חלומות

פירוש חלומות: מה משמעות החלומות ביהדות? 10 עובדות וסגולות למניעת חלומות רעים

יחס האנשים לחלומות הינו קוטבי ביותר, ישנם המתייחסים ברצינות רבה לחלומות, וישנם להפך. מה עמדת היהדות בנושא? 10 עובדות על חלומות ביהדות

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. חכמינו אומרים שהחלום הוא אחד חלקי שישים מנבואה. עם זאת, מבואר במפורש בחז"ל כי בכל הפעמים בהם ניתן לתלות שהחלום בא לאדם מחמת הרהוריו ביום, או מחמת לחץ וטירדה יתירה, או תזונה לקויה וכיוצא בזה, החלום אינו נחשב לכלום. ולכן, בזמנינו שכולם גרים בערים הגדולות בהן מרוץ החיים מטריד ואיננו נתונים במנוחת הדעת, ומלבד זאת כל הזמן שומעים וקוראים על אסונות וצרות מכל רחבי העולם, הדבר משפיע על הנפש, וכל אדם מקננת בליבו התחושה שאולי גם הוא יחלה או יקלע לאסון כזה או אחר. ידוע שהיום המחלה מספר 1 בעולם המערבי היא דיכאון. הדבר הזה לא היה בזמן חז”ל. ולכן, לא צריך להתייחס לחלומות כלל. כלומר, לרוב ככל החלומות בזמנינו אין כמעט שום משמעות, ולכן על פי רוב אין לייחס להם חשיבות.

2. חשוב מאוד לדעת, שגדולי הדורות האחרונים המעיטו מאוד מאוד בחשיבתם של החלומות בזמנינו, והורו שאין להתייחס אליהם כלל ולא לצום מחמת אפילו בימי החול, ואף הקילו ראש בענין הטבת חלום.

3. במסכת סנהדרין (ל' א') ובמסכת הוריות (י"ג, ב') אומרים חז"ל: "דברי חלומות אינן מעלים ואינן מורידים". כלומר: רוב חלומות בני האדם, אכן אינם מעלים ואינם מורידים, ועל פי רוב "אין אדם חולם אלא מהרהורי ליבו", והטעם לתענית חלום והטבת חלום הוא כדי שלא תהיה נפשו של אדם עגומה עליו.

4. כמו כן אף כאשר החלום אמיתי, הכוונה שהענין הכללי שאמור לקרות צופים בחלום, אולם הפרטים לרוב אינם נכונים, ולכן קשה מאד לדעת גם אם זה אמיתי מה אמיתי ומה לא.

5. אם כך, מהי מטרתם של החלומות? לעורר את האדם להתחזק. כך אמר אליהוא הבוזי לאיוב "בַּחֲלוֹם חֶזְיוֹן לַיְלָה בִּנְפֹל תַּרְדֵּמָה עַל אֲנָשִׁים בִּתְנוּמוֹת עֲלֵי מִשְׁכָּב: אָז יִגְלֶה אֹזֶן אֲנָשִׁים וּבְמֹסָרָם יַחְתֹּם: לְהָסִיר אָדָם מַעֲשֶׂה וְגֵוָה מִגֶּבֶר יְכַסֶּה: יַחְשֹׂךְ נַפְשׁוֹ מִנִּי שָׁחַת וְחַיָּתוֹ מֵעֲבֹר בַּשָּׁלַח". (איוב ל"ג ט"ו-י"ח)

פעמים רבות היא כעין אזהרה לאדם או כהבטחה לאדם, וכפי שמופיע בזוהר הקדוש (לכן מצאנו את חז”ל מאריכים הרבה בנושא של פתרון חלומות. בתלמוד בבלי במסכת ברכות פרק תשיעי מובאים פתרונות רבים של חלומות.

החלומות שאנו חולמים, מה מקורם? מהם האלמנטים המשפיעים על החלום? האם ניתן לצפות עתידות באמצעות חלום? מה ניתן ללמוד מהחלום על נפש החולם? וכיצד ניתן להבחין בין חלום אמיתי לחלום שווא? הרב זמיר כהן בהרצאתו המרתקת מסביר:

6. כמו כן, חז"ל אמרו שכל החלומות הולכים אחר הפה, דהיינו שכפי שיפתרו לו את החלום כן יכול הדבר להיות לחיוב או לשלילה. על כן אדם שחולם חלום ומודאג מכך, יכול לספר על החלום לחברו ולבקש ממנו שיפתור אותו לטובה.

7. מכל מקום, אדם שחלם חלום רע והוא מודאג מכך, כדאי שיאמר בהקדם האפשרי את נוסח "הטבת חלום" לפני שלושה אנשים, ועדיף שהם יהיו מאוהביו (נוסח הטבת החלום מופיע בסידורים), או לבוא לתפילת שחרית ולומר בזמן ברכת כהנים את הנוסח הבא (וישתדל לסיים את אמירת הנוסח כשהכהנים מסיימים לומר "שלום", כדי שעניית ה"אמן" של הציבור תחול גם על תפילתו האישית להטבת חלומו).

8. נוסח הטבת חלום:

רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, אֲנִי שֶׁלָּךְ וַחֲלוֹמוֹתַי שֶׁלָּךְ, חֲלוֹם חָלַמְתִּי וְאֵינִי יוֹדֵעַ מַה הוּא. יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ ה' אלוקי ואלוקי אבותיי אֲבוֹתַי, שֶׁיִּהְיוּ כָּל חֲלוֹמוֹתַי עָלַי וְעַל כָּל יִשְׂרָאֵל לְטוֹבָה, בֵּין שֶׁחָלַמְתִּי עַל עַצְמִי וּבֵין שֶׁחָלַמְתִּי עַל אֲחֵרִים, וּבֵין שֶׁחָלְמוּ אֲחֵרִים עָלַי, אִם טוֹבִים הֵם חַזְּקֵם וְאַמְּצֵם, וְיִתְקַיְּמוּ בִי וּבָהֶם כַּחֲלוֹמוֹתָיו שֶׁל יוֹסֵף הַצַּדִּיק, וְאִם צְרִיכִים רְפוּאָה רְפָאֵם כְּחִזְקִיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה מֵחָלְיוֹ, וּכְמִרְיָם הַנְּבִיאָה מִצָּרַעְתָּהּ, וּכְנַעֲמָן מִצָּרַעְתּוֹ, וּכְמֵי מָרָה עַל יְדֵי משֶׁה רַבֵּנוּ, וּכְמֵי יְרִחוֹ עַל יְדֵי אֱלִישָׁע. וּכְשֵׁם שֶׁהָפַכְתָּ אֶת קִלְלַת בִּלְעָם הָרָשָׁע מִקְּלָלָה לִבְרָכָה כֵּן תַּהֲפוֹךְ כָּל חֲלוֹמוֹתַי עָלַי וְעַל כָּל יִשְׂרָאֵל לְטוֹבָה וְתִשְׁמְרֵנִי וּתְחָנֵּנִי וְתִרְצֵּנִי. אמן.

9. עוד ראוי להרבות בנתינת צדקה ואמירת תהילים ויכופר לו.

התבוננות בפתרון החלומות. לאחר שאדם חלם וזיהה שיש פה מסר, כיצד מתמודד? כיצד ניתן למנוע מראש חלומות רעים? חז"ל אומרים שאדם שחלם חלום – יספר לאוהבו, כדי שיפתור לו לטובה. אם נתן לשונא שפתר לרעה – האדם הביא זאת על עצמו. וגם: מי שמחנך את עצמו לאחל טוב – מקיים מצווה מן התורה? הרב זמיר כהן בחלק ב' בנושא החלומות. צפו:

10. אדם המרבה לחלום חלומות ומודאג מכך, ראוי שיקפיד על הסגולות הבאות למניעת חלומות רעים:

א. קודם כל יש להקפיד לקרוא לפני השינה בלילה קריאת שמע על המיטה עם "ברכת המפיל" בשם ומלכות - כי מלבד החובה שבעצם הקריאה - זה גם מסוגל למנוע חלומות רעים (שו"ת יחוה דעת חלק ד' עמוד קמ בהערה).

ב. לפני שישכב לישון, יאמר: "אם יבוא אלי איזה חלום בלילה הזה, איני רוצה להתענות למחר, לא בשביל זה ולא בשביל דבר אחר, שיהיה מה שיהיה". זו סגולה שלא יבא לו שום דבר רע בחלום (ספר סגולות ישראל מע' ח אות כג בשם קיצור של"ה במסכת שבת).

ג. יבדוק את מזוזות הבית והחדר, כיוון שמא הן פסולות ולכן המזיקים באים ומראים לו חלום רע (ספר דברי חלומות עמוד 142).

ד. יש להיזהר שלא ישים את ידו בשעת השינה על הלב או על הירך, כדי שלא יבהילוהו חלומות רעים ח"ו (ספר סגולות ישראל מע' ש אות לג).

מאין נובעים החלומות? האם חלום יכול לצפות עתידות? הופעת נפטרים בחלום, מה דעת המדע על כך ומה דעת התורה והקבלה? צפו בהרצאתו המרתקת של הרב זמיר כהן:

תכנים נוספים בנושא חלומות:

מעוניינים לדעת עוד אודות פירוש חלומות ביהדות? לחצו כאן וקבלו עשרות הרצאות מרתקות בנושא חלומות, מאת גדולי המרצים של ארגון 'הידברות'.
תגיות:חלומותפירוש חלומות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה