אמונה

האם השם אוהב אותנו בכל מצב?

האם הקב"ה אוהב אותנו גם כשמעניש? מדוע גזרת שיעבוד ישראל במצרים היא לטובה? מה רצה הקב"ה להראות לנו בהתעללותו בבלעם הרשע?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

גַּם בְּמַצְּבֵי עֲנִישָׁה חַיָּב שֶׁיִּהְיֶה לָנוּ אֵמוּן מָלֵא בַּבּוֹרֵא, וְחַיָּב שֶׁיְּהֵא בָּרוּר וּמֻסְכָּם לָנוּ שֶׁאַהֲבַת ה' לְעַמּוֹ לֹא נִפְגֶּמֶת כְּלָל, וְאֵין בְּמַצְּבֵי עֲנִישָׁה מֶסֶר עַל נִתּוּק הַקֶּשֶׁר וְהָאַהֲבָה בֵּינֵינוּ לַבּוֹרֵא אוֹ חָלִילָה מֶסֶר שֶׁל נְטִישָׁה, עֲזִיבָה וְהֶפְקֵר. וְנוֹכִיחַ זאֹת.

כִּ-3,323 שָׁנִים יוֹשְׁבִים אָנוּ מִדֵּי שָׁנָה בְּשָׁנָה בְּלֵיל הַסֵּדֶר וּמְסַפְּרִים אֶת סִפּוּר יְצִיאַת מִצְרַיִם שֶׁהָיָה מְלֻוֶּה בְּנִסִּים וְנִפְלָאוֹת מֻפְלָאִים שֶׁמֵּהֶם נִתְהַוֵּינוּ וְנוֹצַרְנוּ לְעַם מַאֲמִין בַּה', וְכַנֶּאֱמַר (ישעיה מג, כא): "עַם זוּ יָצַרְתִּי לִי תְּהִלָּתִי יְסַפֵּרוּ". תְּחִלַּת הַהִוָּצְרוּת שֶׁלָּנוּ הָיְתָה מִכֹּחַ הַנִּסִּים וְהַנִּפְלָאוֹת שֶׁרָאוּ עֵינֵינוּ.

הִנֵּה הָיְתָה עָלֵינוּ גְּזֵרָה לְהִשְׁתַּעְבֵּד לְמִצְרַיִם, וּגְזֵרָה זוֹ כְּבָר נֶאֶמְרָה לְאַבְרָהָם אָבִינוּ (בראשית טו, יג): "כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם... וְגַם אֶת הַגּוֹי אֲשֶׁר יַעֲבֹדוּ דָּן אָנֹכִי וְאַחֲרֵי כֵן יֵצְאוּ בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל". הִנֵּה מֵעֶצֶם נֻסְחַת הַגְּזֵרָה אֶפְשָׁר לְהַבְחִין בַּמַּטָּרָה שֶׁל הַגְּזֵרָה שֶׁאֵינָהּ אֶלָּא חֶסֶד וְטוֹבָה לְעַם יִשְׂרָאֵל.

מֵרֹאשׁ אוֹמֵר הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא לְאַבְרָהָם, יְהֵא מַצָּב שֶׁעַם יִשְׂרָאֵל יִשְׁתַּעְבֵּד וְיִתְעַנֶּה תַּחַת אֻמָּה מֵהָאֻמּוֹת, וּבְאוֹתָהּ אִמְרָה מַמְשִׁיךְ הַבּוֹרֵא- וְאוֹתָהּ אֻמָּה תְּהֵא נִדּוֹנֵית בָּעֳנָשִׁים, וְעוֹד- שֶׁלְּבַסּוֹף יֵצְאוּ עַם יִשְׂרָאֵל עִם כָּל רְכוּשָׁהּ שֶׁל אוֹתָהּ אֻמָּה.

וְדָבָר זֶה נֶאֱמַר לְסַב הָאֻמָּה- אַבְרָהָם אָבִינוּ, וְאַבְרָהָם אָבִינוּ, זֶה אֲשֶׁר גּוֹנֵן עַל סְדוֹם בִּתְפִלָּתוֹ לְמַעַן לֹא יַהַפְכָהּ ה', סְדוֹם- שֶׁהָיוּ אֲנָשֶׁיהָ אַכְזָרִים וְרָעִים, וְאִלּוּ כַּאֲשֶׁר הַבּוֹרֵא מְנַבֵּא לוֹ שֶׁבָּנָיו יִתְעַנּוּ וְיִסְבְּלוּ, אַף לֹא מְנַסֶּה אַבְרָהָם לְגוֹנֵן עֲלֵיהֶם בִּתְפִלָּתוֹ, הֲיִתָּכֵן?!

בְּהֶכְרֵחַ לוֹמַר שֶׁהֵבִין אַבְרָהָם שֶׁכָּל מַהֲלַךְ גְּזֵרָה זוֹ הִנּוֹ מֻכְרָח וְטוֹב הוּא לְבָנָיו, כְּדֵי שֶׁמִּמֶּנּוּ יִתְהַוּוּ וְיִוָּצְרוּ לְעַם לַה'. וּמַדּוּעַ הָיְתָה מֻכְרַחַת גְּזֵרָה זוֹ, וְכֵיצַד מִמֶּנָּה נִתְהַוֵּינוּ לְעַם- הַהֶסְבֵּר הוּא פָּשׁוּט.

עַם יִשְׂרָאֵל יָשַׁב לוֹ בְּאֶרֶץ גֹּשֶׁן, בְּטוּבָהּ וּבְדִשְׁנָהּ שֶׁל אֶרֶץ מִצְרַיִם. בְּאֶרֶץ זוֹ יָשַׁבְנוּ בְּאֶפֶס מַעֲשֶׂה, אוֹכְלִים וּדְשֵׁנִים. הַסַּכָּנָה שֶׁל הַהִתְבּוֹלְלוּת הָיְתָה קְרוֹבָה וּכְפֶסַע בֵּינֵינוּ לְבֵין הַהִתְעָרְבוּת בַּמִּצְרִים, שֶׁכֵּן עֲדַיִן הָיִינוּ טֶרֶם שׁוּם קִרְבָה אֱלֹקִית מְיֻחֶדֶת וְלֹא הָיָה שׁוּם חֹק אֱלֹקִי עֲדַיִן שֶׁיַּבְדִּיל אוֹתָנוּ מֵאֻמּוֹת הָעוֹלָם, שֶׁכֵּן עֲדַיִן לֹא נִתְּנָה הַתּוֹרָה וְחֻקֶּיהָ הַמַּבְדִּילִים אוֹתָנוּ מֵאֻמּוֹת הָעוֹלָם.

בְּמַצָּב שֶׁכָּזֶה, שֶׁבְּנֵי יִשְׂרָאֵל הָיוּ דְּשֵׁנִים וְרַעֲנַנִּים בְּמִצְרַיִם, לֹא הָיָה שַׁיָּךְ לְצַוּוֹת לָהֶם לָצֵאת מִמִּצְרַיִם וּלְקַבֵּל אֶת הַתּוֹרָה וְחֻקֶּיהָ בְּמִדְבַּר סִינַי, שֶׁכֵּן לְלֹא סָפֵק הָיָה מִצִּדֵּנוּ סֵרוּב מֻחְלָט, שֶׁכֵּן אֲפִלּוּ לְאַחַר הַשִּׁעְבּוּד הַקָּשֶׁה שֶׁנִּשְׁתַּעְבְּדוּ יִשְׂרָאֵל בְּמִצְרַיִם, עֲדַיִן רַק עֶשְׂרִים אָחוּז מֵהֶם חָפְצוּ בַּיְצִיאָה, וְהַיֶּתֶר חָשְׁשׁוּ מִפְּנֵי הַבָּאוֹת וְלֹא חָפְצוּ לָצֵאת. אִם כֵּן עַתָּה, טֶרֶם נִשְׁתַּעְבְּדוּ וְחָיוּ חַיֵּי רְוָחָה וְעֹנֶג, בְּוַדַּאי הַסִּכּוּי הָיָה שֶׁהַסֵּרוּב יְהֵא מֻחְלָט לְגַמְרֵי וּבְשׁוּם אֹפֶן לֹא הָיוּ מַטִּים אֹזֶן לְהַצָּעָה זוֹ לָצֵאת לְמִדְבָּר שָׁמֵם וְלִבְטֹחַ בַּה'- שֶׁעֲדַיִן לֹא נִתְגַּלָּה לָהֶם בְּקִרְבָתוֹ וּבְאַהֲבָתוֹ הַמְיֻחֶדֶת לָהֶם, לָקוּם וְלִסְמֹךְ שֶׁיִּהְיֶה לָהֶם כָּל צָרְכֵיהֶם בַּמִּדְבָּר, וּמִשָּׁם לִהְיוֹת בְּטוּחִים בִּכְנִיסָתָם לָאָרֶץ שֶׁהָיְתָה מְיֻשֶּׁבֶת בְּעַמִּים עֲנָקִים וּנְפִילִים הַמְאַיְּמִים עַל כָּל רוֹאֵיהֶם. שֶׁכֵּן, הֲלֹא אֲפִלּוּ לְאַחַר קַבָּלַת הַתּוֹרָה וּרְאִיַּת כָּל הַנִּסִּים עֲדַיִן פָּחֲדוּ יִשְׂרָאֵל לִכָּנֵס לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל וְהַמְרַגְּלִים הֵנִיאוּ אֶת לִבָּם מִלִּכָּנֵס בְּמִלְחָמָה עִם הָאֻמּוֹת יוֹשְׁבֵי אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה שֶׁהַצָּעָה כָּזֹאת לְעֵת עַתָּה לֹא הָיְתָה מִתְקַבֶּלֶת כְּלָל.

וּמֶה הָיוּ הַתּוֹצָאוֹת? הַגְּרוּעוֹת בְּיוֹתֵר. עַם יִשְׂרָאֵל הָיָה עַם כְּכָל הָעַמִּים, מִתְבּוֹלֵל בֵּין הָעַמִּים לְלֹא קִרְבָה אֱלֹקִית מְיֻחֶדֶת, וְכָל תָּכְנִיתוֹ שֶׁל הַבּוֹרֵא שֶׁבָּחַר בָּאָבוֹת הַקְּדוֹשִׁים וּבְזַרְעָם לִהְיוֹת לוֹ לְעַם מְיֻחָד עִם תּוֹרָה וְחֻקִּים מְיֻחָדִים, וּבְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל הַמְיֻחֶדֶת לָהֶם- הָיְתָה מִתְבַּטֶּלֶת חָלִילָה.

לְכָךְ הֻצְרַךְ וְהֻכְרַח, וּכְפִי שֶׁהֵבִינָה חָכְמָתוֹ שֶׁל הַבּוֹרֵא שֶׁאֵין יוֹתֵר טוֹב מִכָּךְ, שֶׁיִּשְׁתַּעְבְּדוּ יִשְׂרָאֵל בְּמִצְרַיִם, יָבִינוּ וְיַבְחִינוּ בְּשִׂנְאַת הַגּוֹיִם הַנּוֹבַעַת מִקִּנְאָה בְּהַצְלָחָתָם וּבְיִחוּדָם שֶׁנִּתְיַחֲדוּ לְעַם ה' יוֹתֵר מִכָּל הָאֻמּוֹת, שֶׁזּוֹ בְּעֶצֶם סִבַּת הָאַנְטִישֵׁמִיּוּת, כַּמְבֹאָר בָּרַמְבַּ"ם בְּסִפְרוֹ "מוֹרֵה נְבוֹכִים": "אֵין קִנְאָה כְּקִנְאַת הַדָּת, וְאֵין שִׂנְאָה כְּשִׂנְאָה מִקִּנְאַת הַדָּת". וְאַף שֶׁעֲדַיִן לֹא הָיָה לְעַם יִשְׂרָאֵל דָּת מְיֻחֶדֶת בִּשְׁלֵמוּת, שֶׁכֵּן הָיוּ קֹדֶם מַתַּן תּוֹרָה, אוּלָם הָיוּ פְּרוּשִׁים מֵאֻמּוֹת הָעוֹלָם, וּכְמוֹ שֶׁאֵרַע בָּעִיר שְׁכֶם בְּמַעֲשֵׂה שְׁכֶם בֶּן חֲמוֹר שֶׁהֲרָגוּם בְּנֵי יַעֲקֹב עַל אֲשֶׁר לָקְחוּ אֶת דִּינָה אֲחוֹתָם.

עַד כָּאן הִסְבַּרְנוּ בְּקִצּוּר אֶת הַהֶכְרֵחַ לַשִּׁעְבּוּד, שֶׁהָיָה כְּדֵי לְהָבִיא אֶת עַם יִשְׂרָאֵל לְמַצָּב שֶׁל הֲבָנָה וְהַכָּרָה בְּיִחוּדִיּוּתָם בְּדֶרֶךְ זוֹ שֶׁל שִׂנְאַת מִצְרַיִם, וְכַנֶּאֱמַר (תהלים קה, כה): "הָפַךְ לִבָּם לִשְׂנֹא עַמּוֹ לְהִתְנַכֵּל בַּעֲבָדָיו", וּבְכָךְ נוֹצַר רִחוּק וְהַבְדָּלָה בֵּין יִשְׂרָאֵל לְמִצְרַיִם וְלֹא הִתְעַרְבְּבוּ בֵּינֵיהֶם.

וְעַתָּה נְבָאֵר הֵיאַךְ הֵבִיא מַצָּב זֶה לֹא רַק לְרִחוּק וְהַבְדָּלָה מִמִּצְרַיִם, אֶלָּא לַקִּרְבָה הָאֱלֹקִית, לְאַהֲבָה וְקֶשֶׁר אַמִּיץ וְחָזָק אֲשֶׁר מַיִם רַבִּים לֹא יוּכְלוּ לְכַבּוֹת אֶת הָאַהֲבָה וּנְהָרוֹת לֹא יִשְׁטְפוּהָ. בְּשִׁעְבּוּד זֶה מִתּוֹךְ הָעִנּוּי זָכְרוּ יִשְׂרָאֵל אֶת יִחוּדָם שֶׁהִנָּם מִזֶּרַע הָאָבוֹת הַקְּדוֹשִׁים שֶׁקֵּרְבָם ה' וְהִבְטִיחָם שֶׁיִּגְאַל אֶת זַרְעָם, שֶׁכֵּן יָדְעוּ שֶׁיִּגָּאֲלוּ, כִּי מָסֹרֶת הָיְתָה בְּיָדָם שֶׁיִּשְׁלַח ה' גּוֹאֵל לְגָאֳלָם, וְזָעֲקוּ לַה' שֶׁיַּצִּילֵם, תְּפִלָּה מִקֶּרֶב וּמִשִּׁבְרוֹן הַלֵּב, וְאָז שָׁלַח לָהֶם גּוֹאֵל אֶת מֹשֶׁה רַבֵּנוּ, וְנִכְנַס הַבּוֹרֵא בָּעֳבִי הַקּוֹרָה עַל שִׁעְבּוּדָם, וְאָז הֵחֵלּוּ הַמַּכּוֹת עַל פַּרְעֹה וְעַל עַמּוֹ הַמְשַׁעְבְּדִים בְּעַם ה'.

הֲיֵשׁ לְתָאֵר אֶת תְּחוּשַׁת הַקִּרְבָה וַעֲרִיגַת הַנֶּפֶשׁ לֵאלֹקִים שֶׁחָשׁוּ עַם יִשְׂרָאֵל בְּמַצָּב זֶה שֶׁנִּכְנַס הַבּוֹרֵא לְעֶזְרָתָם וְנִלְחַם לָהֶם בְּאוֹיְבֵיהֶם? וְהִנֵּה מַכּוֹת מִצְרַיִם הָיוּ בְּדֶרֶךְ שֶׁל הִתְעַלְּלוּת, וְכַנֶּאֱמַר (שמות י, ב): "וּלְמַעַן תְּסַפֵּר בְּאָזְנֵי בִנְךָ וּבֶן בִּנְךָ אֵת אֲשֶׁר הִתְעַלַּלְתִּי בְּמִצְרַיִם וְאֶת אֹתֹתַי אֲשֶׁר שַׂמְתִּי בָם וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי ה'".

דֶּרֶךְ זוֹ שֶׁל הִתְעַלְּלוּת דַּוְקָא, כְּגוֹן מַכַּת דָּם, צְפַרְדֵּעַ, כִּנִּים, שְׁחִין, וְכֵן הַשְּׁאָר- מַכּוֹת שֶׁשָּׂמוּ אֶת מִצְרַיִם לְקָלוֹן וְלִשְׂחוֹק וּלְקֶלֶס. הֲיֵשׁ שְׂחוֹק גָּדוֹל מִזֶּה שֶׁמִּצְרִי חָפֵץ לִשְׁתּוֹת מַיִם וְעוֹלֶה בְּיָדוֹ דָּם?! חָפֵץ לִרְחֹץ עַצְמוֹ בְּמַיִם וְנֶהְפָּכִים לוֹ לְדָם?! צְפַרְדְּעִים שׁוֹרְצִים בְּכָל פִּנָּה וּפִנָּה?! כִּנִּים מוֹצְצִים בְּדָמָם וְכָל עֲפַר מִצְרַיִם נֶהְפַּךְ לְכִנִּים?! וְכָךְ מַכָּה אַחַר מַכָּה... עֶשֶׂר מַכּוֹת...

נִתְבּוֹנֵן, מַדּוּעַ לֹא הֵבִיא הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא מַכָּה אַחַת וּבָהּ הָיָה נֶאֱלַץ פַּרְעֹה לְשַׁלֵּחַ הָעָם, וּכְמוֹ שֶׁהֵבִיא הַבּוֹרֵא מַכָּה אַחַת עַל דּוֹר הַמַּבּוּל, מַכָּה אַחַת עַל סְדוֹם וַעֲמוֹרָה? וְאַף שֶׁהָיוּ אַנְשֵׁי סְדוֹם מִתְעַלְּלִים בִּבְנֵי אָדָם כַּיָּדוּעַ, עִם כָּל זֶה לֹא הִתְעַלֵּל בָּהֶם הַבּוֹרֵא, וְאִלּוּ בְּמִצְרַיִם נָהַג הַבּוֹרֵא בְּדֶרֶךְ שֶׁל הִתְעַלְּלוּת. וּבְיוֹתֵר, שֶׁהֲרֵי הִתְעַלְּלוּת אֵין בָּהּ גְּבוּרָה, זֶהוּ יוֹתֵר עִנְיָן שֶׁל אַכְזָרִיּוּת מֵאֲשֶׁר גְּבוּרָה, וְלָמָּה נִצְרְכָה בְּדַוְקָא הַנְהָגָה זוֹ בְּמִצְרַיִם?

 

הַהִתְעַלְּלוּת בְּמִצְרַיִם הָיְתָה מִדָּה בְּמִדָּה בְּהַנְהָגָה גְּלוּיָה בְּיוֹתֵרלְבַטֹּאת אַהֲבַת ה' לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל

הַנְהָגַת הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא שֶׁהָיְתָה בְּהִתְעַלְּלוּת עִם מִצְרַיִם, בְּוַדַּאי הָיְתָה הַנְהָגַת מִדָּה בְּמִדָּה מַמָּשׁ, דִּבְוַדַּאי גַּם בְּאֻמּוֹת הָעוֹלָם כְּשֶׁנִּפְרָע מֵהֶם הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא- הוּא כְּפִי חֶטְאָם וְהַכֹּל בְּדִין וּבְיֹשֶׁר, אֶלָּא שֶׁהַנְהָגָה זוֹ שֶׁל מִדָּה כְּנֶגֶד מִדָּה לֹא תָמִיד הִיא בְּגִלּוּי כָּל כָּךְ עַד כְּדֵי שֶׁגַּם כָּל בְּנֵי הָאָדָם יִרְאוּ בַּעֲלִיל וּלְלֹא רְמָזִים הַנְהָגָה זוֹ, וְכָאן הָיְתָה הַהַנְהָגָה בָּאֹפֶן הַגָּלוּי בְּיוֹתֵר, וְזֹאת מֵאַהֲבַת ה' לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל. וְהַטַּעַם, דְּאִם הָיוּ הַמַּכּוֹת בְּמִצְרַיִם כְּדוֹר הַמַּבּוּל שֶׁשְּׁטָפָם הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, אוֹ כִּסְדוֹם וַעֲמוֹרָה שֶׁהִמְטִיר עֲלֵיהֶם הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא אֵשׁ וְגָפְרִית, שֶׁאֵלּוּ מַכּוֹת שֶׁאֵינָן שֶׁל הִתְעַלְּלוּת- הָיָה לָנוּ לַחְשֹׁב שֶׁהִכָּם הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא לְמִצְרַיִם לִהְיוֹתוֹ חָפֵץ בְּמִשְׁפָּט בִּלְבַד וְזוֹ הַסִּבָּה שֶׁהֶעֱנִישָׁם, כְּדֶרֶךְ שֶׁהֶעֱנִישׁ אֶת דּוֹר הַמַּבּוּל וּסְדוֹם וַעֲמוֹרָה שֶׁהֵרֵעוּ וְהִשְׁחִיתוּ וּמֶלֶךְ בְּמִשְׁפָּט יַעֲמִיד אָרֶץ, וְיִתָּכֵן לוּ הָיוּ מִצְרַיִם מִשְׁתַּעְבְּדִים בְּאַכְזָרִיּוּת כָּזוֹ בָּעָם הַחִתִּי הַפְּרִזִּי אוֹ הַיְבוּסִי, כְּמוֹ כֵן הָיָה הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא נִפְרָע מֵהֶם.

אוּלָם בִּגְאֻלַּת מִצְרַיִם, לִהְיוֹת שֶׁאָז יָצַר הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא אֶת עַמּוֹ לִהְיוֹת לוֹ לְעַם, וְכַנֶּאֱמַר "עַם זוּ יָצַרְתִּי לִי תְּהִלָּתִי יְסַפֵּרוּ", הָיָה נִצְרָךְ שֶׁיּוֹכִיחַ לָהֶם הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא אֶת אַהֲבָתוֹ אֲלֵיהֶם כְּדֵי שֶׁיִּקְנוּ בּוֹ אֵמוּן לָנֶצַח וְיֵדְעוּ שֶׁהַנְהָגָתָם עִם אוֹהֵב, וְלֹא עִם נָגִיד וּמְצַוֶּה הֶחָפֵץ שֶׁיֵּעָשֶׂה רְצוֹנוֹ וְתוּ לֹא, אֶלָּא עִם אוֹהֵב נֶאֱמָן שֶׁכָּל כַּוָּנָתוֹ לְתוֹעַלְתָּם וְאֵין לוֹ שׁוּם תְּמוּרָה, רֶוַח וְשָׂכָר מִמַּעֲשֵׂיהֶם שֶׁל בְּנֵי אָדָם. כָּל מַעֲשֵׂיהֶם הַטּוֹבִים הוֹלְכִים נֶטוֹ לַכַּסֶּפֶת שֶׁלָּהֶם, וְכִי אֵין הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא חָסֵר כְּלוּם שֶׁהֻצְרַךְ שֶׁיֻּשְׁלַם לוֹ מַשֶּׁהוּ מִמַּעֲשֵׂה הַמִּצְווֹת שֶׁל בְּנֵי אָדָם. בִּשְׁלֵמוּתוֹ שֶׁהָיָה אָז- כֵּן הוּא בַּהֹוֶה וּבֶעָתִיד וְאֵינוֹ מִשְׁתַּנֶּה כְּלוּם מִמַּעֲשֵׂיהֶם שֶׁל בְּנֵי אָדָם, וְכָל כַּוָּנָתוֹ בַּיְצִירָה לְהֵיטִיב לִבְנֵי אָדָם, כִּי מִדֶּרֶךְ הַטּוֹב לְהֵטִיב.

וְעִקַּר הָאַהֲבָה הָיְתָה נִכֶּרֶת לָהֶם בָּזֶה שֶׁהִכָּה לְמִצְרַיִם בְּדֶרֶךְ הִתְעַלְּלוּת דַּוְקָא, שֶׁלֹּא כְּמוֹ שֶׁהִכָּה אֶת דּוֹר הַמַּבּוּל אוֹ אֶת סְדוֹם וַעֲמוֹרָה, וְהַהֶסְבֵּר לְכָךְ הוּא פָּשׁוּט, שֶׁהֲרֵי כְּשֶׁאָדָם עוֹזֵר לַחֲבֵרוֹ, יוֹדֵעַ הוּא שֶׁחֲבֵרוֹ אוֹהֲבוֹ, וְאִם יַעְזֹר לוֹ בְּיוֹתֵר, יֵדַע שֶׁחֲבֵרוֹ אוֹהֲבוֹ לִמְאֹד, וְאִם אַף יִתְעַלֵּל זֶה בְּאוֹיְבָיו- בְּוַדַּאי יָבִין שֶׁזֶּה שֶׁהִתְעַלֵּל בְּאוֹיְבָיו מִפְּנֵי שֶׁלֹּא נָח וְלֹא שָׁקַט מִכַּעֲסוֹ עַל שֶׁהִכּוּהוּ עַד שֶׁבְּעַצְמוֹ הִתְעַלֵּל בִּמְבַקְשֵׁי רָעָתוֹ.

כֵּן יִשְׂרָאֵל, כְּשֶׁרָאוּ שֶׁהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא לֹא נִפְרַע מִמִּצְרַיִם כְּדֶרֶךְ שֶׁנִּפְרַע מִדּוֹר הַמַּבּוּל אוֹ מִסְּדוֹם וַעֲמוֹרָה, הֵבִינוּ וְרָאוּ בְּחוּשׁ גֹּדֶל אַהֲבַת ה' לְעַמּוֹ, הֵיאַךְ לֹא נָח וְלֹא נִשְׁקַט מִזַּעְמוֹ וְכַעֲסוֹ עַל מִצְרַיִם עַד שֶׁהִתְעַלֵּל בָּהֶם וְהִכָּה בָּהֶם מַכּוֹת בְּדֶרֶךְ הִתְעַלְּלוּת, וּנְקֻדָּה חֲשׁוּבָה זוֹ רָצָה הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא שֶׁנִּרְאֶה בּוֹ בְּהִתְעַלְּלוּתוֹ בְּמִצְרַיִם.

וְאֵין לוֹמַר שֶׁהַטַּעַם הַבִּלְעָדִי שֶׁהִתְעַלֵּל הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא בְּמִצְרַיִם הוּא מִפְּנֵי שֶׁכְּמוֹ כֵן מִצְרַיִם הִתְעַלְּלוּ בְּעַם יִשְׂרָאֵל, שֶׁהֲרֵי סְדוֹם וַעֲמוֹרָה כְּמוֹ כֵן הָיוּ אַכְזָרִים בְּיוֹתֵר וּמִתְעַלְּלִים בִּבְנֵי אָדָם כַּמּוּבָא בַּמִּדְרָשׁ, וְעִם כָּל זֶה לֹא הֱמִיתָם הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא בְּדֶרֶךְ שֶׁל הִתְעַלְּלוּת. אֶלָּא כָּאָמוּר, דִּלְכָךְ הֶעֱנִישָׁם הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא לְמִצְרַיִם בְּדֶרֶךְ הִתְעַלְּלוּת וְלַעַג וָקֶלֶס, רֵאשִׁית כְּדֵי שֶׁיִּרְאוּ עַם יִשְׂרָאֵל אֶת הַצֶּדֶק וְהַמִּשְׁפָּט שֶׁהָיָה בְּכָל מַכָּה וּמַכָּה, כַּמְבֹאָר בַּמִּדְרָשׁ כֵּיצַד הַ"מִּדָּה כְּנֶגֶד מִדָּה" שֶׁבְּכָל מַכָּה וּמַכָּה, וּבְכָךְ יִלְמְדוּ אֱמוּנַת שָׂכָר וָעֹנֶשׁ שֶׁהִיא מִיסוֹדוֹת הָאֱמוּנָה, וּמִלְּבַד זֹאת עוֹד יִרְאוּ וְיִתְבּוֹנְנוּ בָּאַהֲבָה הָעֲצוּמָה שֶׁאוֹהֲבָם הַבּוֹרֵא וּמְדַקְדֵּק לְשַׁלֵּם לְשׂוֹנְאֵיהֶם עַל כָּל פְּרָט וּפְרָט שֶׁהֵרֵעוּ לָהֶם, וּבְאֹפֶן הַנִּרְאֶה גַּם לְעֵין בָּשָׂר כִּי מִדּוֹתָיו שֶׁל הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא לְעוֹלָם הֵן מִדָּה כְּנֶגֶד מִדָּה.

אוּלָם כָּאָמוּר, פְּעָמִים נַעֲשֵׂית הַנְהָגָה זוֹ בְּאֹפֶן הַנִּסְתָּר מִבְּנֵי אָדָם וּגְלוּיָה רַק לְפָנָיו יִתְבָּרַךְ, וְכָאן בְּמִצְרַיִם נָתַן לָהֶם לִרְאוֹת הַנְהָגָה זוֹ בְּמוֹ עֵינֵיהֶם בְּגָלוּי מַמָּשׁ כְּדֵי לְגַלּוֹת לָהֶם עָצְמַת אַהֲבָתוֹ אֲלֵיהֶם, וְכַמְבֹאָר לְעֵיל, דִּכְכָל שֶׁאוֹהֵב הַמּוֹשִׁיעַ אֶת הַנּוֹשָׁע בְּיוֹתֵר- כֵּן יִנְקֹם מִשּׂוֹנְאָיו שֶׁל הַנּוֹשָׁע בִּנְקָמָה גְּלוּיָה כְּדֵי שֶׁיִּוָּדַע לַנּוֹשָׁע אַהֲבַת מוֹשִׁיעוֹ, וּכְכָל שֶׁיִּנְקֹם מִשּׂוֹנְאָיו בִּנְקָמוֹת שׁוֹנוֹת וּמְשֻׁנּוֹת, וּכְגוֹן שֶׁל הִתְעַלְּלוּת- כֵּן יוּכַח לַנּוֹשָׁע עוֹד יוֹתֵר גֹּדֶל אַהֲבַת מוֹשִׁיעוֹ אֵלָיו.

 

עַמִּי זְכָר־נָא מַה יָּעַץ בָּלָק...

אַהֲבַת ה' לְעַמּוֹ נִכֶּרֶת בְּהִתְעַלְּלוּתוֹ בְּבִלְעָם שֶׁחָפֵץ לְקַלֵּל אֶת יִשְׂרָאֵל. שֶׁכֵּן נִתְבּוֹנֵן, מֶה הָיָה צֹרֶךְ בְּנֵס חָרִיג שֶׁכָּזֶה לַהֲפֹךְ לְבִלְעָם בְּפִיו אֶת הַקְּלָלָה לִבְרָכָה? וַהֲלֹא הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא לֹא עוֹשֶׂה נִסִּים בְּחִנָּם, וְאִם כֵּן לְשֵׁם מָה הָיָה נָחוּץ נֵס שֶׁכָּזֶה? וְכִי הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא כָּפוּף לְקִלְלוֹתָיו שֶׁל רָשָׁע זֶה?! הֲלֹא הָיָה אֶפְשָׁר שֶׁיְּקַלֵּל, וְתֵחָשֵׁב קִלְלָתוֹ כְּקִלְלַת חֲמוֹר שֶׁאֵינָהּ מַעֲלָה וְאֵינָהּ מוֹרִידָה, וְכַנֶּאֱמַר (משלי כו, ב) "קִלְלַת חִנָּם לֹא תָבוֹא", וּבִפְרָט לְזֶה שֶׁמְּקַלֵּל מִתּוֹךְ שִׂנְאָה לְשֵׁם מָמוֹן וּלְשֵׁם כָּבוֹד, לְאֶחָד שֶׁכָּזֶה קִלְלָתוֹ תָּשׁוּב לוֹ בְּרֹאשׁוֹ, וּמַה צֹּרֶךְ הָיָה לַעֲשׂוֹת נֵס שֶׁכָּזֶה לַהֲפֹךְ לוֹ אֶת הַקְּלָלָה לִבְרָכָה, וְעוֹד לִפְתֹּחַ בִּשְׁבִילוֹ פִּי הָאָתוֹן שֶׁתּוֹכִיחֶנּוּ עַל הַנְהָגָתוֹ? לְשֵׁם מָה הָיָה צֹרֶךְ בְּכָל סִפּוּר אָרֹךְ זֶה?

אוּלָם כָּאָמוּר, כָּאן חָפֵץ הָיָה ה' לְהַרְאוֹת חִבָּתוֹ לְבָנָיו וּלְהַרְאוֹתָם, שֶׁזֶּה אֲשֶׁר חָפֵץ לְהַזִּיקָם - לֹא דַּי בְּכָךְ שֶׁהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא מוֹנֵעַ זֹאת מִמֶּנּוּ, אֶלָּא אַף מִתְעַלֵּל בּוֹ, שֶׁכֵּן אִם הָיָה בִּלְעָם מַצְלִיחַ לְקַלֵּל, הָיָה מְקַבֵּל כֶּסֶף וְזָהָב מִבָּלָק, וְכֵן כָּבוֹד גָּדוֹל מִשָּׂרֵי מוֹאָב. אָמַר הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא: רָשָׁע זֶה יְקַבֵּל כָּבוֹד וְכֶסֶף עַל רִשְׁעוּתוֹ זוֹ לְקַלֵּל אֶת בָּנַי?! לְכָךְ הִתְעַלֵּל בּוֹ בְּאֹפֶן הַמְבַזֶּה בְּיוֹתֵר: מַמְתִּינִים לוֹ בָּלָק וְשָׂרֵי מוֹאָב עִם הַרְבֵּה כָּבוֹד וְכֶסֶף וְרַק שֶׁיֹּאמַר כַּמָּה מִלּוֹת שֶׁל קְלָלָה, וְאָז הוֹפֵךְ לוֹ ה' אֶת פִּיו לְבָרֵךְ אֶת יִשְׂרָאֵל. נְתָאֵר לְעַצְמֵנוּ אֵיזוֹ הַרְגָּשָׁה חָשׁ בִּלְעָם בְּאוֹתָהּ שָׁעָה; בִּזָּיוֹן, כַּעַס, הֶפְסֵד מָמוֹן שֶׁחָשַׁב לְהַרְוִיחַ. וְכָל זֶה לְהוֹרוֹת לָנוּ בְּפִרְסוּם גָּדוֹל אֶת גֹּדֶל חִבָּתֵנוּ לְפָנָיו וְהֵיאַךְ מִתְעַלֵּל הוּא בִּמְבַקְשֵׁי רָעָתֵנוּ.

המאמר לקוח מתוך הספר "חי באמונה". לרכישת ספרו של הרב יעקב ישראל לוגסי הקליקו כאן.

תגיות:אמונה וביטחוןאהבת השם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה