חדשות בארץ

בג"ץ: המאחז הבדואי הבלתי חוקי ליד כפר אדומים יפונה וייהרס

לאחר כעשור של סחבת משפטית, החליט היום בג"ץ לדחות את העתירות שהגישו תושבי ח'אן אל-אחמר נגד צווי הפינוי וההריסה שהוצאו לכפר. המדינה תוכל לפנות את המקום החל מעוד שבוע

אילוסטרציה (צילום: Wisam Hashlamoun/Flash90)אילוסטרציה (צילום: Wisam Hashlamoun/Flash90)
אא

בג"ץ דחה הבוקר (רביעי) את עתירותיהם של תושבי המאחז הבדואי הבלתי חוקי ח'אן אל-אחמר והתיר למדינה לפנות את הכפר.

בכפר ח'אן אל-אחמר מתגוררות כ- 30 משפחות מהשבט הבדואי ג'אהלין, שבניהן מוכרים על ידי ארגון אונר"א כפליטים פלסטינים. הוא נבנה בשטח C (המוגדר כשטח בשליטה ישראלית מלאה), על אדמות השייכות ליישוב כפר אדומים, בצמוד לכביש ירושלים-ים המלח (כביש מספר 1). המאחז הבלתי חוקי ממוקם בשטח האסטרטגי הקרוי E1, בין ירושלים למעלה אדומים – שטח בו קיימת תוכנית בנייה ישראלית, שנועדה ליצור רצף טריטוריאלי בין מעלה אדומים לירושלים. האיחוד האירופי מימן את הבנייה הבלתי חוקית במקום, כחלק מתוכנית של הרשות הפלסטינית להשתלט על שלטי C. באירופה וברשות טענו כי ישראל רוצה להרוס את הכפר כדי למנוע רצף טריטוריאלי במדינה פלסטינית עתידית. בחודש מאי השנה פסק בג"ץ כי אין מניעה לממש את צווי ההריסה והפינוי שהוציא משרד הביטחון לכפר עוד בשנת 2009. לפני כחודשיים הוגשו עתירות נוספות על ידי תושבי המקום נגד הפינוי, בעידודה ותוך מעורבותה הפעילה של הרשות הפלסטינית, שלוחצת כל העת על הבדואים שלא להסכים לפשרה עם הרשויות הישראליות – ובית המשפט הוציא צו ארעי נגד ההריסה. מדינות בכירות באירופה - ובהן גרמניה, צרפת ובריטניה - בחשו אף הן בקדירה, והזהירו את ישראל כי פינוי הכפר והריסתו יובילו לצעדי תגובה נגד ישראל. היום, כאמור, ביטל בג"ץ את הצו הארעי והתיר את פינויו של הכפר החל מעוד שבוע.

שלושת השופטים שדנו בעתירות הנוכחיות – יצחק עמית, חנן מלצר וענת ברון – מתחו ביקורת על עצם הגשתן לאחר שכבר הוצא פסק דין סופי בעניין: "פסק דין חלוט הוא פסק דין חלוט וחובתו של המפקד הצבאי היא לפעול באופן שוויוני וסביר לאכיפתו, בין אם מדובר בבנייה בלתי חוקית בקרב התושבים הישראלים ביהודה ושומרון, ובין אם מדובר בתושבים הפלסטינים", כתבו.

תושבי הכפר הבלתי חוקי הבהירו כבר בעבר כי לא יתפנו בדרכי שלום. השופט עמית הזהיר היום בפסק הדין כי "קיים חשש של ממש להפרות סדר המוניות ואלימות בעת ביצוע צווי ההריסה, במיוחד מצד שוהים שאינם מתושבי המקום, ונוכח קריאות ברשתות החברתיות להגיע למקום ולמחות, אף באופן אלים, נגד מימוש צווי ההריסה. אין לנו אלא להביע תקווה כי הצווים יבוצעו בדרכי שלום, ללא התנגדות פיזית, כך שיתאפשר גם פינוי מסודר של התכולה בכל מבנה”.

שר הביטחון אביגדור ליברמן בירך את בג"ץ "על החלטה אמיצה ומתבקשת – אל מול מתקפת צביעות מתוזמרת של אבו מאזן, השמאל ומדינות אירופה". ליברמן הוסיף בחשבון הטוויטר שלו: "איש אינו מעל לחוק. אף אחד לא ימנע מאיתנו לממש את ריבונותנו ואחריותנו כמדינה".

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "בג״ץ פסק נכון הבוקר בהחלטתו לפנות את ח'אן אל אחמר. הלחצים של האיחוד האירופי לא הועילו, במדינת ישראל יש חוק וכולם שווים בפניו!".

תנועת "רגבים", שהייתה בין הראשונות לעתור לבג"ץ בשנת 2009 בדרישה לביצוע צווי הפינוי לח'אן אל-אחמר, בירכה על ההחלטה. עורך הדין אבי סגל, שייצג את התנועה בבית המשפט העליון, אמר: "בג”ץ קבע שלא ניתן לאפשר לרשות הפלסטינית את ההשתלטות העוינת שהיא מבצעת בעזרת מימון אירופי, על קרקעות בשליטה ישראלית ביהודה ושומרון בכלל, ובאיזור מעלה אדומים בפרט. על משרד הביטחון לממש את פסק הדין בהקדם וליישם את עקרונותיו בצורה יסודית ושיטתית בכל נקודה נדרשת".

משמאל תקפו בבוטות את ההחלטה המשפטית, וגם גורמים זרים החלו להוציא גינויים. שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלאדנוב, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "האו"ם קרא לישראל לחדול מהרס רכוש פלסטיני ומהמאמצים להעתיק ממקומן קהילות בדואיות בגדה המערבית. ההריסות הללו חותרות תחת הסיכוי לפתרון של שתי מדינות, והן מנוגדות לחוק הבינלאומי".

תגיות:בג"ץח'אן אל-אחמרכפר אדומים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה