חנוכה 2023

מתי יוצא חנוכה תשפ"ב 2021?

חג החנוכה מתחיל ביום ראשון כ"ד בכסלו (28.11) בערב, ונגמר ביום שני שבוע לאחר מכן ב' בטבת (6.12) בערב. בתוך הכתבה: הסודות הטמונים מאחורי החנוכיה, ולמבחר מתכונים ייחודיים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

חג החנוכה חל בשמונת הימים שבין כ"ה בכסלו עד ב' בטבת. השנה, תשפ"ב, 2021, חל החג מיום ראשון בערב 28.11  ועד יום שני בשבוע שלאחר מכן 6.12. את הנר הראשון של החג נדליק ביום ראשון כ"ד בכסלו בערב, 28.11.

החג אינו מוזכר בתורה, ולכן הוא נחשב כמצווה מדרבנן.

הרמב"ם מגדיר את הסיבות של חכמי לתקנת ימי החנוכה, שהתרחשו בם 2 ניסים:

1. הניצחון במלחמה – כה דברי הרמב"ם: "בבית שני כשמלכי יון גזרו גזירות על ישראל ובטלו דתם ולא הניחו אותם לעסוק בתורה ובמצוות, ופשטו ידם בממונם ובבנותיהם ונכנסו להיכל ופרצו בו פרצות וטמאו הטהרות. וצר להם לישראל מאוד מפניהם ולחצום לחץ גדול עד שריחם עליהם אלקי אבותינו והושיעם מידם והצילם. וגברו בני חשמונאי הכהנים הגדולים והרגום והושיעו ישראל מידם והעמידו מלך מן הכהנים וחזרה מלכות לישראל יתר מן מאתים שנים עד החרבן השני".

2. נס פח השמן –הרמב"ם מפרט את הנס השני: "וכשגברו ישראל על אויביהם ואיבדום, בכ"ה בחדש כסלו היה ונכנסו להיכל ולא מצאו שמן טהור במקדש אלא פח אחד ולא היה בו להדליק אלא יום אחד בלבד והדליקו ממנו נרות המערכה שמונה ימים, עד שכתשו זיתים והוציאו שמן טהור".

סגולות החנוכה: ממה יזכה אדם להינצל בעקבות התבוננות בנרות החנוכה?

 

הדלקת נר חנוכה

עיקר מצוות החנוכה הוא בהדלקת נרות בלילי חנוכה. הגמרא מלמדת אותנו שיש שלוש דרגות של קיום מצווה זו: מעיקר הדין מספיק להדליק נר אחד בכל לילה, עבור כל בני הבית; אילו המהדרין במצווה מדליקים נר אחד עבור כל אחד מדיירי הבית, והמהדרין מן המהדרין מוסיפים בכל יום נר נוסף לכל אדם, וכך התקבל המנהג בתפוצות ישראל שכולם נוהגים כמהדרין מן המהדרין.

לפי הספרדים, בעל הבית מדליק חנוכיה אחת בשביל כולם. לפי האשכנזים, כל אחד מבני הבית מדליק חנוכיה.

הרב זמיר כהן - הלכותחנוכה בקצרה:

להלכות הדלקת נר חנוכה, לחצו כאן.

לסדר הדלקת הנרות ופירוט הברכות, לחצו כאן. 

להלכות חנוכה מתוך "ילקוט יוסף", לחצו כאן.

 

אמירת הלל שלם

בימים אלו קוראים את ההלל השלם בסוף תפילת שחרית, כהודיה על הניסים המופלאים שנעשו לנו בימים אלו.

להלכות קריאת ההלל, לחצו כאן.

מדוע טוב להתפלל ליד הנרות? איזו סגולה מיוחדת יש בנרות החנוכה?

 

אמירת על הניסים

בנוסף לכך, מוסיפים את אמירת 'על הניסים' בתפילות ובברכת המזון.

הלכות על הניסים

אסור להתענות בחנוכה. יש אומרים שאין מצוה בריבוי הסעודות, ויש אומרים שיש קצת מצוה בריבוי הסעודות, משום שבאותן הימים הייתה חנוכת המזבח.

מותרים בימים אלו בעשיית מלאכה , ואין ראוי להתבטל ממלאכה כי הבטלה היא עבירה. יש מקומות שנהגו הנשים שלא לעשות מלאכה בשעה שהנרות דולקות, ומאידך, יש נשים שנהגו לעשות כל מלאכה מלבד תפירה, סריגה, כיבוס וגיהוץ.

מה רצו היוונים למצוא בירושלים? מדוע הפריעה להם התורה של היהודים? ואיך העימות בין היוונים ליהודים קשור למדע? הרב אהרון לוי בשיעור מפתיע ומרתק לכבוד חנוכה:

 

מנהגי החג

* אכילת מאכלים המטוגנים בשמן - נוהגים באכילת לביבות וסופגניות. מאכלים אלה מטוגנים בשמן רב, ויש בהם כדי להזכיר את נס פך השמן. יש הנוהגים להרבות גם באכילת מאכלי חלב לזכר הנס בו יהודית הרגה את הולופרנס, שר הצבא של נבוכדנצר בעזרת האכלתו במוצרי חלב.

לחצו כאן וקבלו מתכון מנצח לסופגניות.

חנוכה ממימד אחר - הרב ברוך רוזנבלום:

* משחק בסביבון - הילדים נוהגים לשחק בחנוכה בסביבון, שעליו מופיעות אותיות בשתי גרסאות: בישראל האותיות הן נ.ג.ה.פ שפירושן "נס גדול היה פה", ובחוץ לארץ: נ.ג.ה.ש שפירושן "נס גדול היה שם", כלומר, בארץ ישראל.

* דמי חנוכה – מקובל ברוב בתי אבות בישראל שהאבות נותנים מעות חנוכה לבניהם. חנוכה הוא גם מלשון 'חינוך'. האבות המחנכים את ילדיהם ומחבבים בעיניהם את מצוות החנוכה ע"י הענקת מתנות ומממתקים.

הפתק בחנוכיה חשף סוד מצמרר מהעבר, ומי שקרא בו – התעלף:

* סעודות מצווה - מצוה להרבות בסעודות בחנוכה, ובלבד שעושים זאת בשירה ותהילה לה' יתברך, עם דברי תורה וחיזוק הלבבות באמונה ובטחון בה', ולספר על הניסים הגדולים שהיו בחנוכה, היאך עשה ה' שינצחו המעטים את המרובים, והחלשים את הגיבורים. וכל המזכה את הרבים, אין חטא בא על ידו. ופשוט שכל זה בתנאי שנעשה הכל בקדושה וטהרה, בצניעות ויראת שמים, בלי תערובת של גברים ונשים, אבל מסיבת חנוכה הנעשית בתערובת גברים ונשים יחד, אין זו סעודת מצוה והשכינה מצטערת ומסתלקת משם. (בהלכה והאגדה, טו)

מאכלי חלב - נוהגים לאכול מאכלי חלב וגבינה בימי החנוכה, זכר למעשה שמסופר במדרש על יהודית בת בארי, שהאכילה את האויב אליפורני גבינה, כדי שיצמא וישתה יין וישתכר ויישן, ולאחר מכן כשישן חתכה את ראשו וברחו כל האויבים. כמסופר לעיל בהרחבה בשער האגדה, קחנו משם ותרווה נחת. (מעם לועז במדבר עמוד צה. יח)

היום האחרון של חנוכה נקרא "זאת חנוכה", והוא יום מיוחד.

מדוע כשמתפללים ליד נרות החנוכה זוכים לישועות? הרב חיים זאיד מגלה לנו את הסוד הגדול של חנוכה:

 

הרב זמיר כהן - שיחה בת שתי דקות שזעזעה את נהג המונית: האם ישראל נצחה את יוון 1:0, או שזה דווקא ניצחון כפול של יוון עלינו? כשחנוכה הופך לחג של חשבון נפש. צפו:

 

מה קורה כל שנה ושנה בחנוכה? הרצאתו המרתקת של הרב זמיר כהן, שפשוט אסור להחמיץ:

רוצים חנוכיה מבריקה? קבלו 5 טיפים מבריקים

לאחר הדלקת החנוכיה: קראו את פרקי התהילים הסגוליים הבאים

לזיווג, לילדים טובים ולפרנסה: 10 סגולות נפלאות לחנוכה

חתונה, וילד. ועוד אחד. ועוד אחד. חנוכה הוא הנס שלי

תכנים מרתקים נוספים אודות חג החנוכה ממתינים לכם באתר הידברות.

תגיות:עובדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה