בריאות ותזונה

איך ליהנות מאוכל בריא וטעים במהלך החגים - חלק שני

ככול שאתם אוכלים טוב יותר, תהיו בריאים יותר, וכך תעבדו את השם ביותר שמחה ואהבה. וזה בעצם מה שהוא הכי רוצה מאיתנו

  • י"ג תשרי התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בחלק הראשון פירטנו הנחיות מעשיות לתזונה בריאה שמומלץ ליהנות ממנה לאורך גם השנה בכלל, ובזמן החגים בפרט

החלק הנוכחי כולל המלצות נוספות שיעזרו לכם לשדרג את ארוחות החגים, וגם ישפרו את כל סוגי הבריאות. המטרה היא להשיג איכות חיים ואריכות ימים שיעזרו לכם בעבודת הבורא, בע"ה, במיוחד בזמני חגים, כשמצד אחד יש הרבה סעודות, אך גם יש יותר תפילות (למשל בחול המועד). חשוב לאכול נכון, וכך תהיה יותר אנרגיה לתפילה, מצוות ומעשים טובים, בע"ה.

  1. להעדיף דגים, ביצים (אם אפשר אורגניות) ועוף (רצוי רזה, או חלקים כגון חזה עוף). כדאי להימנע מבשר אדום המעלה את רמת השומנים בדם, ובשר מעובד כמו נקניקיות, קבבים, פסטרמה ונקניקים המכילים חומרים משמרים וחומרי טעם, צבע ומאכל שרק מוסיפים פסולת לגוף. כדאי גם להימנע ממוצרי חלב שכמו הבשר מעלים את רמת החומציות, הדלקתיות והשומנים בדם.
  2. בהתאם לרמב"ם, חשוב לאכול וליהנות מהחג, אך עדיף לאכול עד כ-75% מתכולת הקיבה. כלומר: לא לאכול עד לתחושה של "התפוצצות", או למצב בו צריך לפתוח את החגורה... כן לאכול לשובע, אך לא להגיע לתחושה בה כבר "מלאים" ואי אפשר לאכול יותר דבר. חשבו על הקיבה שלכם כמו על מכונת כביסה. אם מעמיסים את המכונה ביותר מידי כביסה – המים לא מגיעים לכל הבגדים ולא מנקים אותם. כך גם אם מעמיסים יותר מידי על הקיבה, מיצי העיכול שבה לא מפרקים את המזון כראוי, ואז נשארות שאריות מזון לא מעוכל בקיבה, שמצטברות וגורמות לאי נוחות בטנית, לגזים ולשגשוג חיידקים "רעים" (כלומר חיידקים לא "ידידותיים" כמו הנמצאים, למשל, בפרוביוטיקה). כשאוכלים במידה, מיצי העיכול עוזרים בעיכול המזון באופן המיטיב ביותר, הגוף מפנה פחות אנרגיה למערכת העיכול, ויותר אנרגיה למערכות חשובות נוספות כגון מערכת העצבים – וכך, כשאנו יותר קלים ויותר שמחים נוכל ליהנות מהחג אפילו יותר, בע"ה.
  3. דגנים מלאים – חשוב לאכול דגנים מלאים, כגון חיטה מלאה. ניתן לקרוא פירוט בנושא בכתבה על עקרונות התזונה הים תיכונית, המבוססת על מחקר 7 הארצות, המוכיח בפועל את המלצות הרמב"ם. כן, גם במהלך החגים כדאי לאכול 80% מהצומח (פירות, ירקות, דגנים מלאים וקטניות), ורק 20% או פחות מהחי (בשר, מוצרי חלב, ביצים ודגים), כמפורט בכתבה.
  4. כדאי להרגיל את בני המשפחה לאכול בריא מגיל צעיר, בע"ה. קל יותר לבנות את הבניין, את השלד נכון, ולהקנות להם הרגלי תזונה בריאים שילוו אותם לאורך כל החיים, מאשר לשנות זאת בגיל מאוחר יותר.
  5. גם בבריאות, כמו בעבודת השם, ההתמדה חשובה מאוד. ככול שתתמידו לאכול בריא יותר, תרגישו שיפור כבר לטווח הקצר, כגון פחות נפיחות בטנית, גזים או צרבות. בנוסף גם תרגישו יותר אנרגטיים וממוקדים, בע"ה. בטווח הארוך של כ-3 חודשים ומעלה, תתחילו להבחין בשיפור במדדים בריאותיים כגון ירידה בכולסטרול ובפרופיל השומנים בדם, וכן ברמות הסוכר בדם, בין היתר.
  6. חשוב גם לזכור שהרמב"ם ציין שהרבה מחלות מגיעים מהמעיים. נכון גם שיש קשר ישיר בין בריאות הגוף והנפש ובעצם אם הגוף לא בריא אז זה מסמל שהנפש זקוקה להתייחסות ולפתרון אתגר שהיא חווה. יש למעשה מקובלים, וגם נטורופתים, הטוענים שבריאות הגוף והנפש הן אחד, שני צדדים לאותו המטבע שאי אפשר להפריד ביניהם אלא להתייחס אליהם כאל מקשה אחת. אולם הרמב"ם בהחלט צדק ויש גם חוליים שמגיעים מתזונה לקויה שלא מתאימה למערכת העיכול הספציפית של האדם.  למשל, אנשים הסובלים ממעי רגיז , IBS (IBS - irritable bowel syndrome) יזכו להקלה אם הם יאכלו בהתאם לדיאטת ה- FODMAPS המומלצת למצב זה. פרטים בכתבה כאן.

חישבו על אכילה בריאה כדרך להכין את הכלי שלכם על מנת לקבל את כל השפע שהבורא רוצה להעניק לכם, בע"ה. בנוסף: ככול שאתם אוכלים טוב יותר, תהיו בריאים יותר, וכך תעבדו את השם ביותר שמחה ואהבה. וזה בעצם מה שהוא הכי רוצה מאיתנו, בע"ה. חישבו שאתם אוכלים בריא למענו, ולא רק למענכם, בע"ה. זה כשלעצמו ייתן לכן מוטיבציה ודחף לאכול בריא, להתמיד בכך, ולראות תוצאות, בע"ה.

בהצלחה רבה!

נועה רול מתמחה בתזונה בריאה ובנטורופתיה נשית מותאמת אישית. מייסדת מרכז "כיוונים".

תגיות:בריאות ותזונהארוחות החגים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה