החכם באדם שלמה המלך "דאגה בלב איש ישיחנה". שתפו את הקרובים לכם בכך שאתם סובלים לא מעט מפחדים וממחשבות שליליות. עצם פריקת הקושי מול האחר כבר מרגיעה את תחושת הכבדות. כמו כן, חלקן של התגובות תהינה הזדהות ושיתוף שהם עוברים את אותו הדבר, וזה כבר מקל ונותן את ההרגשה שאנחנו לא לבד בסירה. דבר נוסף שנוכל להרוויח זה עצה טובה שלא חשבנו עליה שתעזור לנו להתמודד עם הקושי.

2. להיות עסוק. זמן פנוי רב מדי הוא פתח למחשבות שליליות. העסיקו את עצמכם במהלך היום. צרו לעצמכם יום שמלא בעשייה, ומעטו ככל הניתן רגעי בהייה באוויר שבדרך כלל לא מובילים את המוח למקומות טובים...

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

3. הצנזורה החדשה שלכם מהיום. עם ההתקדמות הטכנולוגית בעשרות השנים האחרונות העולם הפך לכפר גלובלי, ובכל אירוע טרגי בצדו השני של כדור הארץ אנו מעודכנים. אנחנו חיים בתוך הצפה של ידיעות על אסונות, אז מה הפלא שכל כך הרבה אנשים פיתחו נטייה למחשבות חרדתיות?! הגיע הזמן לעשות לזה סטופ. התנזרו ככל הניתן מאתרים חדשותיים. סביר להניח שבכל ביקור באתר כזה תתקלו לפחות בטרגדיה אחת. אתם אולי חושבים שהצצה אחת לאתר והתעדכנות קלה בחדשות לא תזיק, גם אם תתקלו בידיעה מצערת, אבל האמת היא שאחרי שתסגרו את המחשב הידיעה הזאת תשב לכם עמוק בתת-המודע ותלווה אתכם הרבה מאוד זמן. תעשו לעצמכם טובה ופשוט תחסכו את זה ממכם.

אז מה עושים ברגעי ההתאווררות כשנמצאים מול המחשב? חפשו אלטרנטיבות של אתרים כשרים ולא חדשותיים, והוסיפו אותם לסימניות. אלה יכולים להיות אתרים שקשורים לתחומי עניין שיש לכם – אתרי השראה, בישול, עיצוב, טיולים, טבע, מדע וטכנולוגיה, הורות, חוכמת חיים, פסיכולוגיה, העצמה אישית ועוד.

4. להתחבר לחמצן רוחני. האזינו לשיעורי אמונה ובטחון, זה יזרים לכם אנרגיות חיוביות ומחזקות שיעשו לכם המון טוב. אמונה וביטחון בה' הוא הפתרון היסודי לבעיית הדאגנות, שם הכול למעשה טמון. הידיעה וההרגשה כי בורא עולם מנהל הכול ועושה את הכי טוב למען תיקוננו אמורה לתת את המרגוע האמיתי לנפש.

איך דרך המחשבה ניתן להינצל מהצרות? הרב שניר גואטה במילים מחזקות:

 

כיצד אפשר לשלוט במחשבות שליליות ?הרב יגאל כהן בהרצאה מעצימה על כוחה של מחשבה:

 
5. רוגע לנפש. קחו לכם 15 דקות בכל יום ותרגלו כלים שונים שיעזרו לכם להיגמל מדמיונם של תסריטים רעים, כמו: הרפייה ותרגול נשימות, האזנה לתרגילי דמיון מודרך לחשיבה חיובית או אפילו ביצוע פעילות גופנית אירובית שמועילה לגוף ולנפש תוך כדי האזנה לשיעור בנושא אמונה וביטחון.

 

6. לאן נעלמה השמחה? אדם שיש לו שמחה נוטה פחות לפחדים ולמחשבות שליליות. עבודה שורשית בנושא השמחה תביא באופן טבעי לסילוקם של הפחדים הלא רציונליים שתוקפים אותנו.

7. העצה המנצחת: ביטחון בה'. הפסוק בתהילים אומר "מִשְּׁמוּעָה רָעָה לֹא יִירָא נָכוֹן לִבּוֹ בָּטֻחַ בה'" (תהילים קי"ב, ז'), ו"מצודות דוד" מפרש: "עת ישמע בעולם שמועה רעה לא יירא ממנה ולבו יהיה נכון בטוח בה' שלא תגע בו הרעה", וכן הרד"ק מפרש: "הפך הרשע, שנאמר בו "קול פחדים באזניו" (איוב ט"ו, כ"א). אבל הצדיק לא יירא שישמע שמועה רעה מבניו או מקרוביו שהם במדינה אחרת, או אם ישמע שיבאו עליו אויבים לא יירא, כי לבו נכון ובטוח בה'. ולא יבטח בעשרו וברב חילו וברוב אוהבים וקרובים, אלא בה' לבדו ישים בטחונו".
מובא במסכת ברכות: "מעשה בהלל הזקן שהיה בא בדרך ושמע קול צווחה בעיר. אמר: 'מובטח אני שאין זה בתוך ביתי'. ועליו הכתוב אומר: משמועה רעה לא יירא, נכון לבו בטוח בה'". ורבא מבאר שם שכיוון שהיה לבו של הלל הזקן מלא בטחון בה', ידע שלא יאונה לו כל רע. הרב יגאל כהן מסביר על כך בספרו "יגל ליבי בישועתך": "היה ליבו של הלל הזקן בטוח בבורא יתברך שלא יקרה אסון בביתו, ולכן לא פחד משמועות רעות, כי מי שבוטח בה' שלא יקרו דברים רעים בביתו, מובטח לו שלא יקרו דברים שכאלה.

ואם ננסה לדמות זאת לזמננו, אדם שבוטח בה' שלא יקרה נזק או מחלה או עוני בביתו, ממילא לא יפחד וידאג משמועות מלחמה או מיתון או מחלות וכדומה, מפני שיודע שבו זה לא יפגע.

"אם נחשוב שהבורא יתברך אוהב אותנו, ובגלל אהבתו יתן לנו עתיד טוב יותר, עתיד של נחת ושלוות הנפש, עתיד של בריאות טובה, פרנסה בשפע והצלחה, אזי הבורא יתברך ימשיך את מחשבותינו, ויבואו עלינו כל הדברים הטובים.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

ואילו מחשבות שליליות חלילה, כגון שלא יקרה אסון במשפחה, או בפרנסה, או בבריאות, וכן אם הילדים וכו' - עצם המחשבות הרעות יכולות לגרום לקטרוג בעולמות העליונים, שיגרום שיבואו עליו חלילה כל הדברים הרעים שחשב עליהם, כמו שהעיד על עצמו איוב.

ולכן כדאי מאוד לאדם להרגיל את עצמו במחשבות על עתיד ורוד, של דברים טובים. ואם נכנסת במחשבתו מחשבה על עתיד שלילי, מיד ישנן בליבו פסוקי ביטחון שיגרמו לו להאמין בעתיד טוב ומתוק".

פסוק ביטחון נוסף מתהילים שמחזק בעניין זה הוא "רַבִּים מַכְאוֹבִים לָרָשָׁע, וְהַבּוֹטֵחַ בַּה' חֶסֶד יְסוֹבְבֶנּוּ". וילקוט שמעוני (תהילים תשי"ט) מסביר שאפילו אדם שאינו צדיק שראוי שדברים רעים יקרו לו, אם הוא בוטח בה' – חסד יסובבנו.

כלומר עצם כך שאדם מטיל את ביטחונו על ה' שלא יקרה לו דבר רע, וזאת ללא קשר לרמתו הרוחנית, גורם לכך שמתעוררת עליו הנהגה של רחמים והצלה בשמים. הביטחון ברחמי השם ונשיאת עיניים לקב"ה מעוררים את רחמיו של ה' עליו ובכך הוא זוכה לקבל את מבוקשו.

הרב יגאל כהן הסביר בשיעורו על פסוק זה: "אפילו בן אדם רשע, אם הוא בוטח בה' – "חסד יסובבנו". כלומר, זה לא קשור למעשים שלכם, לא קשור אם אתה צדיק או אם אתה, חס ושלום, רשע. זה לא קשור אם יש לך מצוות ומעשים טובים או אין לך מצוות ומעשים טובים. כל בן אדם בעולם באשר הוא, אם הוא בוטח בהשם – "חסד יסובבנו". אם אתה בוטח בקב"ה, הוא מעביר אותך לעולם אחר – לעולם של רחמים!".

עוד אומר הרב יגאל כהן באחד משיעוריו בנושא זה: "ההבטחה 'וְהַבּוֹטֵחַ בַּה' חֶסֶד יְסוֹבְבֶנּוּ' שינתה לי את החיים. אתה רגוע שאבא שלך לא יביא לך מחלה כי אתה יודע שאבא אוהב אותך. "אבל איך ההוא כן חלה במחלה? ואיך ההוא הלך לבית עולמו בפתאומיות?". נשאלות השאלות, והתשובה לכך היא: "אצלי זה לא יקרה! אני בוטח בה'. אני בטוח ברחמיו. אני בטוח במאת האחוזים שבורא עולם לא יביא אלי את המחלה", ואני אומר את זה בשם רבנו האר"י הקדוש".

וכן כתב החפץ חיים (בשם הגר"א, בקונטרס "נפוצות ישראל", פ"ח הנדפס בסוף ספרו "שם עולם"): "מדת הבטחון אין תלוי בזכותים (=זכויות) שאפילו הוא אדם שאינו הגון, אך שחיזק בטחונו בה', כח הבטחון מגין עליו והשי"ת עושה עמו חסד... כדכתיב 'הנה עין ה' אל יראיו, למיחלים לחסדו: להציל ממות נפשם ולחיותם ברעב: נפשנו חכתה לה', עזרנו ומגיננו הוא' (תהלים ל"ג, י"ח-כ')". כלומר, אף אדם שאינו צדיק אך בוטח בה' - זוכה להגנה ולהנהגה של חסד.

מקור נוסף לדברים הוא ביאורו של רבנו יונה לפסוק במשלי (ג, פסוק כ"ו), והנה לשונו: "כי אם שמירת התורה והבטחון, יגן השי"ת בעד החוסה בו מכל צרה שנאמר 'מגן הוא לכל החוסים בו' (תהלים י"ח, ל"א(".

ועוד כותב רבינו יונה בביאורו על פסוק במשלי (ג', פסוק כ"ו): "ובוטח בה' ישוגב מן הצרה בשכר הבטחון, אע"פ שהיתה הצרה ראויה לבא עליו". כלומר, אפילו לאחר שנגזרה גזרה רעה על האדם, בכח הביטחון בה' ניתן לבטלה ולהינצל מן הצרות.

מה המשמעות של ביטחון בהשם, ואיך אפשר להגיע למדרגה הזו? הרב יגאל כהן בשיעור יסודי על מידת הביטחון:

 

"צ'יק צ'ק מתים בעולם הזה. העולם הוא מקום מסוכן" – מה עושים כדי לצאת מהדיכאונות והחרדות? הרב יגאל כהן מסביר:

קראו גם:

איך דאגנות יתר משפיעה על הילדים שלנו?

פחדים וחרדות: קבלו 10 סגולות שיעזרו לכם להשתחרר מהסבל

 

תגיות:מחשבות טורדניותחרדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה