סגולות

רוצים ילדים עם חשק לתפילה ותורה? סגולתו המפתיעה של הרב אלישיב זצ"ל

"אם אתה רוצה שלילדיך יהיה חשק בתפילה, שיהיה להם מרץ בלימוד, הצלחה וגישמאק בעבודת ה', אז תקפיד מאד! על הכשרות בבית". סגולתו של הרב אלישיב לילדים אוהבי תורה

  • כ"ז תמוז התשפ"ב
הגרי’’ש אלישיב (צילום: פלאש 90)הגרי’’ש אלישיב (צילום: פלאש 90)
אא

הרב בן ציון קוק מספר שבאחד הפעמים אמר לו הרב יוסף שלום אלישיב זצ"ל את הדברים הבאים: "אם אתה רוצה שלילדיך יהיה חשק בתפילה, שיהיה להם מרץ בלימוד, הצלחה וגישמאק בעבודת ה', אז תקפיד מאד! על הכשרות בבית".

כשרות המאכלים היא מושג רחב ובסיסי ביהדות. חשוב לזכור את דברי הרמח"ל (מסילת ישרים י"א, ד'), המציע לכל אחד "לחשב את איסורי המאכל כמאכלים הארסיים, או כמאכל שנתערב בו דבר ארסי, אשר כבר בהתעוררות חשד, ואף רחוק מאד, שהמאכל לפניו נגוע, כבר יחמיר על עצמו וימנע מאוכלו. ולא יימצא בר דעת שייקח סיכון שמא כמות הרעל שהתערב בסיר הגדול הוא מזערי ביחס לאוכל הטעים, ומסתבר שבדיוק בצלחת הזו המונחת שלפני אין את הרעל".

לפני 18 שנים התרחשה "פרשת רמדיה". רבים מאיתנו לא יכולים לשכוח את שלוות ליל שבת, שהופרה בשעה שנשמעו כרוזים מרכבי הצלה שסובבו בשכונות, כי בהוראת משרד הבריאות יש להימנע מלצרוך תחליף חלב לתינוקות של חברת "רמדיה" מחמת חשש שעלה כי במהלך הייצור החסירו את אחד מהרכיבים הרבים, ובשל כך נשקפת סכנת חיים ממשית לתינוקות שהשתמשו בזה.

סערה עצומה התעוררה מיד, ופחד נורא אצל משפחות הרבות שהשתמשו בפורמולה המדוברת, ועם כל שיעול קטנטן ותסמין התעורר חששם, והם מיהרו לפנות לבתי החולים. המהומה והבהלה שררו בקרב כולם.

הציבור סירב לרכוש את תחליפי החלב של החברה, ומרוב חשש נמנעו גם מרכישת שאר מוצאיה של החברה. תוך זמן מועט נכנסה החברה לחובות כבדים, עד שנאלצה לפשוט רגל ולסגור את המפעל בהפסדים עצומים.

המסר העולה מן הדברים הוא שלמרות שמומחים חזרו ואמרו כי אין כל בעיה לרכוש את שאר מוצריה של "רמדיה", בכל זאת לא נמצא מי שהעז לתת לילדיו הפעוטים מהמוצר החשוד כמסוכן, שהרי מי פתי לסכן את חיי בנו, ואף על צד רחוק ביותר שאין סכנה בדבר.

הרמח"ל מלמדנו כי את זוהי הזהירות הנדרשת להימלט מאכילת כל דבר אסור.

כשם שאנו מקפידים שהאוכל שאנו וילדינו אוכלים יהיה איכותי וברמה גבוהה מבחינה גשמית, כך עלינו להקפיד על טהרת המזון וכשרותו.

ניזהר מאוד שחלילה לא יתערב במאכלים שאנו מעניקים לילדינו סרך של טומאה, שישפיע על מוחם הטהור ונפשם הזכה. כמה כואב יהיה שבשל מאכל בכשרות מפוקפקת – הילד ילקה בנזק טומאה מוחי שלא יאפשר לו להתעמק וליהנות כיאות מהתורה הקדושה וכל אורחותיה הנעימות.

נתחיל להתבונן במאכל עם כשרות מפוקפקת באותו המבט בו אנו מתבוננים על אוכל גשמי, שיש עליו שמועה שהוא מקולקל. כך עלינו להתנזר ממאכל שיצא עליו שמועה שהוא מכיל רעל רוחני המטמטם את הנשמה.

הרב זמיר כהן מבאר את חשיבות הכשרות במתק שפתיים. מומלץ:

האם אפשר לסמוך על הכשרויות השונות? הרב זמיר כהן עושה לנו סדר בנושא המבולבל:

שאלתו האישית של הרב אלישיב והישועה המפתיעה

תשובתו של הרב אלישיב שינתה את חיי

באדיבות אתר 'דרשו'.

תגיות:סגולהאהבת תורהכשרות המזוןכשרות המאכליםהרב יוסף שלום אלישיב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה