מקבצי שו"ת - שאל את הרב

למה ראש השנה חל בתשרי? כמה שעות צריך לישון בלילה? והאם מותר לתת סכין במתנה?

מקבץ שו"ת 155 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • י"ח אלול התש"פ
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. בתורה כתוב בפירוש שהחודש הראשון הוא ניסן, אז למה אנו חוגגים את ראש השנה בתשרי? נראה לי שבגלל שבא' בתשרי האדם נברא, אבל אני רוצה לשמוע תשובה ממישהו שמבין, ולראות מקורות.

מקובל מן האר"י ז"ל שמחלוקת התנאים בגמרא ראש השנה (י'), אלו ואלו דברי אלקים חיים (בשער השופר - פרק ה').

וכן איתא בתוספות (ר"ה כ"ז): שהעולם עלה במחשבה ליבראות בתשרי, ונברא למעשה בניסן.

ומבואר בספרי החסידות שזהו בעצם ב' בחינות (שם משמואל שמות תרע"ב), וכן אפשר לסומכם על פי דברי חז"ל: "בתחילה עלה במחשבה לבראותו במידת הדין (תשרי) ראה שאין העולם מתקיים ושיתף עמו מידת הרחמים (ניסן).

ולכן, יום הראש השנה שבו כל ברואי עולם נידונים לפניו, בחינת דין, אנחנו חוגגים בתחילת תשרי

* * *

2. אני מחזיקה למזכרת את הטבור של בתי מיום לידתה ועד היום, שהיא בת 24. האם ישנה בעיה עם זה?

אין בעיה עם זה.

מקורות: יעויין כיוצא בזה בספר גשר החיים חלק א' (סימן ט"ז סעיף ג' אות ג'), ושו"ת מנחת יצחק חלק ז' (סימן ק"ב) ושו"ת ציץ אליעזר חלק י' (סימן כ"ה פרק ח' אות ט').

* * *

3. עד איזה גיל של היתום עוברים על לאו ''כל אלמנה ויתום לא תענון''?

כתב הרמב"ם (הלכות דעות פרק ו' הלכה י') חייב אדם להיזהר ביתומים ואלמנות מפני שנפשן שפלה למאד ורוחן נמוכה וכו' שנאמר כל אלמנה ויתום לא תענון וכו'. ועד אימתי נקראים יתומים לעניין זה, עד שלא יהיו צריכין לאדם גדול להיסמך לו לאמנם ולהיטפל בהן, אלא יהיה עושה כל צרכי עצמו לעצמו כשאר כל הגדולים. ע"כ.

ויש מי שכתב, שזהו לכל היותר עד גיל עשרים, ולאחר מכן אינו קרוי יתום בכל אופן (שבט בנימין סוף סימן רכ"ט).

ויש מי שכתב, שיתומה נשואה, כיון שכל צרכיה על בעלה הם, אינה בכלל יתומה (שו"ת פנים מאירות חלק א' סימן ל"ז).

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

4. לפני מספר שנים שמעתי בלימוד שראש השנה שחל בשבת זה לא סימן טוב. או משהו כזה.
רציתי לדעת היכן זה כתוב, ואם יש דעה כזו.

כך כתב הגאון רבי יעקב אטלינגר זצ"ל בעל הערוך לנר בספרו מנחת עני על התורה (פרשת האזינו) שמצאנו ששנים שרעות ביותר ושנים שטובות ביותר היה ראש השנה בשבת, דשני שנים שנחרב בית המקדש היה ראש השנה בשבת. ובשנים שיותר טובות מצינו שמחילת עוון העגל היו בראש השנה שחל בשבת, וכן הקמת המשכן, וכן שנה שנכנסו לארץ היה גם כן בשבת. עיין שם שהאריך בזה.

* * *

5. האם מותר להוריד איפור בשבת?

מותר להוריד איפור בשבת בעזרת מים וסבון נוזלי, רק צריך להיזהר שלא לסחוט מגבון וצמר גפן וכיוצא בזה.

מקורות: יעויין בספר ארחות שבת חלק א' (פרק ט"ו סעיף נ"ט).

* * *

6. אם אכלתי אוכל לא כשר, האם יום כיפור שאני אצום יכפר על זה?

אם אתה חוזר בתשובה שלימה, אז יום כיפור מכפר. וכמו שנפסק להלכה (הרמב"ם הלכות תשובה פרק א' הלכה ג'-ד', והרמ"א אורח חיים סימן תר"ז סעיף ה'), שאין יום הכפורים מכפר אלא למי ששב בתשובה ומאמין בכפרתו.

חזרה בתשובה שלימה כוללת ג' שלבים: א. חרטה בלב נשבר על העבר. ב. וידוי בפה (כדלהלן). ג. וקבלה לעתיד לא לשוב עוד לעוון זה לעולם (הרמב"ם שם פרק ב' הלכה ב').

וידוי בפה היינו שצריך לומר "אנא השם, חטאתי, עויתי, פשעתי לפניך ועשיתי כך וכך, והרי נחמתי ובושתי במעשי, ולעולם איני חוזר לדבר זה" (הרמב"ם שם פרק א' הלכה א').

* * *

7. קניתי לבני, שיש לו עסק למזון, סט סכינים יקר ומקצועי במתנה, אבל אמרו לי שאסור לתת סכין במתנה. מה עושים?

זה נכון שיש מקפידים שלא לתת סכין במתנה (שיחות הר"ן אות ט' בשם הבעל שם טוב זצ"ל), אולם זה לא איסור, ואת לא חייבת להקפיד בזה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

8. אני עובדת במשרד ממשלתי. יש ימים שאני לא יכולה להגיע לעבודה. רציתי לדעת האם מותר להוציא אישור מחלה ולקבל משכורת על אותם ימים שלא הייתי בהם? (ואם זה מותר, אז יש עניין להחמיר?).

אין כל היתר לשקר על ימי מחלה ולקבל על כך שכר.

* * *

9. האם כשהרמב"ם ממליץ על שש עד שמונה שעות שינה, הכוונה היא רק לשינה בלילה? כלומר האם זמן שינה במהלך היום יכול להיכלל במניין השעות?

שינה ביום יכולה להיכלל במניין השעות. אמנם מבחינה בריאותית יש עדיפות ששעות השינה יהיו בסוף הלילה (יעויין רמב"ם הלכות דעות פרק ד' הלכה ד', והליכות עולם חלק א' עמוד מ"ד).

אגב, הרמב"ם (שם) ממליץ על שמונה שעות שינה, ולא הזכיר שש שעות. אמנם המשנה ברורה (סימן רל"ח סק"ב) הביא בשם המגן אברהם דלשינת האדם בלילה אין לזה שיעור קבוע רק תלוי בכל אדם לפי כוח בריאותו וכו'. ע"ש. והיעב"ץ בסידורו (סדר קריאת שמע על המיטה) כתב, שדי לאדם הבריא שישן שש שעות ומספיק בלי ספק, והכל לפי מה שירגיל האדם עצמו בנעוריו כי ההרגל טבע שני. והגר"י קניבסקי זצ"ל (קריינא דאגרתא חלק א' סימן כ"ח) כתב שבזמננו באופן רגיל צריכים לישן כשבע שעות במעת לעת, אם כי יש יוצא מן הכלל שמוכרח לישן שמונה שעות ויש יוצא מהכלל שיספיק לו גם שש שעות.

ויש לציין עוד מה שכתב התפארת ישראל (מסכת אבות פרק ו' אות פ"ד) שמה שכתב הרמב"ם שישן שמונה שעות, זה רק קודם הגיעו לחמישים שנה, אבל אחר כך שאין השחיקה שביסודות הגוף כל כך גדול כבימי נעוריו, ואין צריך אחר כך מנוח כל כך רב, די לו שישן בכל לילה חמש או שש שעות.

* * *

10. אם אבקש וארצה באמת להשכים לבית כנסת, להתפלל, לשמור מצוות, לשמור שבת, להיות אדם ישר וללכת בדרך התורה, ה' יעזור לי? הוא יגרום לכך שזה יקרה אם אני רוצה באמת? ואם אני בא ממשפחה חילונית?

אף על פי שאמת שהבחירה חופשית, והקב"ה לא מתערב בבחירתו של האדם, הרי כאשר האדם מתפלל ומבקש את עזרת ה' להתהלך בדרך התורה והמצוות, הקב"ה מסייע לו ומוליכו בדרך הטובה. התפילה היא כבר בגדר הבא ליטהר, שאז פותחין לו מן השמים ומסייעין ביד האדם לעשות את רצון ה' וללכת בדרכי ה'. מובן שעל האדם להשתדל להתקדם ברוחניות יחד עם התפילה, ואז יש לו כבר סיוע גדול במרומים להצליח להתחזק עוד ועוד.

תגיות:שאלות ותשובותמקבץ שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה