דיכאון וחרדות

הפרעת חרדה: כך תטפלו בה. כל השיטות

חרדה היא דבר חשוב ונחוץ לאדם. אך כאשר היא הופכת להפרעת חרדה, היא עלולה לגרום סבל רב. כיצד מטפלים בהפרעת חרדה בדרכים טבעיות? כל השיטות והאפשרויות

  • כ"ט תשרי התש"פ
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

פחד וחרדה הם תופעות טבעיות, וגם חשובות מאד לאדם. לחץ, פחד וחרדה נועדו להגן על האדם מפני סכנות, וכל התופעות שמגיעות עם החרדה – דופק מואץ, זרם אדרנלין, זיעה מוגברת וכדומה – כולם נועדו לסייע לאדם להתמודד עם הסכנה בצורה יעילה ונכונה.

אלא שהבעיה נוצרת כאשר החרדה אינה רגעית, וכזו שמאפשרת לנו להתמודד איתה בצורה בריאה ונכונה – אלא כזו שנשארת גם אחרי שהסכנה חולפת, ונותרת קבועה. כאשר אדם נמצא בחרדה תמידית, הוא כבר אינו מסוגל להתמודד עם החיים בצורה נורמלית. החרדה כבר אינה פרופורציונאלית למצב הסכנה שבו נמצא האדם, והיא גורמת לסבל גדול. מצב כזה מכונה הפרעת חרדה, וחשוב מאד לטפל בו.

הטיפול בהפרעת חרדה נעשה במגוון דרכים שונות. הדרך הקונבנציונאלית היא, כמובן, טיפול תרופתי שניתן על ידי פסיכיאטר, אשר מאבחן את המטופל ומתאים עבורו טיפול תרופתי בהתאם למצבו. אולם לעיתים קרובות ניתן לטפל בהפרעת חרדה גם ללא טיפול תרופתי, או לשפר את היעילות של הטיפול התרופתי באמצעים שונים. נציין שלפני טיפול כלשהו, חשוב להתייעץ עם הרופא המטפל.

 

טיפול פסיכולוגי

הטיפול הפסיכולוגי הנפוץ ביותר לחרדות הוא CBT (Cognitive Behaviorist Treatment) – טיפול קוגניטיבי-התנהגותי. טיפול זה מלמד את האדם לשנות את דפוסי החשיבה המזיקים שלו, ולתפוס את המציאות בצורה טובה ונכונה יותר. היתרון של שיטת טיפול זו היא שהיא ממוקדת וקצרה יחסית, וכן שהיא מתמקדת במה שמתרחש אצל המטופל בהווה – ולא בעבר.

ישנה, כמובן, אפשרות גם לטיפול פסיכולוגי ארוך טווח, אשר חוקר וחושף את המקור של החרדה, ומסייע למטופל להתגבר עליה.

ישנן גם שיטות פסיכולוגיות נוספות שיעילות לטיפול בהפרעות חרדה, כמו ביופידבק, אשר עושה שימוש במכונה שנותנת משוב על מה שמתרחש בגוף בזמן החרדה. שיטה נוספת היא EMDR, אשר משתמשת בתנועות עיניים כדי להקהות את התחושות ולעבד אותן מחדש. ישנם גם מטפלים שעושים שימוש בהיפנוזה לטיפול בחרדה.

 

טיפול פיזי - טבעי

מלבד הטיפול הפסיכולוגי והפסיכיאטרי, ישנן שיטות טבעיות שעשויות לסייע ולהקל על הפרעות חרדה. שינוי בתזונה, שימוש בתוספי תזונה ובצמחי מרפא, בשמנים אתריים ובתכשירים הומיאופתיים, עשויים כולם לסייע. גם פעילות גופנית ושינה בריאה יכולים לתרום להקלה בחרדה. נפרט מעט על השיטות הללו.

שינוי תזונתי. ידוע שהתזונה משפיעה על בריאות הגוף, אך מחקרים מראים שהיא משפיעה גם על ההתנהגות ועל הפסיכולוגיה. תזונה שאינה בריאה, או צריכה קלורית לא מאוזנת, עלולות להשפיע לרעה על תופעות של חרדה.

אנשים אשר סובלים מהפרעות חרדה, מומלץ להם לאכול מאכלים המכילים מגנזיום, ויטמין B ואומגה 3, שלהם היכולת להפחית תסמינים של חרדה. מומלץ גם לאכול פחמימות מלאות, חלבון רזה ושומנים מן הסוג הבריא. מאכלים מומלצים לטיפול בחרדה הם, למשל, טונה, סלמון ומקרל; ברוקולי, תרד וכרוב, סלרי, ארטישוק וסלק; בננות, תאנים, אוכמניות ואננס; אבוקדו, שעועית וקטניות; אגוזי מלך, קשיו ושקדים; זרעי פשתן, זרעי דלעת וזרעי צ'יה; שעורה וקינואה; וגם שמן זית ושמן קוקוס.

לעומת זאת, מאכלים בעלי אינדקס גליקמי גבוה עלולים להגביר מצבים של חרדה, כמו גם של דיכאון. הסיבה לכך היא התנודות החזקות שהם יוצרים ברמות הסוכר בדם – הסוכר עולה במהירות, ולאחר מכן גם צונח במהירות, מה שעלול לגרום לשינוי במצב הרוח, באנרגיה ובפעילות המוח. לכן מומלץ להימנע ממשקאות ממותקים, וכן ממאפים, מזון מעובד, דגנים ומזון מטוגן.

תוספי תזונה וצמחי מרפא. מומלץ ליטול קומפלקס ויטמיני B מידי יום. ויטמינים מקבוצת B משפרים את הריכוז, מעלים את רמות האנרגיה ומשפרים את תפקודה של מערכת העצבים. במקביל, הם משפרים את מצב הרוח וגם מאזנים את רמות הסוכר בדם, כך שהם מסייעים מאד לטיפול בחרדות.

מומלץ ליטול גם תוסף מגנזיום, אשר מרגיע את השרירים ומשפיע על המוליכים העצביים במוח. מחקרים מצאו קשר בין רמות נמוכות של מגנזיום בדם לבין תופעות של דיכאון וחרדה.

אומגה 3 מומלצת גם היא כמסייעת להקלה על חרדה ודיכאון.

צמחי מרפא שעשויים להיות יעילים בטיפול בחרדות הם למשל אשווגנדה, המוכר ברפואה ההודית, ומוכח במחקרים כמרגיע לחצים ומשפר תסמינים של חרדה באמצעות השמדה של רדיקלים חופשיים המזיקים לתפקוד המוחי; שורש קאווה, המגרה את קולטני הדופאמין ובכך משפר את מצב הרוח ומקל על תסמינים של חרדה; וכן פסיפלורה, שיבה, ולריאן וכשות.

חשוב לציין: לפני נטילה של תוסף או של צמחי מרפא, בפרט כאשר נוטלים אותם במקביל לטיפול תרופתי, חשוב להתייעץ עם רופא.

שמנים אתריים ותכשירים הומיאופתיים. שמנים אתריים ידועים בסגולתם המרגיעה. הם משחררים וגם מפחיתים מחשבות טורדניות. מומלץ להשתמש בתמציות של שמן לבנדר, אשר מרגיע ומפחית עצבנות, כאבי ראש וכאבי שרירים, וכן בשמן קמומיל רומאי, אשר מפחית חרדות ומרגיע עצבנות.

גם תכשירים הומיאופתיים יעילים לטיפול עצמאי וטבעי בחרדות. נרוקסן, לדוגמא, מסייע להקלה על מצבי לחץ, וניתן ליטול אותו הן ביום והן בלילה. ניתן להשתמש בו גם לטיפול בהפרעות שינה, ללא חשש של התמכרות שקיים בטיפול תרופתי רגיל.

פעילות גופנית. אפשר להפחית דלקות בגוף, לשפר את רמות האנרגיה בגוף, להקל על לחץ וסטרס ולהגביר את הביטחון העצמי – באמצעות פעילות גופנית. שיטות התעמלות שהוכחו כיעילות להרגעת מתחים ולהקלה על תסמיני חרדה הם, למשל יוגה וטאי צ'י, אשר מרגיעים את המוח. עם זאת, גם פעילויות פשוטות כמו הליכה, ריצה או ריקוד יכולות לסייע מאד להפחתת לחצים.

שינה מתוקה. מחקרים מראים כי מחסור בשינה עלול להגביר מצבים של חרדה, משום שזהו מצב שמגרה את האזורים במוח שאחראים על העיבוד הרגשי. כדי להקל על הפרעת חרדה, מומלץ לישון 7-9 שעות בלילה, על מנת לאזן את ההורמונים ולהפחית תנודות במצבי הרוח.

סובלים מדיכאון, חרדות ומצב נפשי ירוד? פנו אל מחלקת "נפשי בשאלתי" בהידברות. לקבלת ייעוץ חייגו 073-3333331 או במייל anat@htv.co.il

תגיות:טיפולחרדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה