עובדות ביהדות

אל תפספסו: עת הרצון הנשגב של ימי השובבי"ם

ימי השובב"ים הם ימים מיוחדים בהם קיים סיוע משמים להתחזקות רוחנית ותשובה. בספרי חז"ל מובא שזהו עת רצון להתעוררות, ובימים אלו הקב"ה קורא לבניו לשוב אליו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

תקופת ימי השובב"ים היא תקופה של שישה שבועות שמתחילה מפרשת שמות ונמשכת עד פרשת משפטים. שובב"ים הוא ראשי תיבות של שמות הפרשות של השבועות בהן חלה תקופה זו: שמות, וארא, בא, בשלח, יתרו ומשפטים. והיא נקראת כך על פי הפסוק: "שובו בנים שובבים, ארפה משובותיכם" (ירמיה ג, כב). הקב"ה קורא לנו לשוב אליו ולתקן את מעשינו, ועל ידי כך הוא ימחל על עוונותינו שעשינו בעברנו.

בספרים הקדושים נכתב רבות על עת הרצון הנשגב של ימים קדושים אלו, שיש בהם בבחינת 'קול דודי דופק', ושערי תשובה פתוחים. הקב"ה משפיע בימים אלו על כל אחד ואחת מישראל התעוררות עצומה שמסייעת לו בענייני התשובה, התיקון והקדושה. אלו הם ימים מסוגלים להתחזקות, כמו בימי עשרת תשובה, וניתן להשיג בהם ביתר קלות חיזוקים בתורה ובמצוות.

רבי אהרן מפיסארו כותב בספרו "תולדות אהרן" (פרשת שמות, דף כט): "שובבי"ם הוא כמו עשרת ימי תשובה, והוא זמן שמקובל התפילה בבחינת כמו עשרת ימי תשובה. והנה כלל ענין השובבי"ם הוא לתקן את המדות ולקדש החושים ולשמור עצמו מעצבות וכעס וגאוה".

הרבי מאפטא כותב בספרו "אוהב ישראל": "ועיקר התשובה הוא על ידי תורה ותפלה וצדקה. כל אחד ואחד לפי יכולתו, ובפרט בלימוד תורה שבעל פה ולברר הלכה בליבון ובירור יפה. בזה הוא מקבץ חלקי הטוב והניצוצין קדישין ומברר אותן מתוך הקליפות להוציא בולעם מפיהם. בסוד 'חיל בלע ויקיאנו' (איוב כ' ט"ו)".

חכמנו אמרו כי בימים אלו יש להרבות ולהוסיף בלימוד תורה, תפילה וצדקה. כמו כן, מקובל לקרוא בספר תהילים בימי השובבי"ם.

רבי צדוק הכהן מלובלין מסביר בספרו "פרי צדיק" שדווקא ההתמדה בלימוד תורה מעלתה גבוהה אף יותר מן התשובה בהבאה לתיקונו של האדם. הסיבה לכך היא שעצם לימוד התורה מקרב את האדם אל רצונו של ה', ובכך הוא ממילא נמשך ונדבק בטוב ועוזב את הרגליו השליליים. על ידי כוח התורה, ובפרט על ידי תוספת ההשפעה העצומה של ימי השובבי"ם לתשובה, ניתן לזכות להתקדמות בהשגת השלמות. והנה לשונו: "פרשיות השובבי"ם שהוא זמן תשובה לבנים שובבים בתיקון בדבר שאין התשובה מועלת, כמו שמובא בזוהר (ח"א רי"ט ב). אבל יש לו תיקון על ידי דברי תורה שהוא מחכמה, שהוא למעלה מתשובה שהוא מבינה".
מרן הראשון לציון הרב יצחק יוסף הסביר יסוד זה באחת משיעוריו: "התורה נמשלה לאש (דברים לג ב, ירמיה כג ט), ומבטלת את כח היצר הרע, כמאמר רבותינו: "בראתי יצר הרע בראתי לו תורה תבלין" (מסכת קידושין, דף ל, עמ' ב), ואש התורה מכבה את אש היצר הרע".

עבודת התיקון היא להתגבר על הנטייה הטבעית, להכניע רצונות מסוימים למען הקב"ה, כל אחד במקום בו הוא מונח. ועל ידי כך זוכים לצעד נוסף של התקדמות אל השלמות וקירבת השם.

מהם ימי השובב"ים, ומה צריך לעשות בהם? הרב זמיר כהן מסביר:

קראו גם:

רוצים להתגבר על כעס, גאווה ועצבות? אל תחמיצו את השבועות הקרובים – ימי השובבי"ם

תגיות:ימי השובביםהתחזקותתשובה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה