הלכה

כמה שעות מומלץ לישון ביממה? 9 הלכות שאולי לא ידענו

מה יש ללמוד בכל יום? מדוע צריך להזדרז? וכמה שעות ראוי לישון ביממה? 9 הלכות שאולי לא ידענו, והפעם: הלכות השכמת הבוקר, מתוך ספר ההלכה "ילקוט יוסף"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1.האם מותר לומר "מודה אני" לפני נטילת ידיים?

מיד כשניעור משנתו יעיד על עצמו אמונתו בבורא יתברך, ויאמר: ''מודה אני לפניך וכו'''. ויפסיק בין תיבת ב"חמלה", ל"רבה אמונתך". ואף שעדיין לא נטל ידיו ויש עליהם רוח רעה, וגם אם יש לכלוך בחדר ואי אפשר לומר שם דברי תורה, אפילו הכי יאמר נוסח מודה אני. והאישה אומרת "מודָה אני".

2. האם מותר להתלבש לפני נטילת ידיים בבוקר?

יש המקפידים ליטול ידיהם מיד עם הקיצם משנתם, קודם שילבשו את מלבושיהם, ומעיקר הדין על פי הגמרא והפוסקים מותר ללבוש את המלבושים קודם הנטילה, ולילך להתפנות לצרכיו ואחר כך יטול ידיו. והמחמיר כהזוה''ק ליטול ידיו עם הקיצו משנתו, תבוא עליו ברכה.

3. כיצד יקום אדם בבוקר לעבודת הבורא?

כאשר יתעורר משנתו ימתין מעט, ויקום בזריזות לעבודת בוראו יתברך ויתעלה, כי לכך נברא האדם. אך לא יעמוד בפתאומיות מיד אחר השינה, כי הדבר מזיק לבריאות.

4. כיצד ראוי לנהוג בתחילת היום?

עיקר היום הוא הראשית וההתחלה, ולכן ראוי שיקדיש ראשית היום בעמדו בבוקר לעבודת השם יתברך. גם מחשבתו הראשונה תהיה לחשוב בגדלות הבורא יתברך, ובחסדו שעשה לו במה שהחזיר לו נשמתו. גם הליכה ראשונה שלו תהיה לעבודת השם יתברך, והדיבור הראשון יהיה בדברי תורה ותפלה, ועשייה ראשונה תהיה להשם יתברך, ואז הכל נגרר אחר ההתחלה.

5. מדוע חשוב לאכול לחם בבוקר?

טוב שכל אדם ירגיל את עצמו לאכול בכל יום פת שחרית, ובפרט אם הוא הולך אחר התפילה ללמוד בבית המדרש, כדי שיהיה בריא וחזק ויוכל לעבוד את השם יתברך בתורה ובתפילה.

כמו כן מצוה לרוץ בהליכתו לבית הכנסת, אבל אסור לרוץ בצאתו מבית הכנסת.

6. מה חשוב להקפיד ללמוד כל יום?

ישתדל אדם ללמוד בכל יום לפחות שתי הלכות, כדי שיהיה בכלל מה שאמרו: "כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא". וראוי ונכון ללמוד מפעם בפעם בספרי מוסר ואגדה, בדברים המביאים לידי יראת שמים ומידות טובות.

7. כיצד מיישמים את הפסוק: "שיויתי השם לנגדי תמידבחיי היומיום?

אמר דוד המלך ע''ה ''שיויתי ה' לנגדי תמיד'' - על כל אחד לשים על לבו שהמלך הגדול הקדוש ברוך הוא, אשר מלוא כל הארץ כבודו, עומד עליו ורואה מעשיו, וכאשר יחשוב כן בלבו, מיד יגיע אליו היראה וההכנעה מפני ה' יתברך, ויתבייש ממנו תמיד, ותשתנה התנהגותו לטובה. וגם כשהוא לבדו ידע לפני מי הוא עומד.

8. במה מועילה מידת הזריזות?

צריך להקדים לקום בבוקר כדי שיספיק להכין את עצמו להתפלל בציבור ובנקיות, שלא יפסיד זמן תפילה. ולעולם יהא אדם זריז לתפילה ולתורה, ואל יימשך אחר השינה והתענוגות, ואל יפתהו יצרו להתרשל בגלל עשרו ונכסיו, כיוון שהכל חולף ואבד, ואילו תורה ושכרה עומדים לעד.

9. כמה שעות מומלץ לישון ביממה?

אל יחשוב האדם על השינה, ויחשוב שכל מה שתהיה בריבוי יש בה תועלת לגוף, שהרי הסכימו הרופאים המובהקים שלא ישן אדם פחות משש שעות, ולא יותר משמונה שעות, ויותר מזה מזיק לבריאות.

איך מתגברים על יצר השינה? איך נכנס "הצבי והנמר" לתוך מעגל החיים שלנו?  הרב שי עמר עם הלכות השכמת הבוקר:

 

תגיות:הלכהשינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה