חדשות בארץ

הצעת חוק חדשה: למנות נציב נפרד לתלונות על דיינים

על רקע הסערה בעקבות המלצת נציב תלונות הציבור על השופטים לבחון את המשך כהונתו כדיין של הראשון לציון הרב יצחק יוסף, הגישו חברי הכנסת משה ארבל וינון אזולאי הצעת חוק לפיצול תפקיד הנציב ולמינוי נציב נפרד לתלונות על דיינים: "חוסר היכרותו עם הדין הדתי מוביל לזלזול בערכאה חשובה זו ולתקלה לצאת תחת ידו"

חבר הכנסת משה ארבל, ממגישי הצעת החוק (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)חבר הכנסת משה ארבל, ממגישי הצעת החוק (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)
אא

חברי הכנסת משה ארבל וינון אזולאי (ש"ס) הגישו היום (שלישי) הצעת חוק, המבקשת לערוך רפורמה בתפקיד נציב תלונות הציבור על השופטים, ולמנות נציב נפרד לתלונות הציבור על דיינים. לתפקיד זה יתמנה מי שכיהן כדיין. 

הצעת החוק הוגשה על רקע הסערה שפרצה בעקבות המלצתו של נציב תלונות הציבור על השופטים, השופט בדימוס אורי שוהם, לבחון את המשך כהונתו כדיין של הרב הראשי לישראל, הראשון לציון הרב יצחק יוסף. לדברי מגישי ההצעה, ההמלצה מעידה כי הנציב אינו מכיר את הדין הדתי ואינו מבין בעבודת הרבנים הראשיים לישראל ובמערכת בתי הדין הדתיים.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב, כי "חוק נציב תלונות הציבור על שופטים מסדיר את סמכויותיו, אופן בחירתו ודרך עבודתו של נציב תלונות הציבור על שופטים. כיום, סמכויותיו של הנציב חסות על כלל בעלי התפקידים השיפוטיים במדינת ישראל: שופטים, דיינים, קאדים, קאדים מד'הב, דיינים של בתי דין של עדה נוצרית ושופטים צבאיים. בכך נדרש הנציב לבקר את פעולתם של נושאי משרות שיפוטיות הפועלים לפי דינים שונים, בהם דינים דתיים ייחודיים".

"למרות זאת, לפי הוראות סעיף 3 לחוק שעניינו 'כשירות הנציב ומינויו', הנציב אינו נדרש להיות בעל כל ידע מוקדם, ולו בסיסי, בדיני העדות הדתיות בארץ, אינו נדרש להכיר את המסגרות השיפוטיות הדתיות או את עולמן התרבותי והערכי של העדות הדתיות המסתייעות במסגרות אלו. כתוצאה מכך, נוצר פער ממשי בין הנציב לבין חלק ניכר מהערכאות השיפוטיות המצויות בתחום ביקורתו. פער זה פוגע ביכולתו של הנציב למלא את תפקידו נאמנה ביחס לערכאות אלו והשופטים המשמשים בהן, ליתן חוות דעת עניינית ומתאימה לתלונות הציבור בנוגע לשופטים המשמשים בערכאות אלו, ומוביל לפגיעה באמון ציבור המתדיינים ושופטי הערכאות הדתיות בנציב".

ארבל ואזולאי הוסיפו, כי "דוגמה מצערת לכך ניתן לראות בעמדה שהעביר הנציב לאחרונה בתגובה לפניית התנועה הרפורמית ביחס למרן הראשון לציון הרב יצחק יוסף. ניכר מדברי הנציב, כי חוסר הבנתו בעבודת הרבנים הראשיים לישראל ומערכת בתי הדין הדתיים וחוסר היכרותו עם הדין הדתי מוביל לזלזול בערכאה חשובה זו ולתקלה לצאת תחת ידו".

על פי הצעת החוק, "יוקמו נציבויות ייחודיות לתלונות הציבור לשלוש המערכות המשפטיות במדינת ישראל שפועלות לפי דין דתי: נציב תלונות הציבור על דיינים, נציב תלונות הציבור על קאדים ונציב תלונות הציבור על קאדים מד'הב. במקביל, סמכותו של נציב תלונות הציבור על שופטים תיוחד לנושאי משרות שיפוטיות במערכת המשפט הישראלית הכללית ובתי המשפט הצבאיים. פיצול נציבויות התלונות תאפשר מינוי נציבים מומחים הבקיאים בדיני המערכת השיפוטית על התלונות עליה הם מופקדים, דרכי פעולתה, ציפיות המתדיינים בה וכיוצא בזה".

תגיות:ינון אזולאימשה ארבלנציב התלונות על השופטים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה