דיכאון וחרדות

עוד סיבה שתגרום לכם להיגמל: פייסבוק מייצרת דיכאון אצל המשתמש

מחקר חדש מצביע על כך שגלישה בת 15 דקות בפייסבוק מייצרת דיכאון ותחושת ערך עצמי ירוד אצל הגולש. סיבה נוספת למחוק את חשבון הפייסבוק שלכם אחת ולתמיד

  • ט' אייר התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מחקר ישראלי חדש שערך ד"ר יצחק אלפסי, פסיכולוג חברתי מהחוג למדעי ההתנהגות במכללה האקדמית הדסה ירושלים, התפרסם באחרונה בכתב העת הבינלאומי "Personality and Individual Differences".

ממצאי המחקר מצביעים על כך שדי בגלישה של 15 דקות בפייסבוק על מנת להגדיל את הסיכוי לסבול מדיכאון. "הסיבה לכך", מסבירים החוקרים, היא שפייסבוק מנמיכה את תפיסת הערך העצמי בקרב הגולשים.

במחקר השתתפו 80 נבדקים בגילאי 19-35, שמשתמשים בפייסבוק באופן יומיומי. המשתתפים חולקו לשתי קבוצות, כאשר משתתפי קבוצת הניסוי התבקשו לגלוש במשך כ-15 דקות ב"פיד" של חשבון הפייסבוק שלהם, בעוד שמשתתפי קבוצת הביקורת התבקשו הנבדקים לגלוש במשך 15 דקות בדף אחר בפייסבוק, בו הם אינם נתקלים במכריהם. לאחר תום זמן הגלישה, התבקשו הנבדקים למלא שאלון שבחן את רמת הערך העצמי שלהם ואת תחושותיהם באותו זמן.

ממצאי המחקר היו חד משמעיים: נבדקים שגלשו בחשבון הפייסבוק שלהם הצביעו על רמה ממוצעת נמוכה יותר של ערך עצמי ויותר תסמיני דיכאון מאשר הנבדקים בקבוצת הביקורת. הם נטו יותר להסכים עם קביעות כגון: "אני מרגיש שאין לי הרבה במה להתגאות", "אני נוטה להרגיש שאני כישלון", והביעו יותר תחושות של חוסר תקווה, ייאוש ואכזבה מעצמם.

ד"ר אלפסי מסכם את ממצאי המחקר, באומרו כי "ממצאי המחקר מעידים על כך שלחשיפה לרשתות חברתיות עלולה להיות השפעה שלילית מבחינה פסיכולוגית. האפקט המצטבר של הפגיעה בתחושת הערך העצמי וברווחה הנפשית עשוי להיות משמעותי".

אין זו הפעם הראשונה שכתבי עת מתעדים מקרים אלה. מאמר מרכזי שהתפרסם בכתב העת הרפואי היוקרתי Pediatrics, הובא כי "חשוב שהורים ורופאי ילדים יהיו מודעים ויבינו את האופי של אתרי המדיה החברתית, בהתחשב בעובדה שלא כולם הם סביבות בריאות לילדים ובני נוער". זאת בהצטרף להנחת העבודה שב-DSM-V, ספר האבחנות הפסיכיאטרי של איגוד הפסיכיאטריה האמריקאי ומי שנחשב כה"תנ"ך" של האבחון הפסיכיאטרי העולמי, שהקדיש פרק שלם על "דיכאון הנגרם ממדיה חברתית" (social media depression).

ב-2017, בפוסט רשמי שהועלה בעמוד הפייסבוק של החברה, הודה מנהל המחקר של פייסבוק, דיוויד גינסברג, כי אכן יש השפעות שליליות לשימוש ברשת החברתית, ואין בכוונתו לפסול או להמעיט בערך הקביעה הזו.

המחקרים אליהם מתייחס גינסברג נערכו במספר אוניברסיטאות אמריקניות, ולפיהם משתמשים המרבים לצרוך תוכן ברשת החברתית עשויים להרגיש רע יותר, ולחוש בסטרס, בדידות ודיכאון.

תכנים נוספים בנושא פייסבוק:

מחיקת חשבון פייסבוק - כך תעשו זאת נכון.

איך למחוק חשבון פייסבוק ולמה? 7 תובנות חשובות.

נשיא פייסבוק לשעבר באמירה קשה: "רק אלוקים יודע מה זה עושה למוח של ילדים".

גם אתה יכול להשתעבד לשלושה מיליון איש.

ממציא כפתור ה’לייק’ - יוצא נגד פייסבוק: "החלטתי להתנתק, ויפה שעה אחת קודם".

פייסבוק היא "מדינת האנשים המאושרים". וזה עלול להיות מתסכל.

המתנתקים: עזבו את פייסבוק – ושרדו כדי לספר.

תגיות:דיכאוןפייסבוקאינטרנט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה