חדשות בארץ

היועמ"ש נגד שר המשפטים: מינוי בן ארי חורג באופן קיצוני ממתחם הסבירות

בתגובה להודעתו של שר המשפטים אמיר אוחנה, כי בכוונתו למנות את עורכת הדין אורלי בן ארי גינזברג למ"מ פרקליט המדינה, הבהיר היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, כי "קיימת מניעה משפטית לאשר את המינוי"

מנדלבליט ואוחנה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)מנדלבליט ואוחנה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הגיב בצהריים (שלישי) על החלטתו של שר המשפטים אמיר אוחנה למנות את עורכת הדין אורלי בן ארי גינזברג לממלאת מקום פרקליט המדינה.

במכתב ששלח לאוחנה, מתח מנדלבליט ביקורת נוקבת על ההחלטה: "כפי שהבהרתי לך בפגישותינו בנושא, עמדתי המשפטית היא שבנסיבות העניין, מינויה של עו"ד בן ארי לתפקיד ממלאת מקום פרקליט המדינה חורג באופן קיצוני ממתחם הסבירות, ולפיכך קיימת מניעה משפטית לאשר את המינוי".

"לצערי, החלטת לבחור לתפקיד זה, על משמעותו הדרמטית לאכיפת החוק, מועמדת שאינה מקרב הדרג הבכיר ביותר בפרקליטות המדינה, ואשר אינה עונה לעמדתי לאמות המידה הנדרשות למילוי תפקיד זה", הוסיף מנדלבליט. "אין חולק על העובדה שעו"ד בן ארי היא פרקליטה ותיקה, ולה זכויות רבות בפרקליטות. אולם יש לזכור, כי אין מדובר בתפקיד מהדרג הבכיר ביותר בפרקליטות. תפקיד משנה לפרקליט מחוז ודאי אינו אחד התפקידים הטבעיים מהם ימונה פרקליט המדינה, קל וחומר לא ממלא מקומו שתכליתו מטבעה היא, ככלל, שימור המצב הקיים".

כזכור, בתחילת החודש המליץ מנדלבליט לאוחנה למנות לתפקיד מ"מ פרקליט המדינה את עורך הדין שלמה (מומי) למברגר, המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים. הוא הבהיר, כי על השר להימנע ממעורבות בהליך המינוי ולקבל את המלצתו. במכתבו מהיום ציין היועץ, כי "שר המשפטים בהחלט מוסמך היה שלא לקבל את המלצתי למינוי עו"ד למברגר, ובלבד שהיו לכך נימוקים משכנעים. במסגרת שיחותינו, ואף בהחלטתך שפורסמה ברבים, לא הוצגו כל נימוקים בעניין זה". לאור קביעתו כי ישנה מניעה משפטית למינויה של בן ארי גינזברג, מנדלבליט צפוי לסרב להגן על המינוי בבג"ץ.

מוקדם יותר היום, התייצב נציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, לצדו של מנדלבליט והביע את התנגדותו למינויה של בן ארי גינזברג. במכתב ששלח לאוחנה, כתב הרשקוביץ כי "מבדיקת נתוניה האישיים" של הפרקליטה עלה כי "היא עומדת בתנאי הסף למשרה". עם זאת, הוא ציין כי "בהיותה משנה לפרקליטת מחוז מרכז (פלילי), היא לא נמנית על הדרג הבכיר בהיררכיה הארגונית, דבר שעלול לערער את תפקודה התקין של הפרקליטות".

"אדגיש גם הפעם, כי עמדתי היא שלעת הזאת יש להטיל את התפקיד האמור על עובד מדינה בדרג הבכיר ביותר בפרקליטות המוסכם על היועץ המשפטי לממשלה", הוסיף נציב שירות המדינה. "זאת בשל מאפייניה הייחודיים של המשרה, מיקומה במבנה הארגוני במשרד, ומשיקולי טובת המערכת והמשך ההתנהלות התקינה של הפרקליטות".

בהודעה שמסר הבוקר לעיתונות, אמר אוחנה כי החלטתו התקבלה "לאחר מספר פגישות, התייעצויות ושיחות" עם "גורמים שונים", ביניהם מנדלבליט והרשקוביץ: "כל המועמדים עימם נפגשתי הם בעלי רקע עשיר וניסיון רב בפרקליטות, ומוכשרים הן בפן המקצועי והן בפן הניהולי. התרשמתי מאוד מכולם, כל אחד ומעלותיו, ואני רוצה להודות להם על הנכונות לשאת בתפקיד רב האחריות, בעיקר בתקופה מאתגרת ומורכבת זאת שעוברת על הפרקליטות. אין לי ספק שאורלי תפעל לשימור כל הראוי לשמור, ותתרום לחיזוק אמון הציבור במערכת הכל כך חשובה הזו".

(עודכן: 15:45)

תגיות:אמיר אוחנהאביחי מנדלבליטפרקליט המדינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה