מקבצי שו"ת - שאל את הרב

מה עושים כשחולמים חלומות רעים? מהי המשמעות של חלום על שיניים? והאם עיוורים חולמים?

מקבץ שו"ת בנושא חלומות – השאלות הכי מעניינות שפורסמו במדור שאל את הרב באתר

  • ז' טבת התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. חלמתי 2 חלומות מוזרים יום אחרי יום. אתמול חלמתי על מנהג הכפרות שעושים לפני יום הכפורים והיום חלמתי בהקיץ על צום יום הכפורים. גם בעלי חלם היום חלום מוזר, חלם ששיניו נרקבות, והוא מוריד אותן מהפה. אשמח מאוד לקבל תשובה מה זה אומר, מה הפירוש שלהם, בהקדם, כי החלומות המוזרים האלו מטרידים אותי.

1. רוב ככל הסיכויים שאין לחלום על יום הכפורים משמעות, כמו רוב ככל החלומות בזמנינו. ומכל מקום, היות שיש אומרים שזה יכול להיות סימן לא טוב – ראוי לעשות הטבת חלום בפני שלושה אנשים, ורצוי שהם יהיו מאוהבייך (נוסח הטבת חלום מופיע בסידורים). או אפשר במקום זה לבוא לתפילת שחרית בבוקר, ולומר בזמן "ברכת כהנים" את נוסח "רבונו של עולם" (מצורף בקישור הבא).

מקורות: הנה בשלחן ערוך אורח חיים (סימן רפ"ח סעיף ה'), שחלום על יום הכפורים בשעת נעילה אינו חלום טוב. ויש אומרים שהרואה יום הכפורים אפילו שלא בשעת נעילה – אינו סימן טוב, ע"ש. אמנם בבאר היטב (סק"ח) הביא מספר קרבן מנחה (סימן שפ"ו) שכתב "ואני כשרואה יום הכפורים, עושה יום טוב, דרמז שמתכפרין לו עוונותיו, וכל שכן בשעת נעילה", ע"ש. וע"ע כף החיים (שם ס"ק נ"ד ונ"ז).

2. גם לגבי החלום על שיניים שנרקבו וירדו מהפה, אף על פי שרוב ככל הסיכויים שאין לחלום משמעות, כמו רוב ככל החלומות בזמנינו, מכל מקום ראוי לעשות הטבת חלום בפני שלושה אנשים, או במקום זה לומר בתפילת שחרית בזמן "ברכת כהנים" את נוסח "רבונו של עולם".

ויעוין עוד באורך בקישור הבא.

בשורות טובות!

* * *

2. האם עיוורים חולמים חלומות? ואם כן - מה עולם המושגים שלהם? האם הם רואים צבעים? מה זה אומר על קיומו של העולם הרוחני?

רבינו סעדיה גאון כותב בספרו "האמונות והדעות" (מאמר ו') להוכיח את ישות הנפש כמציאות נפרדת מגוף האדם, מהנקודה הזאת שהערת, וכלשונו:

"ואחר כן התבאר לי כי הנפש הזאת חכמה לעצמה מכמה פנים. אחד מהם כי לא יתכן שקנתה החכמה מן הגוף, כי אין זה מעניינו [של הגוף – החכמה]. ועוד, בעבור מה שהתאמת, כי הסומא [עיוור] רואה בחלומו כאלו הוא רואה, וכיון שלא השיג זה מחמת גופו, לא השיגו כי אם מחמת נפשו".

ובתלמוד [ברכות נ"ה ע"א] מצאנו על רב יוסף שהיה עיוור, ומ"מ אמר על עצמו שהוא חולם. והבן איש חי מסביר בספרו בן יהוידע, כי חלומות העיוור מכיוון שאין לו חוש הראות, שאינו רואה במשך היום מראות כלל, נמצא שכפי הטבע אין בכח הדמיון שלו את המראה שראה בחלום, ושלכן נראה שחלום העיוור תהיה אמיתית ובעלת משמעות יותר מחלום אדם בעל חוש הראות.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

3. חלמתי שדבורה עקצה אותי בשפתיים. קראתי שעקיצת דבורה מרמזת על עיכובים בחיי היום יום ודברים לא טובים. אנחנו באמת מתקשים מעט עם הריון... האם זה נכון? ומה ניתן לעשות?

כפי הנראה אין לייחס שום חשיבות לחלום זה – כמו רוב ככל החלומות בזמננו, שאין להם כמעט שום משמעות.

ממליץ שתראו בקישורים הבאים סגולות להריון:

https://www.hidabroot.org/article/213567

https://www.hidabroot.org/question/183297

בשורות טובות!

* * *

4. חלמתי חלום ששן קדמית תחתונה שלי מתפוררת, ונשאר רק מרכז השן, שמייצג כביכול את השורש והעצבים. ניגשתי לספר "רזיאל המלאך" כדי לנסות לברר מה הפירוש, וראיתי שכל החלומות שקשורים לשיניים מבשרים על מוות. הרוב הגדול מדבר על נפילה, אך אין ''התפוררות''. תחת נפילת שן תחתונה רשום "אחד מאוהביו ימות". האם זה תקף גם לחלום זה ויש לצום עליו?

אם היה לך כאב שיניים, או מחשבה שקשורה בהם בזמן האחרון אין לייחס לחלום כל חשיבות.
 
ואם לא היתה לך מחשבה שקשורה בשיניים בזמן האחרון, אזי אע"פ שרוב ככל הסיכויים שאין לחלום הזה משמעות (ובפרט אם את לא נשואה או שאין לך עדיין ילדים), מכל מקום כדאי מאוד לומר בהקדם האפשרי את נוסח "הטבת חלום" לפני שלושה אנשים, ועדיף שהם יהיו מאוהביך (נוסח הטבת החלום מופיע בסידורים), או לבוא לתפילת שחרית ולומר בזמן ברכת כהנים את הנוסח הבא (ותשתדלי לסיים את אמירת הנוסח כשהכהנים מסיימים לומר "שלום", כדי שעניית ה"אמן" של הציבור תחול גם על התפילה שלך):
 
רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, אֲנִי שֶׁלָּךְ וַחֲלוֹמוֹתַי שֶׁלָּךְ, חֲלוֹם חָלַמְתִּי וְאֵינִי יוֹדֵעַ מַה הוּא. יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ יְהׂוָה אֱלֹהַי וֵאלֹהֵי אֲבוֹתַי, שֶׁיִּהְיוּ כָּל חֲלוֹמוֹתַי עָלַי וְעַל כָּל יִשְׂרָאֵל לְטוֹבָה, בֵּין שֶׁחָלַמְתִּי עַל עַצְמִי וּבֵין שֶׁחָלַמְתִּי עַל אֲחֵרִים, וּבֵין שֶׁחָלְמוּ אֲחֵרִים עָלַי, אִם טוֹבִים הֵם חַזְּקֵם וְאַמְּצֵם, וְיִתְקַיְּמוּ בִי וּבָהֶם כַּחֲלוֹמוֹתָיו שֶׁל יוֹסֵף הַצַּדִּיק, וְאִם צְרִיכִים רְפוּאָה רְפָאֵם כְּחִזְקִיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה מֵחָלְיוֹ, וּכְמִרְיָם הַנְּבִיאָה מִצָּרַעְתָּהּ, וּכְנַעֲמָן מִצָּרַעְתּוֹ, וּכְמֵי מָרָה עַל יְדֵי משֶׁה רַבֵּנוּ, וּכְמֵי יְרִחוֹ עַל יְדֵי אֱלִישָׁע. וּכְשֵׁם שֶׁהָפַכְתָּ אֶת קִלְלַת בִּלְעָם הָרָשָׁע מִקְּלָלָה לִבְרָכָה כֵּן תַּהֲפוֹךְ כָּל חֲלוֹמוֹתַי עָלַי וְעַל כָּל יִשְׂרָאֵל לְטוֹבָה וְתִשְׁמְרֵנִי וּתְחָנֵּנִי וְתִרְצֵּנִי. אמן.
 
מקורות: ראה שלחן ערוך אורח חיים (סימן רפ"ח סעיף ה'), שחלום על שיניים נופלות יכול להיות סימן לא טוב. ויעוין במשנה ברורה (ס"ק י"ח), שאם היה לו כאב שיניים, או שהרהר באיזה דבר שקשור בשיניים ביום שחלף, שבאופן כזה אין לייחס לחלום חשיבות. ובביאור הלכה שם בד"ה או, כתב: שמי שאין לו ילדים, שאין לו להחמיר להתענות על חלום כזה בשבת, ע"ש.
 
ולגבי העצה של הטבת החלום – ראה בשלחן ערוך אורח חיים (סימן ר"כ סעיף א'). וראה בספר פסקי תשובות (שם הערה 22) שנסתפק, אם אישה יכולה להיטיב חלומה לפני ג' נשים. אכן לכאורה פשוט שיכולה לעשות כן. ושוב מצאתי שכן נקט בספר שיח תפילה (עמוד קצ"ח). אמנם עתה ראיתי בשו"ת אבני ישפה חלק ד' (סימן ל"ד ענף א') בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל, שאין לאישה להיטיב חלום בפני ג' נשים, ע"ש.
 
ולגבי העצה לומר את הנוסח הנ"ל בשעת ברכת כהנים ראה שלחן ערוך אורח חיים (סימן ק"ל) ובספר פסקי תשובות שם.
 
בשורות טובות!

* * *

5. אני בת 25, ואני קמה בתדירות די גבוהה בלילות בגלל חלום רע. מה ניתן לעשות כדי להפסיק אם הסיוטים האלה? אני לא סובלת מבעיות נפשיות.

1. קודם כל, כדאי מאוד לקיים את החיוב לקרוא לפני השינה בלילה "קריאת שמע על המיטה" עם "ברכת המפיל" בשם ומלכות – שזה מסוגל  למנוע חלומות רעים (שו"ת יחוה דעת חלק ד' עמוד ק"מ בהערה).

2. אם בכל זאת החלומות הרעים ממשיכים, כדאי לבדוק את המזוזה שמא היא פסולה, ולכן המזיקים באים ומראים לו חלום רע (ספר דברי חלומות עמוד 142).

3. עוד הובאה סגולה למנוע חלומות רעים, שקודם שישכב יאמר: "אם יבוא אלי איזה חלום בלילה הזה, איני רוצה להתענות למחר, לא בשביל זה ולא בשביל דבר אחר, שיהיה מה שיהיה". זו סגולה שלא יבא לו שום דבר רע בחלום (ספר סגולות ישראל מע' ח' אות כ"ג בשם קיצור של"ה במסכת שבת).

4. יש להיזהר שלא ישים את ידו בשעת השינה על הלב או על הירך, כדי שלא יבהילוהו חלומות רעים ח"ו (ספר סגולות ישראל מע' ש' אות ל"ג).

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

6. לאחרונה אינני ישנה טוב בכלל בלילות. אני מתעוררת מתוך חרדה, וחולמת חלומות לא טובים ולא נעימים גם נפשית וגם רוחנית, וכמובן שזה משפיע עלי גם על היום יום... לא טוב לי נפשית ופיזית. אני משתדלת לומר את הפסוק הראשון ואת הפרשה הראשונה של ק"ש על המיטה. האם צריך יותר מזה? האם יש עוד משהו שיכול לעזור לי?

תקראי את קריאת שמע שעל המיטה הארוך, וכן ברכת המפיל, ואל תדברי לאחר קריאת שמע עד לשינה – ובעז"ה החלומות יפסיקו.

תגיות:חלומותמקבץ שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה