בריאות ותזונה

איך ליהנות מאוכל בריא וטעים במהלך החגים – חלק ראשון

אפשר לאכול בריא גם בחגים, בלי להתפשר על הטעם. הרווח כפול – גם מרגישים טוב, וגם לא צריכים דיאטה של "אחרי החגים"

  • ו' תשרי התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

חגי ישראל ידועים בשמחה, בסעודות ובמאכלים המיוחדים לכל חג. כשמבינים את עקרונות האוכל הבריא אז אפשר לשלבם ולאכול לפיהם גם במהלך החגים. כן, בהחלט אפשר ליהנות מאוכל בריא, טעים ומזין גם בחגים!

הרווח שלכם יהיה כפול. דבר ראשון, כשאוכלים בריא מרגישים יותר טוב במהלך החג. מרגישים קלים יותר. חשבו על תחושת הכבדות לאחר ארוחה דשנה מדי. כאשר אוכלים במידה, מרגישים טוב ויש יותר אנרגיה ומרץ להשקיע בלימוד, במשפחה או בפעולות משמחות אחרות.

דבר שני, כשאוכלים נכון חוסכים את הצורך בדיאטה לאחר החגים. כמה פעמים אמרנו "נתחיל דיאטה לאחר החגים...". אך אם אוכלים נכון, שומרים על משקל תקין, וחוסכים את הצורך בדיאטה בהמשך, בע"ה.

המטרה היא להפוך את התזונה הבריאה לדרך חיים טעימה ומהנה, שתביא למשקל מאוזן, וכך לא יהיה צורך בדיאטה, בע"ה.

המשפט "נפש בריאה בגוף בריא" הוא נכון כל כך. חשוב לשמוח ולשמח את הנפש בחג, אך כשהגוף בריא - אנו משיגים את בריאות הגוף והנפש, בע"ה. הבורא העניק לנו את הגוף במתנה. זה המשכן בו שוכנת הנפש, הניצוץ האלוקי שהוא העניק לנו ברוב טובו וחסדו. כשנאכל נכון ובריא, זה רק יקל על הנפש לעשות את תיקונה באופן המיטיב ביותר, בע"ה.

 

אז איך אוכלים בריא בעיקר בחגים? איך מיישמים זאת בפועל?

  1. קראו את הכתבה על תזונה ים תיכונית המבוססת על "מחקר 7 הארצות", מחקר בינלאומי מקיף המוכיח את המלצות הרמב"ם.
  2. העדיפו שומנים בריאים – כן, יש שומנים בריאים, והם כוללים למשל טחינה משומשום מלא. חשוב לציין שטחינה זאת מכילה כמעט פי 6 יותר סידן מאשר טחינה "רגילה". אם אתם "חוששים" מהטעם, אפשר להוסיף לה מעבר למלח ופלפל גם שום, לימון ותבלינים נוספים כגון כמון, ואז הטעם של הטחינה המלאה הוא כמו הרגילה.
  3. שומנים בריאים כוללים גם אבוקדו – אפשר לעשות ממנו מגוון סלטים.
  4. אגוזים ושקדים לא מומלחים ולא קלויים – חופן מהם מספק חומצות שומן החיוניות לגוף. חשוב שהם יהיו לא מומלחים ולא קלויים, כיוון שתהליכי ההמלחה והקלייה פוגעים באותן חומצות שומן שאנו רוצים. לכן גם עדיף שלא לאפות אותם (למשל עוגת אגוזים), אלא לאוכלם בצורתם הטבעית. הם משדרגים סלטים ומוסיפים להם טעם מיוחד. אם אוכלים חופן בכל פעם, עד פעמיים או שלוש ביום, אין חשש להשמנה, כיוון שמדובר בכמות קטנה של חומצות שומן שהגוף מפרק והופך לאנרגיה, ולכן הן מצטברות פחות לשומנים בגוף.
  5. העדיפו שמנים בריאים – כגון שמן זית מכתית טהור, שמן שומשום או אפילו שמן קוקוס או שמן ענבים. עדיף שהשמנים יהיו בכבישה קרה (החימום כאמור פוגע בחומצות השומן). רצוי להימנע משמנים מזוככים תעשייתיים כגון שמן קנולה, סויה או חמניות, כיוון שהם מתועשים ומעובדים, ועוברים תהליכים במהלך הייצור הפוגעים בחומצות השומן.
  6. לגוון בסלטים ולהוסיפם בכל ארוחה – ירקות מכילים ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים החיוניים לתפקוד תקין של כל מערכות הגוף. החג הוא הזדמנות נפלאה לגוון בסלטים ולהפתיע את בני המשפחה ואתם עצמכם בטעמים חדשים ויצירתיים! אפשר לעשות סלטים טריים מגזר, סלק, כרוב ועוד! זאת מעבר לסלט העגבניות והמלפפונים המוכר... המלצה חמה: ללכת לשוק או לסופר, למצוא שם ירקות וגם פירות מיוחדים, למשל רימונים ותאנים צהובות, או לחילופין לראות אילו מהם נמצאים בהנחה, ואז למצוא מתכונים חדשים באינטרנט או מהשכנים לירקות ולפירות החדשים. הבורא בירך את ארצנו בשפע של פירות וירקות, וכדאי ליהנות מהם. כיוון שאנו בשנת שמיטה, חשוב לקנות במקום המקפיד על הלכות השמיטה ולבחון אילו מהפירות והירקות אפשר לאכול, בע"ה.
  7. מומלץ גם להוסיף ירקות לסנדוויץ', למשל, ובכך להפוך אותו לבריא ומשביע יותר.
  8. להימנע או להפחית סוכר ודברי מתיקה כגון סוכר, עוגות, מאפים וכו'. להעדיף פירות, תמרים ואפילו סילאן, סירופ מייפל אורגני או דבש בכמויות מעטות עדיפים על פני הסוכר. ניתן לשלבם גם בעוגות, עוגיות ומאפים אחרים, ובכך להפחית או להוריד את כמות הסוכר הכתובה במתכון. מומלץ להעדיף סוכר חום אמיתי על פני סוכר לבן – אולם גם אותו רצוי להפחית עד כמה שניתן. יש מאפים מגוונים שאפשר להכין עם סילאן, סירופ מייפל או דבש. כדאי להעדיף דבש טהור אמיתי. נכון שהוא יקר יותר, אך הוא כולל ערכים תזונתיים רבים מאשר הדבש ה"רגיל" הנמכר בסופר.

בהצלחה רבה!

נועה רול מתמחה בתזונה בריאה ובנטורופתיה נשית מותאמת אישית. מייסדת מרכז "כיוונים".

תגיות:בריאותתזונהחגים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה