חדשות בארץ

אוחנה: "הפרקליטות שיכורת כוח, חוות הדעת של מנדלבליט לא סבירה באופן קיצוני"

בתגובה להחלטתה של עורכת הדין אורלי בן ארי גינזברג לוותר על מינויה לממלאת מקום פרקליט המדינה, מתח שר המשפטים אמיר אוחנה ביקורת חריפה על הפרקליטות ועל היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט: "היו לחצים כבדים שהבשילו להחלטתה של אורלי, סוג של אקדח על השולחן"

אוחנה ומנדלבליט (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)אוחנה ומנדלבליט (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
אא

שר המשפטים אמיר אוחנה תקף הערב (מוצאי שבת) בחריפות את פרקליטות המדינה ואת היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, וזאת על רקע הודעתה של עורכת הדין אורלי בן ארי גינזברג כי היא מוותרת על מינויה לממלאת מקום פרקליט המדינה. בריאיון לאיילה חסון בחדשות 13, אמר אוחנה כי החלטתה של בן ארי נבעה מלחץ כבד שהופעל עליה "מתוך המערכת". הוא הבהיר כי בכוונתו לראיין מועמדים נוספים, ולא יקבל בהכרח את המלצתו של מנדלבליט למנות לתפקיד את עורך הדין שלמה (מומי) למברגר, המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים.

"התאכזבתי מהחלטתה של אורלי בן ארי. ההחלטה גם קצת הפתיעה אותי, כי לא קרה כאן שום דבר בלתי צפוי", אמר אוחנה. "ההתנגדות של היועץ המשפטי לממשלה הייתה ידועה, וגם היה ברור שתוגש עתירה של התנועה לאיכות השלטון. לקחנו כאפשרות שיהיה גם צו ביניים, וזה אכן מה שקרה. היה ברור שיהיה על בן ארי לחץ אדיר מתוך המערכת לסגת מהמינוי, ולצערי כך קרה".

"חשבתי שמבין המועמדים שראיינתי, בן ארי היא המתאימה ביותר לחזק את אמון הציבור בפרקליטות, משום שהיא ניחנה במידה של צניעות וענווה, שאני חושב שהפרקליטות שיכורת הכוח שאנחנו ראינו בעת האחרונה – זה בדיוק מה שהיא זקוקה לו. אצטרך עכשיו לחשב מסלול מחדש", הוסיף שר המשפטים.

בהתייחסו להתעקשותו של מנדלבליט, כי עליו למנות לתפקיד דווקא את למברגר, טען אוחנה כי "חוות הדעת של היועץ היא חוות דעת בלתי סבירה באופן קיצוני. לא יכול שמתוך 1,100 פרקליטים בשירות המדינה, יש רק אדם אחד שיכול למלא את מקומו של פרקליט המדינה. אני לא אומר 'לא למברגר', אלא 'לא רק למברגר'. זה בלתי סביר בעיניי. לכן התעקשתי, ואני אתעקש, לראיין אנשים נוספים".

"לא המצאתי משהו. יש חוק במדינת ישראל, לפיו בנסיבות האלה שר המשפטים ימנה ממלא מקום לפרקליט המדינה בהתייעצות עם נציב שירות המדינה, וצריך לפעול בהתאם לחוק", הבהיר אוחנה. "שנים רבות מדי, נבחרי העם כפפו את ראשם בפני הגורמים המשפטיים. אני חושב שהאיזון הופר, והדרך להשיב אותו היא באמצעות משילות ודמוקרטיה".

בריאיון לחדשות 12, קרא אוחנה לבדוק את התנהלותה של הפרקליטות בפרשה. "ברור שהיו לחצים כבדים שהבשילו, בסופו של דבר, להחלטתה של אורלי. סוג של אקדח על השולחן. אני לא יודע מה הוא האקדח, ומי הניח אותו בדיוק, אבל מצער אותי מאוד שככה מתנהלת המערכת. מצער, וגם דורש בירור ובדיקה של האופן בו מתנהלת המערכת".

 

בן ארי: "המערכת ואמון הציבור חשובים לי יותר"

כאמור, בן ארי גינזברג הודיעה אתמול כי היא מוותרת על מינויה לממלאת מקומו של פרקליט המדינה היוצא, שי ניצן. בהודעה שנמסרה מטעמה, נאמר כי "בימים האחרונים, אחרי כשלושה עשורים של עבודה מקצועית ומסורה בפרקליטות, אשר יקרה לי כל כך ובה אני מאמינה, מתנהל 'מחול שדים' במערכת המשפט שבעל כורחי אני חלק ממנו. נבחרתי על ידי שר המשפטים, ואני סמוכה ובטוחה ביכולותיי ובכישוריי למלא תפקיד זה בהצלחה. הניסיון להפוך את הבחירה לעניין פוליטי ולהציגו כחלק ממהלך שנועד לפגוע בשלטון החוק, או בעצמאות שיקול הדעת של הפרקליטות – מצער וסותר את התנהלותי וערכיי מאז ומתמיד".

"האווירה שנוצרה מאיימת לפגוע באמון הציבור בפרקליטות ולשחוק אותו עוד יותר. אינני מוכנה שעל גבי תיגרם למערכת המשפטית פגיעה נוספת", הוסיפה בן ארי. "למרות הזכות הכרוכה בחובה להוביל את הפרקליטות בתקופה רגישה זו, אני רואה לנכון להעדיף את טובת הציבור והאינטרס הציבורי על פני שאיפותיי האישיות. אי לכך, אני חוזרת בי מהסכמתי לעמוד בראש הפרקליטות היקרה לי כל כך. אמשיך, כפי שפעלתי עד כה, לתרום למערכת ככל יכולתי בכל תפקיד שיוטל עליי. אני מודה לשר המשפטים על האמון שנתן בי, מודה לכל הפרקליטים ולגורמים רבים שקיוו כי אנווט את הספינה, אך בעת הזו המערכת ואמון הציבור חשובים לי יותר".

כזכור, אוחנה הודיע ביום שלישי האחרון כי החליט למנות את בן ארי, המשנה לפרקליטת מחוז מרכז, לממלאת מקום פרקליט המדינה, לפרק זמן של שלושה חודשים. "כל המועמדים עימם נפגשתי הם בעלי רקע עשיר וניסיון רב בפרקליטות, ומוכשרים הן בפן המקצועי והן בפן הניהולי. התרשמתי מאוד מכולם, כל אחד ומעלותיו", נאמר בהודעה שמסר לעיתונות. "אין לי ספק שאורלי תפעל לשימור כל הראוי לשמור, ותתרום לחיזוק אמון הציבור במערכת הכל כך חשובה הזו".

מנדלבליט, שבתחילת החודש טען כי על אוחנה להימנע ממעורבות בהליך המינוי, וכי עליו למנות לתפקיד את למברגר, מתח ביקורת נוקבת על החלטתו של השר. במכתב ששיגר לאוחנה, כתב היועץ: "כפי שהבהרתי לך בפגישותינו בנושא, עמדתי המשפטית היא שבנסיבות העניין, מינויה של עו"ד בן ארי לתפקיד ממלאת מקום פרקליט המדינה חורג באופן קיצוני ממתחם הסבירות, ולפיכך קיימת מניעה משפטית לאשר את המינוי". למחרת, דקות לפני תחילת טקס הפרידה מפרקליט המדינה היוצא, הקפיא בג"ץ את מינויה של בן ארי גינזברג, וזאת בעקבות עתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון.

תגיות:אמיר אוחנהאביחי מנדלבליטפרקליטות המדינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה