חדשות בריאות

נתניהו: "הסגר יימשך עד שמחת תורה – עם אפשרות להמשך"

בעקבות החלטת הממשלה להטיל סגר מלא החל מערב ראש השנה, אמר ראש הממשלה נתניהו: "בשלושה שבועות עברנו מ-30 ערים אדומות ל-70, אנחנו נדרשים לפעול". שר הבריאות יולי אדלשטיין: "חייבים לשמור על הכללים וההנחיות, אנחנו זקוקים לשיתוף פעולה של הציבור"

(צילום: תומר נויברג, פלאש 90)(צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
אא

(עודכן: 21:43)

שרי הממשלה אישרו הערב (ראשון), כי סגר מלא יוטל ברחבי המדינה החל מיום שישי, ערב ראש השנה, בשעה 14:00, ויימשך שלושה שבועות לפחות. ההצעה עברה בתמיכתם של רוב השרים מול שלושה מתנגדים – זאב אלקין, עמיר פרץ ואסף זמיר. השר אופיר אקוניס נמנע.

על פי המתווה שאושר על ידי השרים, במהלך שלושת שבועות הסגר תתאפשר יציאה מהבתים למרחק של עד 500 מטרים בלבד. הלימודים במוסדות החינוך יימשכו עד יום שישי, בניגוד לכוונה המקורית להפסיקם כבר ביום רביעי. המגזר הציבורי יפעל במתכונת מצומצמת, בעוד המגזר הפרטי יעבוד כרגיל אך ללא קבלת קהל. התפילות בחגים ייערכו במתווה מיוחד. ההחלטה בנוגע לפעילות בנתב"ג צפויה להתקבל מחר, וככל הנראה היא תוחרג מהסגר. 

בהצהרה לציבור לאחר ההצבעה בממשלה, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "זה שישה חודשים שמגפת הקורונה מכה בכל העולם. קרוב ל-30 מיליון איש נדבקו, קרוב למיליון בני אדם מתו. כאן בישראל היינו בין הראשונים בעולם להבין את גודל הסכנה, סגרנו את השמיים והנהגנו גם סגר בתוך המדינה. בזכות ההחלטות הנכונות הללו, מספר החולים הקשים הוא מן הנמוכים בעולם ביחס לאוכלוסייה, גם מספר הנפטרים הוא בין הנמוכים בעולם ביחס לגודל האוכלוסייה".

"כיוון שהיינו בין הראשונים לסגור את הכלכלה, יכולנו להיות בין הראשונים לפתוח אותה", הוסיף נתניהו. "נתנו הלוואות ומענקים לאזרחים, וכיוון שהיינו בין הראשונים לפתוח את הכלכלה, הכלכלה שלנו במצב טוב יותר מרוב כלכלות העולם. אני יודע שיש עוד המון בעיות וקשיים, אנחנו עובדים בלי סוף כדי לעזור לכם, אזרחי ישראל".

"כשפתחנו את הכלכלה, בסוף מאי, אמרתי, ואני מצטט את עצמי, 'זה יהיה כמו אקורדיון, פותחים כשהתחלואה יורדת, מכווצים כשהתחלואה עולה'. זה בדיוק מה שקורה עכשיו בכל העולם. בכל המדינות פתחו, התחלואה עלתה, ואז מה עושים? מתחילים להגביל ולסגור". 

בהמשך דבריו הסביר נתניהו, כי הסגר הינו תוצאה של 'הדגל האדום' שהניפו במערכת הבריאות ביום חמישי: ''בכירי משרד הבריאות ומנהלי החולים הזהירו אותנו, שמצב התחלואה מחייב נקיטת צעדים מיידיים. יש שחיקה אנושית של הצוותים הרפואיים. הם גם מזהירים מזינוק פתאומי במספר החולים הקשים. הם אומרים שהחורף מתקרב, וייתכן שנעמוד בפני סכנה משולבת – מגפת קורונה ומגפת שפעת. הם אומרים 'הדקו את ההגבלות עכשיו'. גם הכלכלנים אומרים: אם אתם צריכים להגביל, תעשו זאת עכשיו, בתקופת החגים, כי בחגים הכלכלה ממילא עוברת להילוך נמוך".

"היעד שלנו הוא לבלום את העלייה, להפחית את התחלואה, לצאת משגרת הקורונה לשגרת הרמזור, יחד עם יכולת קיטוע שכבר עכשיו קיימת ועובדת, ותעבוד עוד יותר טוב בעוד שבועיים שלושה. לכן קיבלנו בממשלה את ההחלטות למתווה מהודק לשלושת השבועות הקרובים, עם אפשרות שזה יימשך, אבל כרגע אנחנו מחליטים עד שמחת תורה".

ראש הממשלה פירט את החלטות הממשלה: "המגזר הציבורי יפעל במתכונת מצומצמת על בסיס מתכונת מרץ-אפריל. המגזר הפרטי יעבוד כרגיל, אבל ללא קבלת קהל חוץ מאשר שירותים חיוניים. יהיה מתווה מיוחד לתפילות בחגים. הסופרמרקטים, בתי המרקחת והמשלוחים ימשיכו לפעול. תהיה דרישה להימנעות מהתקהלויות – שם ההדבקה הגדולה. אנו מבקשים עשרה אנשים בחלל סגור ועשרים בקפסולות בחוץ. תהיה גם הגבלת תנועה של 500 מטר".

"אני יודע שהצעדים הללו גובים מחירים קשים מכולנו. זה לא החג שאנו רגילים, ובטח לא נוכל לחגוג עם כל בני המשפחה המורחבת, ויהיו גם מי שייפגעו מהסגר, בעלי עסקים ואחרים. הנחיתי את שר האוצר לגבש חבילת סיוע כלכלית למי שנפגע מהסגר. יהיו עוד תוכניות, חלקן כבר מוכנות, היום ישבתי שוב עם בכירי משרד האוצר ואחרים ואני מבטיח לכם – אנחנו נעבור את זה יחד. חילונים, חרדים, יהודים, ערבים, דרוזים. כולנו".

"אני קורא לכולם להישמע להנחיות משרד הבריאות – מסכות, שמירת מרחק, מניעת התקהלויות מסוכנות. אם לא נקפיד עליהם – המגפה תתפשט והנגיף יכה בנו. יכה בנו, יכה בהורים, יכה בסבא וסבתא. אבל אם נקפיד, ובזה אני גם בטוח – אנחנו ננצח את הנגיף. אני רואה כבר את החיסון בדרך ואני רואה גם בדיקות מהירות, זה בדרך. בעוד כמה ימים נחגוג את ראש השנה. בתפילת הימים הנוראים אנו מבקשים 'אבינו מלכנו מנע מגפה מנחלתך'. מי יתן ותפילתנו זו תתגשם", חתם נתניהו את דבריו.

בתגובה לשאלה, דחה נתניהו את הטענות לכישלונה של הממשלה במאבק מול המגפה: "נתקלנו בפופוליזם בלתי רגיל בוועדות הכנסת – 'מה פתאום? לא צריך לסגור, לא צריך לעשות, לא צריך להגביל'. זה כמובן הקשה עלינו, זו עובדה. הפופוליזם הזה פגע קשה מאוד בניסיון שלנו להגיע להפחתה של התחלואה לפני שנצטרך לעשות את הצעדים האלה". עוד הוסיף: "בשלושה שבועות עברנו מ-30 ערים אדומות ל-70. הכפלנו את גובה התחלואה, והיא ממשיכה לעלות. אנחנו נדרשים לפעול. זה בדיוק האיזון הנכון בין הבריאות והכלכלה. אם תהיה עלייה גאומטרית בתחלואה – זה יביא לפגיעה בכלכלה. זה הרגע לפעול. משכנו את זה, מנענו את הסגירה עד כה, וגם הסגירה הזו יותר מתונה מאשר בגל הראשון. להערכתנו, אנחנו יכולים להשיג גם את התוצאה האפידמיולוגית וגם את התוצאה הכלכלית".

 

אדלשטיין: "לא נותרה לנו ברירה, זה צו השעה"

שר הבריאות יולי אדלשטיין, הנמצא בבידוד, נשא דברים לאחר ראש הממשלה: "אני לא שמח על ההחלטה. במשך שלושה חודשים ניסיתי להימנע מסגר. עשיתי את הכל על מנת שכולנו נוכל לחיות בצד הקורונה, עם הגבלות פה ושם, עם שמירה על תחלואה ברמה סבירה, עם מספר חולים קשים ותמותה ברמות שאנחנו יכולים, עם כל הקושי, לחיות איתה. לצערי, זה לא המצב. בנסיבות שנוצרו, לא נותרה לנו ברירה".

"אנחנו, כמערכת הבריאות, באנו לקבינט הקורונה והיום לממשלה, ואמרנו: על מנת לבלום את עליית התחלואה, לאפשר לצוותים שלנו קצת לנשום, על מנת שלא נאבד שליטה על הנגיף – אנחנו חייבים להביא הגבלות מאוד לא פשוטות למשק, לחיי החברה שלנו, ועוד בתקופה הזו של חגי ישראל. זה לא פשוט, גם לי קשה לחשוב על ראש השנה או יום כיפור בצורה כפי שזה ייראה, ללא המשפחה הקרובה וללא ההתקהלות הגדולה בבית הכנסת – אבל זה צו השעה".

"כששואלים אותי 'אתה בטוח שכל זה לא לחינם?', אני אומר: זה תלוי מאוד בכולנו. אם בשבועות הבאים אנחנו, כולנו, אזרחי ישראל מכל מגזר שהוא, לא נשמור על הכללים ולא נציית להנחיות – אז המצב הזה פשוט יימשך, ואז באמת כל ההגבלות יהיו לחינם. אם לעומת זאת, אנחנו נשמור על הכללים הבסיסיים וגם על ההנחיות הלא פשוטות שמשרד הבריאות והממשלה מביאים לתקופה הזו –  אז יש אור בקצה המנהרה. אנחנו זקוקים לשיתוף פעולה של הציבור".

"אנחנו כן נהיה ערוכים לקטיעת שרשרת ההדבקה בצורה שונה לגמרי ממה שהיה קודם", הבטיח אדלשטיין. הוא ציין, כי "במספרי הבדיקות ליום אנחנו בין המדינות המובילות בעולם. אגב, תפסיקו עם האגדה הזו – אף פעם במהלך הקורונה לא היינו עם 20, 30 או 40 חולים. פשוט לא עשו בדיקות".

פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, הנמצא אף הוא בבידוד, אמר: "התחלואה נרחבת ומתפשטת. שיעור הבדיקות החיוביות מראה לנו, שיש יותר אנשים מאומתים שמסתובבים ואנחנו לא מאתרים אותם, ואנחנו רוצים יותר בדיקות. התפשטות והתרחבות תחלואה שכזו מחייבת אותנו בצעדים, מחייבת אותי להמליץ על צעדים".

"הממשלה התכנסה היום, גם להסתכל קדימה לתקופת החגים וגם כדי להקטין את התחלואה. היא קיבלה החלטות לא פשוטות, בעלות אופי רע, אבל תאמינו לי – זה הרע במיעוטו. צריך להבין, אנחנו באמת במערכה, באתגר מאוד מורכב שמדיר שינה מעיניי ומבטא את העומס בתוך בתי החולים שהרימו דגל, לפחות חלקם, בצורה מאוד ברורה. ודאי כאדם שמכיר את בתי החולים, אני מכיר את העומס שם – זה אומר שהם הגיעו לסף, ואני חייב לפעול בסף הזה".

"אנחנו עושים הכל כדי להמשיך להכיל את כמות החולים, אבל זה מחייב אותנו לפעולה. הממשלה הזו, גם בהחלטה הזו, לא תנצח את הקורונה. לא ראש הממשלה, לא שר הבריאות, לא אני ולא צה"ל. לא נוכל לנצח את הקורונה. רק הישראלים, רק אתם, יכולים לנצח את הקורונה. אם כל הישראלים יקומו מחר בבוקר ולא ישאלו מה רוני גמזו עושה כדי לנצח אלא מה הם עושים כדי לנצח – רק ככה נוכל להצליח. אם נעשה את זה חכם, בשבועיים-שלושה אנחנו גומרים את העניין הזה, ואנחנו יכולים. עם הרבה מאוד מורכבות ומאמץ, אנחנו נוכל לעשות את זה כולנו ביחד", סיכם הפרויקטור.

תגיות:נגיף הקורונהסגר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה