חדשות בארץ

"ההשתלטות הפלסטינית על שטחי C – סכנה אסטרטגית"

יועצו לשעבר של שר הביטחון לענייני התיישבות, קובי אלירז, הזהיר מפני המשך הבנייה הבלתי חוקית של הרשות הפלסטינית במרחבי יהודה ושומרון, שמתבצעת בהכוונה ובעידוד של מדינות אירופאיות: "מדינת ישראל לא מספיק ערה למשמעויות, היא צריכה להתעורר"

המאחז הבדואי הבלתי חוקי ח’אן אל-אחמר (צילום: גילי יערי, פלאש 90)המאחז הבדואי הבלתי חוקי ח’אן אל-אחמר (צילום: גילי יערי, פלאש 90)
אא

קובי אלירז, מי שכיהן עד לא מכבר כיועץ שר הביטחון לענייני התיישבות, התריע הבוקר (רביעי) מפני המשך ההשתלטות הפלסטינית על שטחי C ביהודה ושומרון באמצעות בנייה בלתי חוקית.

בראיון לישי שנרב בגלי צה"ל אמר אלירז, כי חקר במשך כשלוש שנים את סוגיית הבנייה הבלתי חוקית הנרחבת שמבצעת הרשות הפלסטינית בשטחים הנמצאים בשליטה ישראלית מלאה: "הרשות הפלסטינית, גם בהכוונה וגם בעידוד של מדינות אירופאיות, משתלטת בצורה מסיבית על כלל המרחב של שטח C. מדינת ישראל לא מספיק ערה למשמעויות של המהלך הזה".

"יש פה שלושה וחצי מיליון דונם, שמכונים שטח C בשליטה של מדינת ישראל, בו נמצאים גם רוב היישובים", הסביר אלירז. "השטח הפתוח – שיש בו קרוב ל- 2 מיליון דונם – נרמס, נלקח ברמה כמעט יומית, הן בבנייה בלתי חוקית מסיבית בשטח, והן בעבודות חקלאיות, שטחים מאוד נרחבים במקומות שמעולם לא היו של פלסטינים. מקומות שלפני עשרות שנים היו אדמה טרשית לגמרי, הם לא רשומים על אף אחד, הם לא בטאבו של אף אחד. בפועל, על ידי החוק הקיים היום באזור, חקלאי פלסטיני שעובד עשר ברציפות בקרקע – היא נעלמת לנו".

אלירז – שפוטר לפני כחודש במפתיע מתפקידו – הדגיש כי לא מדובר בנושא שצריך להיות שנוי במחלוקת פוליטית: "ממשלת ישראל יכולה וצריכה לקבל החלטות, ולהתחיל לממש את המשילות שלה בשטחי C. גם מי שלא מאמין בשלמות ארץ ישראל, וחושב שיכול להיות משא ומתן עתידי – בסוף הוא רוצה אולי לסחור עם השטח. אם מדינת ישראל לא מתעוררת ממש היום – בתוך 15 שנה לא יהיה במה לסחור, גם לשיטת מי שרוצה לסחור. כמובן מי שרוצה את השטח – ודאי שהוא נעלם לנו".

"היישובים הישראליים, תופסים שטח מאוד קטן מכלל השטח – גם המאחזים, גם אזורי התעשייה, גם בסיסי צה"ל. רוב השטח הקיים מוחזק כבר על ידי פלסטינים, שבונים בנייה בלתי חוקית. זה מתפרס על שטח מאוד גדול, וממשיך להתפרס. מדינת ישראל צריכה להתעורר באופן מיידי כדי לפעול. זה עדיין הפיך, זה לא בלתי הפיך".

אלירז התייחס לסוגיית המאחז הבדואי הבלתי חוקי ח'אן אל-אחמר, שפינויו מתמהמה על אף שבג"ץ התיר לפני כשנה לממש את צווי ההריסה שהוצאו לו בשנת 2009. לדבריו, מדובר במקרה בוחן של תופעת ההשתלטות הפלסטינית על שטחי C: "אם היינו מדברים רק עם התושבים, כבר היינו יכולים לדלג אותם יותר מפעם אחת למקום מוסכם, והם היו שמחים בו. אבל הרשות הפלסטינית משתלטת עליו, בעזרה של מדינות אירופאיות, עם הרבה כסף. היא הופכת את זה לדגל, במקום שהוא מאוד חשוב לנו מבחינה אסטרטגית – על כביש מספר 1 בין ירושלים וים המלח, קרוב לשטח המכונה E1. אנחנו מתקשים באכיפה כי יש פה התערבות מסיבית אירופאית".

יועצו לשעבר של ראש הממשלה ושר הביטחון ציין כי אינו נכנס למערכת השיקולים הרחבה של בנימין נתניהו בכל הנוגע לעיכובים בפינוי המאחז, אך הדגיש כי הוא מקווה שבסופו של דבר ההחלטה תבוצע: "אני מאמין שהוא יצטרך לבצע את זה, כי זה סוג של אמירה, איזה שהוא מיקרו על כלל השטח, שכפי שאמרתי הולך ונאבד לנו".

 

"מדינת טרור מעבר לפינה"

בתגובה לדבריו של אלירז, אמרו בתנועת רגבים כי על נתניהו להתעורר: "האיום הגרעיני חשוב, אבל האיום בהקמת מדינת טרור מעבר לפינה מסוכן לישראל לא פחות. בעשור האחרון הפלסטינים הכפילו את ההשתלטות על שטחי C בדרך לקביעת עובדות בשטח, הקמת מדינה פלסטינית דה פקטו והפיכת מדינת ישראל לעוטף יו"ש המאוימת תדיר בטילים".

התגובה של תנועת רגבים באה בהמשך לקמפיין חדש, בו פתחה בימים האחרונים, שנועד להמחיש את הסכנה הטמונה בהקמת מדינה פלסטינית ביהודה ושומרון. במסגרת המסע, הפיצה התנועה סרטונים המדמים ירי טילים מתוך תחומי יהודה ושומרון לעבר מוסדות חינוך בישראל.

(קרדיט סרטון: תנועת רגבים)

מנכ"ל רגבים מאיר דויטש אמר: "השתוללות הבנייה הבלתי חוקית של הרשות הפלסטינית אומנם מתרחשת בשטחי יהודה שומרון, אבל חשוב להבין שלא מדובר בבעיה שאמורה להטריד את ציבור המתיישבים בלבד. מדינת הטרור שאורבת לנו מעבר לפינה תשפיע לא פחות על חייהם ובטחונם של תושבי עוטף יהודה ושומרון. ‏כנראה שיש כאלה בישראל שלא יתעוררו עד שיפלו בעפולה ובמודיעין טילים פלסטיניים מהרי השומרון. אז זה כבר יהיה מאוחר מדי".

ראש המועצה האזורית הר חברון, יוחאי דמרי, הגיב על דבריו של אלירז באומרו כי הם צריכים להדליק "מאה נורות אדומות", כלשונו: "ההשתלטות הפלסטינית על שטחי C היא פיגוע אסטרטגי ענק להתיישבות ולמדינת ישראל. הממשלה והגורמים הרלוונטיים חייבים לפתוח את העיניים ולהתחיל לטפל בבעיה החמורה הזאת. אף אחד לא רוצה מדינה פלסטינית שתאיים עלינו מדרום, מצפון, מהמרכז או מכל מקום אחר". דמרי הוסיף וקרא לממשלה ולכל הסיעות בכנסת לפעול להחלת הריבונות הישראלית על כל שטחי C, וזאת "כדי לגדוע את ההשתלטות באיבה ואת חלומם של הפלסטינים להשתלט על האדמות".

תגיות:הרשות הפלסטיניתיהודה ושומרוןבנייה בלתי חוקית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה