בריאות ותזונה

איך זה שאנחנו עייפים אחרי שישנו לילה שלם? כל הדרכים למניעת עייפות

מה באמת גורם לעייפות? כיצד ייתכן שאנו עייפים גם אחרי שישנו לילה שלם, והאם יש דרך למנוע את העייפות? מי שאינו עייף שיקום

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

למה אנחנו עייפים בכלל? הסיבה השכיחה ביותר לעייפות היא כפי שניתן לשער – חוסר בשינה. חוקרים כבר גילו שאנשים שלא ישנו מספיק, נמצאים בסיכון מוגבר של קרוב ל-50% לפתח מחלת לב כלילית בתקופת מעקב של בין 7 ל-25 שנים, ובסיכון מוגבר של 15% לפתח שבץ בפרק זמן זהה.

תופתעו: לפעמים העייפות נובעת דווקא מקשיי הירדמות. לעתים, דווקא לאנשים שעובדים ומתאמצים במשך היום, קשה להירדם בלילה. סיבה נוספת שמקשה על ההירדמות היא לחץ נפשי. אם אתם טרודים ביום, תגלו שקשה לכם להירדם בלילה, למרות שאתם עייפים. המחשבות מעסיקות את המוח וכך נגרמים נדודי שינה, המובילים לעייפות.

מדוע יש אנשים שישנים מספיק, ובכל זאת מתקשים לקום בבוקר? מצבים כאלו יכולים להיגרם ממחסור כלשהו במאגר הברזל שבגוף. תופעת אנמיה למשל נחשבת לשכיחה מאוד, בפרט אצל נשים. גם חולי סוכרת עלולים לסבול מעייפות יתר, יש תרופות שבעצם לקיחתן גורמות לעייפות, וכן מקרים מסוימים בהם העייפות מעידה על מחלות לב. יש גם אנשים שלא ישנים טוב בלילה, מאחר שקיים אצלם 'דום נשימה במהלך השינה'. גם דיכאון עלול לגרום לעייפות.

עובדים במשמרות? אתם חשופים באופן מיוחד לעייפות. לא בגלל שאתם ישנים פחות, אלא כי השעון הביולוגי שלכם השתבש, לכן אתם עשויים לחוש את העייפות בכל שעה שהיא.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

למה אנחנו עייפים דווקא בצהריים? לכולנו יש באופן מולד שעון פנימי עם מחזוריות קבועה של מעט יותר מ-24 שעות. המחזוריות הזו מכילה פרק שינה ופרק של ערות. בשעת הצהריים, בסביבות השעה אחת, מסתיים פרק הזמן הראשון של הערות ונפתח פרק השינה, לכן מערכות הגוף מאותתות שהן זקוקות למנוחה. יש כאלו שהרגילו את הגוף שלהם שלא להזדקק לשעת שינה בצהריים, והם בדרך כלל יצליחו להתמודד בלעדיה.

 

יש פתרון

איך מתגברים על העייפות? קודם כל – להשתדל עד כמה שאפשר לתת לעצמנו לישון. לפי המלצות איגוד השינה הלאומי של ארה"ב: עד גיל שלושה חודשים זקוק התינוק ל-14-17 שעות שינה; מגיל 4-11 חודשים הוא זקוק ל-12-15 שעות; מגיל שנה עד שנתיים 11-14 שעות; מגיל 3-5 מומלץ לישון 10-13 שעות; בגילאי 6-13 מומלץ לישון 9-11 שעות; בגילאי 14-17 ההמלצה היא על 8-10 שעות; בגילאי 18-64 ניתן להסתפק ב-7-9 שעות; ואילו מגיל 65 ומעלה 7-8 שעות.

בנו לעצמכם סדר יום סביר: אל תעמיסו על עצמכם יותר מטלות מכפי שאתם מסוגלים והקפידו שבין מטלה למטלה יהיו פרקי זמן סבירים למנוחה. למשל: קחו פרק זמן של עשר דקות במהלך הבוקר, כדי לאכול את הארוחה בנחת, ולא ללעוס את הסנדוויץ' על יד המחשב.

תזונה נכונה: הקפידו לשתות מים בכמות מספקת. אגב, חוקרים מצאו כי מאז שהתחילו להעמיד במשרדים מתקני מים, עלתה תפוקת העובדים. אם אתם רוצים לחוש רעננים, הימנעו ממאכלים חמים והשתדלו לצרוך מאכלים קרירים. הוסיפו פירות וירקות לתפריט היומי.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

פותחים את הבוקר בדבר מה מתוק? אפשר להבין אתכם, זה באמת מייצר ערנות, אך היא זמנית בלבד, שכן רמת הסוכר עולה ויורדת במהירות. אם אתם רוצים לחוש ערנות לאורך זמן, נסו לפתוח את הבוקר בפחמימות מורכבות כמו סלט ירקות עם לחם מלא. אגב, אם אתם בדיאטה קיצונית, ייתכן גם כן שתחושו בעייפות, בשל חוסר באבות המזון.

ומה בנוגע לקפה בבוקר? מה שנכון נכון, הוא באמת מעורר, אך שתייה בכמויות גדולות עלולה לגרום להתמכרות. צריכה מוגברת עלולה גם לגרום להפרעות שינה.

ולסיום, הכירו את תסמונת התשישות הכרונית: כן, כן, קיימת תסמונת כזו. לא כל הרופאים מכירים בה, אך יש הגורסים שמדובר במחלה לכל דבר וחלקם אף טוענים שהיא נגרמת על ידי וירוסים, מה שלא הוכח עד כה. אנשים עם תסמונת עייפות כרונית עייפים לאורך כל שעות היממה, ללא סיבה. לפי ההערכה יש באוכלוסייה במדינת ישראל כ-3% שסובלים מהתסמונת הזו.

תגיות:עייפותשינהבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה