חדשות בארץ

הגורם להתרסקות החללית "בראשית": תקלה ברכיבי התאוצה

מנכ"ל עמותת SpaceIL, ד"ר עדו ענתבי, הסביר כי כשל ברכיבי התאוצה של החללית הישראלית הוביל לשרשרת תקלות שגרמו לכיבוי המנוע. כתוצאה מכך, החללית לא יכלה להאט את מהירותה והתרסקה על הירח

הירח, כפי שצולם על ידי "בראשית" ממרחק של 550 ק"מ (קרדיט: SpaceIL והתעשייה האווירית)הירח, כפי שצולם על ידי "בראשית" ממרחק של 550 ק"מ (קרדיט: SpaceIL והתעשייה האווירית)
אא

עמותת SpaceIL והתעשייה האווירית סיימו את התחקיר הראשוני על נסיבות התרסקותה של החללית הישראלית "בראשית". מנכ"ל SpaceIL, ד"ר עידו ענתבי, מסר הבוקר (רביעי) כי ההתרסקות נגרמה בשל כשל ברכיב המודד את תאוצתה של החללית. כשל זה הוביל לרצף של תקלות, שגרמו להפסקת פעולתו של המנוע הראשי. בשל כך, החללית לא יכלה להאט את מהירותה לקראת הנחיתה והתרסקה על הירח.

ענתבי ציין כי עד לתקלה זו החללית תפקדה היטב באופן אוטונומי בהתאם למצופה ממנה, ורכיבי התאוצה עבדו ללא כל בעיה. כאשר הודעת השגיאה של הרכיב התקבלה בחדר הבקרה של התעשייה האווירית ביהוד, נשלחה אל החללית פקודה שנועדה להפעיל רכיב תאוצה אחר. פקודה זו יצרה שרשרת של אירועים, שכללה הפעלה מחדש של המחשב, כשבהמשך הפסיק המנוע הראשי לעבוד. מספר ניסיונות שנעשו לחדש את פעולת המנוע לא צלחו, וכאמור ללא המנוע לא ניתן היה לבצע 'נחיתה רכה' על הירח.

מנכ"ל העמותה הוסיף כי עד עתה הצוותים עסקו בניסיונות להבין את העובדות ולשחזר את השתלשלות האירועים שבסופם סיימה החללית את משימתה. כעת הם ימשיכו בתחקור התקלה כדי להבין מדוע היא אירעה. התחקיר הסופי יפורסם בשבועות הקרובים.

כזכור, "בראשית" יצאה לדרכה הארוכה לעבר הירח ב- 22 בפברואר. היא שוגרה מקייפ קנאוורל שבפלורידה באמצעות טיל פלקון 9 של חברת SpaceX. בשבועות הראשונים לשהותה בחלל הקיפה החללית את כדור הארץ וביצעה תמרונים שונים. התמרון הקריטי – תמרון "לכידת הירח" – נערך שבוע לפני ההתרסקות. הוא הכניס את החללית לתוך כוח המשיכה של הירח, והיא החלה בהקפות סביבו לקראת הנחיתה. ישראל הפכה בכך למדינה השביעית בעולם שהצליחה להקיף את הירח, אך עם ההתרסקות בשבוע שעבר נגוז – לפחות זמנית – חלומה של ישראל להפוך למדינה הרביעית בעולם שהצליחה להנחית חללית על הכוכב. ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנכח בעת ההתרסקות בחדר הבקרה, מיהר להכריז כי "בעוד שלוש שנים חללית תנחת על הירח – אבל שלמה". נתניהו הוסיף כי "עצם הניסיון הוא הישג כביר. אנחנו נהיה המדינה הרביעית שגם נוחתת על הירח – אם נתמיד בזה".

איש העסקים מוריס קאהן, נשיא עמותת SpaceIL שתרם חלק משמעותי מהכסף למימון הפרויקט, 'הרים את הכפפה' והודיע לפני מספר ימים על הכוונה להוציא לדרך את פרויקט "בראשית 2". "לאור התמיכה הרבה שקיבלתי מכל העולם, ולאור המסרים הנהדרים של עידוד והתרגשות", אמר קאהן, "החלטתי שנוציא לדרך את המשימה הבאה – 'בראשית 2'. ננחית את החללית החדשה על הירח ונשלים את המשימה".

תגיות:הירחהחללית בראשית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה