חדשות בארץ

לאחר התרסקות החללית הישראלית: "בראשית 2" יוצאת לדרך

איש העסקים מוריס קאהן הודיע על כוונתו להוציא לדרך את החללית הישראלית הבאה: "ננחית את החללית החדשה על הירח ונשלים את המשימה"

התמונה האחרונה של "בראשית", במרחק 22 ק"מ מהירח (קרדיט: בראשית, SpaceIL)התמונה האחרונה של "בראשית", במרחק 22 ק"מ מהירח (קרדיט: בראשית, SpaceIL)
אא

יומיים לאחר התרסקותה של החללית הישראלית "בראשית" במהלך ניסיונה לנחות על הירח, הודיע אמש (שבת) איש העסקים מוריס קאהן על תחילתו של פרויקט "בראשית 2" – ניסיון נוסף להגיע אל הירח.

קאהן, נשיא עמותת SpaceIL, שתרם חלק משמעותי מהכסף למימון הפרויקט, פרסם סרטון בו אמר: "לאור התמיכה הרבה שקיבלתי מכל העולם, ולאור המסרים הנהדרים של עידוד והתרגשות, החלטתי שנוציא לדרך את המשימה הבאה – 'בראשית 2'. ננחית את החללית החדשה על הירח ונשלים את המשימה. מחר בבוקר נקים כוח משימה שישב ויתכנן את הפרויקט ויתחיל בעבודה. תודה ובהצלחה לכולנו".

כזכור, "בראשית" יצאה לדרכה הארוכה לעבר הירח ב- 22 בפברואר. היא שוגרה מקייפ קנאוורל שבפלורידה באמצעות טיל פלקון 9 של חברת SpaceX. בשבועות הראשונים לשהותה בחלל הקיפה החללית את כדור הארץ. כעשרה ימים לאחר צאתה לדרך, היא שיגרה תמונת סלפי ראשונה שלה, כשברקע נראה כדור הארץ.

במהלך שהותה בחלל ביצעה "בראשית" תמרונים שונים, הקריטי שבהם – תמרון "לכידת הירח" – נערך שבוע לפני ההתרסקות. התמרון, שעבר בהצלחה, הכניס את החללית לתוך כוח המשיכה של הירח, והיא החלה בהקפות סביבו לקראת הנחיתה. ישראל הפכה בכך למדינה השביעית בעולם שהצליחה להקיף את הירח.

מהתחקיר הראשוני של התרסקות החללית שערכו SpaceIL והתעשייה האווירית, האחראיות על המיזם, התברר כי "בראשית" לא הצליחה לבצע את הנחיתה בשל תקלה טכנית שהתרחשה באחד מרכיביה כאשר הייתה בגובה של כ- 14 ק"מ מעל פני הירח. התקלה הובילה, בסדרה של אירועים, להפסקה קצרה בפעילות המנוע הראשי של החללית. הצוותים בחדר הבקרה הצליחו אומנם לחדש את פעילותו של המנוע, אבל היה כבר מאוחר מדי מכדי לבלום את מהירותה של החללית ולאפשר לה נחיתה 'רכה' על הירח. הקשר עם החללית אבד בטווח של 150 מטרים מהקרקע, והיא נכנסה לנחיתה במהירות אנכית של כ- 500 קמ"ש – מה שגרם להתרסקות. במהלך השבוע יתבצעו בדיקות מקיפות נוספות כדי להבין טוב יותר את הגורמים להתרסקות.

עם התרסקותה של "בראשית", נגוז – לפחות זמנית – חלומה של ישראל להפוך למדינה הרביעית בעולם שהצליחה להנחית חללית על הירח. ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנכח בעת ההתרסקות בחדר הבקרה של התעשייה האווירית ביהוד, מיהר להכריז כי "בעוד שלוש שנים חללית תנחת על הירח – אבל שלמה". נתניהו הוסיף כי "עצם הניסיון הוא הישג כביר. אנחנו נהיה המדינה הרביעית שגם נוחתת על הירח – אם נתמיד בזה".

תגיות:הירחהחללית בראשית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה