חדשות בארץ

דרעי: "לא ניתן לרפורמים להלך אימים על הרבנים"

השר לשירותי דת, הרב יעקב אביטן, דחה את המלצת נציב תלונות הציבור על שופטים, השופט בדימוס אורי שוהם, לבחון את המשך כהונתו כדיין של הרב הראשי לישראל, הראשון לציון הרב יצחק יוסף: "אג'נדה שמגמתה ומטרתה הסופית היא הכנסת התנועות הרפורמיות וזרמים אחרים בדלת הקדמית תוך רמיסת הסטטוס קו במדינת ישראל". שר הפנים אריה דרעי: "מדינה יהודית זו לא רק סיסמה"

הראשון לציון, הרב יצחק יוסף (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)הראשון לציון, הרב יצחק יוסף (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
אא

השר לשירותי דת, הרב יעקב אביטן, הודיע אתמול (שני) לנציב תלונות הציבור על שופטים, השופט בדימוס אורי שוהם, כי הוא דוחה על הסף את המלצתו להביא לדיון בפני הוועדה למינוי דיינים הצעה לסיום כהונתו כדיין של הרב הראשי לישראל, הראשון לציון הרב יצחק יוסף: "חרגת מסמכותך", כתב במכתב ששיגר לשוהם. "זו אג'נדה שמטרתה הסופית הכנסת התנועות הרפורמיות ורמיסת הסטטוס קוו".

המלצתו של שוהם לוועדה לבחון את המשך כהונתו של הראשון לציון כדיין ניתנה בעקבות תלונה שהוגשה על ידי המרכז הרפורמי לדת ומדינה, בשל דברים שאמר הרב נגד הרפורמים ונגד בג"ץ במסגרת תפקידו כרב הראשי. במכתבו לנציב, כתב השר לשירותי דת כי "החלטה להעמיד דיין, וכל שכן רב ראשי לישראל, בגין התבטאות הלכתית הנובעת מעצם טיבו וטבעו של תפקידו, איננה יכולה לעמוד במבחן ציבורי כלשהוא".

"הרב הראשי מחויב, גם מתוקף תפקידו כנשיא מועצת הרבנות הראשית לישראל, להביא את עמדתו ההלכתית בכל נושא הלכתי העומד לפתחו", הצהיר הרב אביטן, המכהן בתוקף תפקידו כיו"ר הוועדה למינוי דיינים. הוא ציין כי על פי חוק הרבנות הראשית, "תפקידי מועצת הרבנות הראשית אשר הרב הראשי עומד בראשה הם 'מתן תשובות וחוות דעת בהלכה לשואלים בעצתה' וכן 'פעולות לקירוב הציבור לערכי תורה ומצוות'. לא יעלה על הדעת כי הרב הראשי יימנע מלמלא את חובתו ולהביע את עמדתו ההלכתית בעניינים הנתונים להכרעתו, או יימנע חלילה מלפעול למניעת הרחקת יהודים מערכי תורה ומצוות".

השר לשירותי דת הוסיף וטען, כי הוועדה למינוי דיינים אינה הפורום לעיסוק בנושא: "הרבנים הראשיים לישראל אינם מכהנים כדיינים מכח המלצת הוועדה למינוי דיינים ואינם מתמנים על ידי נשיא המדינה, אלא נבחרי ציבור הנבחרים על ידי אסיפה בוחרת מגוונת המורכבת מ-150 חברי אסיפה הכוללת בתוכה רבני עיר, דיינים, שרים, חברי כנסת נבחרי ציבור מכל קצוות הקשת הציבורית בישראל. שימוש בוועדה למינוי דיינים כפלטפורמה לסתימת פיות הרבנים הראשיים והגבלתם מלבצע את תפקידם הוא שימוש לא דמוקרטי, המבטל את רצון העם שבחר בהם באמצעות נציגיו כאמור".

"קשה לחמוק מהתחושה, כי המניע המרכזי העומד בבסיס ההחלטות בעניינו של כבוד הרב הראשי הוא אג'נדה שמגמתה ומטרתה הסופית היא הכנסת התנועות הרפורמיות וזרמים אחרים בדלת הקדמית תוך רמיסת הסטטוס קו במדינת ישראל בכל ענייני הדת והמדינה. כמי שמשמש השר לשירותי דת במדינת ישראל, המחויב לשמירת זהותה היהודית של המדינה, לא אאפשר למגמות אלה להתפתח, ואעשה את כל אשר לאל ידי, ובמסגרת הסמכויות העומדות לרשותי, למנוע מצב בו רבנים בישראל יחששו להביע את דעתם ההלכתית בכל נושא. אלחם ככל יכולתי לשמירת וביצור מעמדם של הרבנות הראשית לישראל ובתי הדין הרבניים ושל כלל רבני ישראל", חתם הרב אביטן את מכתבו.

שר הפנים אריה דרעי העניק גיבוי להחלטתו של השר לשירותי דת: "לא יעלה על הדעת שבמדינת היהודים הרבנים הראשיים יחששו לומר את דעתם, בפרט בתחומים שהם בליבת תפקידם ושליחותם – להביע את העמדה ההלכתית בעניינים הנתונים להכרעתם".

דרעי הדגיש, כי "השר אביטן ביטא באופן מדויק את התחושות הכואבות של רבים בישראל, החשים כיצד התנועות הרפורמיות וזרמים שונים מנסים להשתמש בבתי המשפט כדי לכבול את ידה של היהדות האורתודוקסית, ולהחדיר אג'נדה שמגמתה ומטרתה הסופית היא רמיסת הסטטוס קו במדינת ישראל בכל ענייני הדת והמדינה. תנועת ש"ס, על כלל נציגיה, תעמוד כחומה בצורה מול מגמות הרסניות אלו. מדינה יהודית זו לא רק סיסמה".

מוקדם יותר אתמול, נפגש דרעי עם הראשון לציון, והביע בפניו מחאה חריפה ומורת רוח מהמלצתו של שוהם בעניינו: "לא ניתן לרפורמים ואחרים להלך אימים על הרבנים הראשיים לישראל ועל רבנים בכלל, ולנסות לסתום את פיהם ולכבול את ידיהם בעתירות שונות ומשונות, שכל מטרתן היא לפגוע בדרך היהדות המסורה לנו מדור דור", נמסר בהודעה מטעמו. "כיו"ר תנועת ש"ס אפעל בכל כוחי לשמירת מעמדם ועצמאותם של הרבנים הראשיים לישראל, הפועלים על פי חוק ומשמיעים את דעתם הצלולה בנושאי הדת והיהדות. דעתו הנחרצת של הראשון לציון שליט"א כנגד הכנסת מבחני נשים לרבנות, כמו גם נגד רעיונות הרפורמים, מחויבת להישמע ללא מורא וללא משוא פנים".

תגיות:הרב יצחק יוסףאריה דרעיהרב יעקב אביטןנציב התלונות על השופטים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה