חדשות בארץ

בניגוד לעמדת היועמ"ש: אוחנה בחר באורלי בן ארי למ"מ פרקליט המדינה

שר המשפטים אמיר אוחנה הודיע, כי החליט למנות את המשנה לפרקליטת מחוז מרכז, אורלי בן ארי גינזברג, לממלאת מקומו של פרקליט המדינה: "אין לי ספק שאורלי תפעל לשימור כל הראוי לשמור, ותתרום לחיזוק אמון הציבור במערכת הכל כך חשובה". החלטתו של אוחנה מנוגדת לעמדתו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שדרש ממנו שלא להתערב במינוי

אוחנה ומנדלבליט (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)אוחנה ומנדלבליט (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
אא

שר המשפטים אמיר אוחנה הודיע היום (שלישי) על מינויה של המשנה לפרקליטת מחוז מרכז, עורכת הדין אורלי בן ארי גינזברג, לממלאת מקום פרקליט המדינה, במקומו של פרקליט המדינה היוצא שי ניצן, שסיים אתמול את תפקידו.

החלטתו של אוחנה מנוגדת לעמדתו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שהמליץ על מינויו לתפקיד של עורך הדין שלמה (מומי) למברגר, המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים. על פי ההערכות, מנדלבליט צפוי לקבוע כי קיימת מניעה משפטית למינוי פרקליט המדינה על ידי שר המשפטים, ולסרב להגן על המינוי בבג"ץ.

בהודעה לעיתונות כתב אוחנה כי קיבל את החלטתו "לאחר מספר פגישות, התייעצויות ושיחות" עם "גורמים שונים", ביניהם מנדלבליט ונציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ: "כל המועמדים עימם נפגשתי הם בעלי רקע עשיר וניסיון רב בפרקליטות, ומוכשרים הן בפן המקצועי והן בפן הניהולי. התרשמתי מאוד מכולם, כל אחד ומעלותיו, ואני רוצה להודות להם על הנכונות לשאת בתפקיד רב האחריות, בעיקר בתקופה מאתגרת ומורכבת זאת שעוברת על הפרקליטות. החלטתי כי עו"ד אורלי בן ארי גינזברג, המשנה לפרקליטת מחוז מרכז, היא שתמלא את מקום פרקליט המדינה היוצא".

בהמשך ציטט אוחנה באריכות דברי שבח שאמרו שופטים, וכן פרקליט המדינה היוצא, על בן ארי גינזברג. הוא הוסיף כי "אורלי מכהנת כ- 28 שנים בפרקליטות בשורה של תפקידים. היא בעלת ניסיון רב ועשיר בתחום הפלילי ובתחום הביטחוני, בוגרת המכללה לביטחון לאומי, בעלת תואר שני במדעי המדינה (ביטחון לאומי) ותארים ראשון ושני בהצטיינות במשפטים. מכהנת בהתנדבות כראש הרכב בבית הדין הארצי למשמעת של לשכת עורכי הדין, ובמשך שנים שימשה כראש הפורום הביטחוני של פרקליטות המדינה".

"אין לי ספק שאורלי תפעל לשימור כל הראוי לשמור, ותתרום לחיזוק אמון הציבור במערכת הכל כך חשובה הזו", הצהיר שר המשפטים.

החלטתו של אוחנה מביאה לשיא חדש את המתח בינו ובין מנדלבליט, שטען כי על השר לקבל את עמדתו, למנות את למברגר לתפקיד, ולהימנע ממעורבות משמעותית בהליך המינוי. בהודעה שהוציאה לשכתו של מנדלבליט בתחילת החודש נאמר כי "בנסיבות העניין, ובהתאם לפסיקת בית המשפט העליון בסוגיות דומות, משקלה של עמדת היועץ המשפטי לממשלה בקשר למי שימלא את מקומו של פרקליט המדינה יהיה רב ומשמעותי, וניתן יהיה לסטות ממנה רק בהתקיים טעם מהותי בעל משקל מיוחד. הרגישות הנודעת בשגרה למינויו של פרקליט המדינה, מקבלת בימים אלו משנה תוקף, נוכח היותו מופקד אף על עבודת הפרקליטות בכל הנוגע לתיקי ראש הממשלה, וכן בכל הנוגע לתיקים אחרים הנוגעים לנבחרי ציבור בשלטון המרכזי".

"מכלול המאפיינים המפורטים של תפקיד פרקליט המדינה, וההיבטים עליהם הוא מופקד בתחום אכיפת החוק מחייבים, במיוחד בנסיבות הייחודיות והחריגות הקיימות בעת הזו, כי ההשפעה הפוליטית על מינוי ממלא המקום תהא מצומצמת ותחומה ככל הניתן. זאת, באופן שיבטיח את עצמאותו של ממלא המקום, את אי-תלותו בגורם הממנה, ואת אמון הציבור בטוהר השיקולים העומדים בבסיס המינוי", נאמר עוד בהודעתה של לשכת היועץ.

אוחנה מצידו הבהיר אתמול, כי "לא קיימת בחוק חובת היוועצות ביועץ המשפטי לממשלה, לא כל שכן לא נדרשת הסכמתו". במכתב ששיגר לנציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, שפנה אליו בנושא, ציין אוחנה כי "למעלה מן הצריך, וכפי שהודעתי, נועצתי גם ביועץ המשפטי לממשלה", והביע את תקוותו כי מנדלבליט "יסמוך ידיו" על ההחלטה שיקבל. הוא הדגיש, כי קיים את "חובת ההיוועצות" עם הנציב, הקיימת בחוק: "כשאחליט על מי מבין המועמדים, הרי ששמו של אף לא אחד מהם יהיה זר לך. אבקש התייחסותך למועמדים, וככל שקיימת לגבי מי מהם מניעה מטעם הקשור בנציבות שירות המדינה – אבקש לדעת".

בתגובה להחלטתו של אוחנה, נמסר מהתנועה לאיכות השלטון: "שר המשפטים אוחנה, שמונה כמינוי זמני על ידי ראש ממשלה הנאשם בפלילים, ממשיך להיות עושה דברו וממנה כמ"מ לפרקליט המדינה את בן ארי, בניגוד לעמדת היועמ"ש, ומבלי שהתייעץ עם נציב שירות המדינה. התנועה לאיכות השלטון דורשת מהשר כי יסיר את ידיו מהמינוי".

תגיות:אמיר אוחנהאביחי מנדלבליטפרקליט המדינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה