טורים אישיים - כללי

גורי אלפי, חשבת שמצאת יהדות? התבלבלת בדרך

אין ספק שגורי אלפי נזקק לרצון ולאומץ כשהכריז על רצונו להתקרב ליהדות, אבל למרבה הצער, זו לא היהדות האמתית. מיכל אריאלי בטור כאוב לגורי אלפי, שחיפש יהדות, אך מצא סילופים ועיוותים

גורי אלפיגורי אלפי
אא

האמת היא שברגע הראשון זה היה נראה מפתיע. אפילו מרגש.

אחרי שנים שבהן השחקן גורי אלפי תקף את היהדות בכל דרך אפשרית, כחלק בלתי נפרד מהתכנית 'גב האומה', השתמש בשנינותו והפריח לא מעט סרקזם כלפי כל מה שנראה ככזה שעלול להתחבר לשמירת מצוות ומסורת, הוא לפתע חטף אומץ ובראיון שנתן ל'ידיעות אחרונות', החל להשמיע זמירות חדשות.

כן, גורי אלפי שב ממסע מגורים של שנה באמריקה, וסיפר בריאיון בין היתר על רצונו העז לדעת מהי פרשת השבוע, הוא גם חשף שהוא לא עובד בשבתות כבר חמש עשרה שנה, ואפילו גילה: "בשבתות אני מנסה לא לדבר בטלפון, ושם אותו במגרה... אני גם רוצה לעשות קידוש עם הבנות שלי, וזה שאני יודע אותו בעל פה נותן לי הרגשה טובה".

"אתה רואה את עצמך שומר שבת כהלכתה?" נשאל על ידי המרואיין, ולרגע לא שלל. "יכול להיות", השיב באומץ בלתי צפוי.

"מפריד בין בשר לחלב?"

"יכול להיות", ענה שוב השחקן, ולא, לא כחלק מסצנה הוליוודית.

 

"מצאת יהדות מסולפת"

היו צריכים לעבור שוב ושוב על המילים כדי לוודא שאין בהן את הממד הסאטירי המלווה את אלפי דרך קבע, ולהבין שהפעם הקומיקאי מתכוון לדברים במלוא הרצינות – כן, גם בעת שהוא מספר על כך שכאשר התגורר עם משפחתו בארה"ב, הם עשו פסח ל-46 אנשים אצלם בבית, והיה חשוב לו שהוא יהיה כהלכתו, לא בכאילו. "אני לא רוצה להיות האידיוט הזה שלא יודע איך עושים דברים", הסביר.

אין ספק שצריך אומץ, ויותר מכך – רצון אמתי, כדי להתייצב על הבמה ולהכריז בקול רם וחד משמעי על הרצון להתחזק. גם ההודעה שלו במהלך הכתבה על כך שהוא לא מחתן יותר זוגות בטקסים אלטרנטיביים – נראתה כראויה להערכה מכל הלב. אחרי הכל, לא קל לוותר בהינף יד על ג'וב נאה בעל תמורה כספית לא מבוטלת.

אבל אם כבר התחלתם להתרגש, כדאי שתעצרו בשלב זה. כי ככל שהתקדם הריאיון החלו הדברים להישמע אחרת. פתאום הסתבר שה"יהדות" שעליה מדבר אלפי היא יהדות מסולפת, כזו הרחוקה כמרחק מזרח ממערב מן היהדות האמתית, ולמעשה היא זו שמהווה את האסון האמתי של העם שלנו, אשר גורם לכל כך הרבה יהודים להתבוללות.

"אני רוצה לבחור איזה סוג של יהודי מאמין אני רוצה להיות", הכריז אלפי, "בארה"ב יש 6.9 מיליון יהודים, כל אחד בדרכו גאה מאוד ביהדות שלו, ו־35 אחוז מהם רפורמים, שזה הדבר הכי קרוב אליי כחילוני. הייתי מאוד רוצה לחיות בקהילה כזו בארץ. לקחת את הבנות לבית כנסת ולהתפלל ולהרגיש גאה".

 

מי אמר שקל להיות יהודי?

גורי היקר, ברגע הראשון שמחנו, אחר כך התאכזבנו, ואז, נודה על האמת - התבלבלנו. תרשה לי לשער שאלו גם התחושות שעברו עליך. מהמשפטים אותם דקלמת מנהמת ליבך ניתן לשמוע את הרצון לחולל שינוי, אך יחד עם זאת את הבלבול הגדול. כי כנראה שגם אתה מבין שמה שמצאת אי שם באמריקה, זה לא מה שנקרא יהדות. כי יהדות יש רק אחת.

כיום כבר ברור שהאסון של היהדות בדור שלנו, אלו הקהילות הרפורמיות שצומחות להן בארץ וברחבי העולם. אולי מרחוק הן נראות ככאלו שמזכירות את היהדות, אבל מי שמבין את האמת, מודע לכך שהרפורמים מציעים דת חדשה, שאין שום קשר בינה לבין היהדות האמתית.

צר לי לאכזב גורי, אבל הרצון לחפש "יהדות כבקשתך", קלילה ובלתי מחייבת, מוביל באופן ישיר ומהיר בדיוק אל הקהילה הרפורמית. כמו שאתה בעצמך ציינת: "לקחת את הבנות שלי לבית הכנסת ולהרגיש גאה", כמה קל. כמה פשוט.

אבל את הדבר המהותי כנראה שאתה לא באמת מבין - דווקא כאשר אתה מנסה את אותו מתכון בזק, לא רק שאינך מתקרב ליהדות, אלא אתה אפילו מתרחק ממנה. כי הסיבה שהיהדות האמתית שורדת בכל הדורות, היא בגלל שהיא מחייבת, לא מתפשרת, לא מחפשת דרכים להקל או להתגמש. זה מה שמייחד אותה, וזהו יופייה והדרה.

תבין גורי, לא קל להיות יהודי, ואם מישהו טוען באוזניך שזה קל ופשוט, כנראה שמה שהוא מציע לך זה לא יהדות. להיות יהודי זה לעבוד קשה כל החיים, אבל המציאות מוכיחה שזה משתלם. כי מי שהלך על פי המסורת האמתית, לא רק שרד, אלא פרח וצמח, ומי שלא עשה זאת – הגיע למקומות לגמרי אחרים.

גורי היקר, אתה מבין לא קטן בתסריטים. בוא אספר לך מה עומד לקרות, לפי התרחיש שאתה יצרת במו ידיך: אתה ובנותיך תתפללו באותו טמפל רפורמי או קונסרבטיבי, כפי שקיווית, ויהיה לכם נחמד מאוד. הבנות יוכלו להתחתן עם מי שיחפצו (וזה יהיה פחות נחמד) והדור הבא יכיר אולי את סבא גורי, אך ספק גדול אם יכיר את אלוקיו.

"אני לא מתקרב ליהדות מתוך עניין אלוהי, אלא שבטי-מעשי", הכרזת בראיון. אז אם באמת השבט מעניין אותך, כדאי שתערוך היכרות קצת יותר מעמיקה עם הקהילות הרפורמיות בחו"ל שכל כך התרשמת מהן. אל תבדוק את בני הקהילה שמתאספים יחד, אלא את ילדיהם ונכדיהם. תאמין לי שלא תצטרך להגיע רחוק כדי לראות כמה מהם דבקים בעניין ה'שבטי-מעשי', בו אתה כל כך חפץ. המציאות העצובה משקפת דברים הפוכים לגמרי – ההתבוללות הולכת וגוברת, והדורות הבאים רק הולכים ונטמעים בין גויי העולם.

גורי היקר, תרשה לי עוד משפט קטן לסיום.

יעידו לא מעט בעלי תשובה ומתחזקים כי אחד הדברים הקשים ביותר בתהליך הוא לעמוד מול המכרים ובני המשפחה ולהכריז על השינוי שחל בהם. אתה עברת את השלב הלא פשוט הזה, ואם עשית זאת בהצלחה וללא התלבטויות, בוודאי תוכל לעבור לשלבים הבאים ביתר קלות.

אז בוא תשב בנחת, תנסה ללמוד על היהדות האמתית ולהבין אותה, אחת ולתמיד. אל תחפש את הסילופים והעיוותים, נסה להעמיק, חפש אחר המקור. הפעם זו לא הצגה. זהו הסרט האמתי ביותר בחייך.

תגיות:יהדותגורי אלפי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה