בריאות ותזונה

איך לאכול בריא בהתאם לרמב"ם, ולמה זה חשוב כל כך?

מחקר מדעי נוסף מוכיח את יתרונות תזונת הרמב"ם. מהי התזונה הים תיכונית, ולמה היא מומלצת כל כך?

  • י"ז אלול התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אכילה בריאה חיונית לתפקוד תקין של כל מערכות הגוף, ויש לה השפעה הרבה מעבר למערכת העיכול. בין היתר, הרמב"ם התמקד בתזונה בריאה והעניק לנו הנחיות שהן נר לרגלינו עד היום. הוא גם העדיף את התזונה שנקראת היום "הדיאטה הים תיכונית". מדהים לגלות שמה שהרמב"ם ידע לפני מאות שנים - מוכח מדעית במחקרים בינלאומיים מקיפים בעשרות שנים האחרונות.

לדוגמה, "הדיאטה הים תיכונית" מומלצת על ידי משרד הבריאות ועל ידי גופים רפואיים כגון בית החולים איכילוב. היא הוכחה מדעית במחקר בינלאומי מקיף במשך כ-50 שנה בשם "מחקר 7 הארצות". המחקר כלל 7 מדינות: ארצות הברית, יפן, יוון, איטליה, פינלנד, הולנד ויוגוסלביה לשעבר. המדען והחוקר האמריקאי הנודע, ד"ר אנסל קיז, הוביל את המחקר. הוא חקר את הקשר בין תזונה לבין מחלות קרדיו-וסקלוריות (מחלות לב וכלי דם) בנוסף למחלות אחרות.

ממצאי המחקר עולים בקנה אחד עם אלו של הרמב"ם, וניתן לסכמם בנקודות הבאות:

  • לאכול 80% או יותר מזון מהצומח לעומת 20% מזון מהחי – מזון זה מספק לנו ויטמינים ומינרלים החיוניים לתפקוד כל מערכות הגוף כולל מערכת העצבים (כגון ויטמיני B) וכן מערכת החיסון (ויטמין C). מזון מהחי כולל בשר, עוף, מוצרי חלב, דגים וביצים. הוכח שמזון מהחי מעלה את רמת הדלקתיות והחומציות בגוף, ולכן יש להימנע או להפחית את צריכתו. בכל מקרה כדאי להעדיף דגים, ביצים ועוף על פני בשר ומוצרי חלב.

מזון מהצומח כולל:

  • פירות – מכילים פרוקטוז, שהוא סוכר פירות, המתפרק בגוף לגלוקוז באופן מתון והדרגתי יותר. הוכח מדעית שהפרוקטוז אכן מעלה את רמות הסוכר בדם, ולכן מעניק לגוף אנרגיה זמינה, אך לאחר כשעתיים - רמתו בדם יורדת באופן מתון והדרגתי יותר מאשר סוכר לבן, לדוגמה, ולכן נחוש פחות רעב או עצבנות כשעתיים לאחר אכילת פרות.
  • ירקות – ארץ ישראל בורכה במגוון רחב ובשפע רב של ירקות, בנוסף לאלו המיובאים מחו"ל. המטרה היא להעשיר את התפריט ולאכול ירקות מגוונים (מעבר למלפפון ועגבנייה האהובים על הישראלים במיוחד). המלצה חמה: בכל פעם שהולכים לסופר או לשוק - לקנות ירק חדש, או ירק שפחות השתמשנו בו בעבר. זה הזמן להיות יצירתיים! מוזמנים גם לבחור מתכונים באינטרנט שישדרגו את התפריט, ויפתיעו לטובה אתכם ואת בני משפחתכם, בע"ה.
  • להעדיף פירות וירקות אורגניים – במידת האפשר. לעיתים ניתן להשיג פירות וירקות אורגניים בזמנים מסוימים בשנה באותם מחירים, או במחירים יקרים רק במעט מאשר אלו "הרגילים". כדאי לחפש באינטרנט או להיעזר במקורות נוספים.
  • כדאי לגוון ולאכול פירות וירקות מצבעים שונים, כיוון שכל צבע מכיל ניוטריאנטים (מרכיבים תזונתיים מהצומח) החשובים לתפקוד תקין של מערכות הגוף. לדוגמה: בטטה, גזר ודלעת מכילים בטא קרוטן המתפרק בגוף לוויטמין A, שהוא נוגד חמצון החיוני לתפקוד מערכת החיסון, מערכת הראייה ועוד.
  • הרמב"ם גם מציין שכדאי לאכול פירות עונתיים בזמנם, ולא מעבר לעונה – לדוגמה: לאכול אבטיח בקיץ ותפוז בחורף. אף על פי שהטכנולוגיה כיום מאפשרת הקפאת פירות, כגון תפוזים, ולכן הם זמינים בסופר כמעט לאורך כל השנה, הרמב"ם מציין שכדאי לאכול אותם בזמנם (ולא בקיץ). זוהי ההמלצה גם עבור פירות עונתיים אחרים כגון ענבים, מנגו ואפילו אבוקדו (כן, אבוקדו הוא פרי
  • ).
  • קטניות – מכילות חלבון מהצומח, בנוסף לוויטמינים ומינרלים רבים. גם כאן מומלץ לגוון עם קטניות שונות, כגון עדשים כתומות, ירוקות או שחורות. באופן אישי, אני אוהבת מאוד את הקטניות הכתומות, כיוון שאין צורך להשרות אותן לפני הבישול, זמן הבישול שלהן הוא רק 10-12 דקות. ניתן להכין מהן קציצות עדשים משביעות וטעימות, או אפילו ממרח הדומה לחומוס! הקטניות כוללות גם אפונה, חומוס, שעועית על סוגיה השונים (מאש, אדזוקי וכו'), פול (למי שלא רגיש אליו), לוביה וסויה. כוסמת וקינואה גם הן קטניות נהדרות (אף על פי שהן משווקות כדגנים). חשוב לציין שהקינואה מכילה חלבון מלא, כלומר: היא מכילה את כל חומצות השומן החיוניות לגוף (חומצות שומן שהגוף לא יכול לייצר אותם בעצמו. לכן הן נחשבות כחיוניות). זוהי הסיבה שהקינואה היא פתרון מעולה לצמחוניים או לטבעוניים הרוצים ליהנות מחלבון מלא.
  • עדיף להשרות את הקטניות בתוך קערה עם מים, מכוסה, למשך הלילה – מבחינה הלכתית חשוב לכסות את הקערה ולא להשאירה פתוחה. ההשריה מקלה על עיכול הקטניות, וגם מבטלת את החומצה הפיטית, ובכך משפרת את ספיגת המינרלים והוויטמינים.
  • דגנים מלאים – חשובים מאוד לבריאות, כיוון שהם כוללים גם סיבים תזונתיים החיוניים למערכת העיכול. חשוב לציין שהוויטמינים, המינרלים והסיבים התזונתיים נמצאים בקליפת הדגן. כשאנו אוכלים את הדגן בשלמותו, או מה שמכונה "דגן מלא", אז אנו נהנים מהיתרונות הרבים של אותם ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים.
  • לעומת זאת, דגנים "לבנים" עברו תהליך עיבוד, ואינם כוללים את קליפת הדגן. לכן הם נחשבים כ-"פחמימות ריקות", כיוון שהם ריקים מהוויטמינים, המינרלים והסיבים התזונתיים הקיימים בדגנים המלאים. לכן אם כבר צורכים דגנים, כדאי מאוד להעדיף את אלו המלאים. נכון שהתרגלנו לגרסה ה"לבנה", אך במתכונים הנכונים, כמו למשל של אורז מלא, לרוב לא נרגיש בהבדל בטעם בין האורז המלא ללבן.
  • דוגמאות לדגנים: חיטה, שיפון, כוסמין, שיבולת שועל, שעורה ואורז.
  • גם כאן, כדאי לגוון, להיות יצירתיים ולנסות מתכונים חדשים!
  • הבורא העניק לנו טבע שכולל שפע גדול. שפע הכולל ירקות, פירות, קטניות ודגנים (מלאים). נותר לנו ליהנות מהטבע ומאוכל בריא, טעים ומזין שיעזור לתפקוד תקין של כל מערכות הגוף.

    הכתבה הבאה תעסוק במאכלים מהם כדאי להימנע או להפחית משמעותית על מנת ליהנות מבריאות הגוף והנפש.

    בהצלחה ובתיאבון!

    נועה רול מתמחה בתזונה בריאה ובנטורופתיה נשית מותאמת אישית. מייסדת מרכז "כיוונים".

תגיות:הרמב"םתזונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה