בריאות ותזונה

הפירות הסיניים שגם סוכרתיים יכולים לאכול

פירות רבים אינם מתאימים לסוכרתיים, אך בין צמחי המרפא הסיניים אפשר למצוא מספר פירות שמתאימים בדיוק לצרכים של הסוכרתיים. בואו לגלות מהם

  • כ"ג שבט התשע"ט
פרי האטד (צילום: shutterstock)פרי האטד (צילום: shutterstock)
אא

תקופה זו של השנה מתאפיינת בתפאורה של פריחה ובמתיקות של מגוון פירות שלאו דווקא מתאימים לסוכרתיים. בצמחי המרפא הסינים ישנם מספר פירות וצמחים המתאימים לסוכרתיים, ואף יכולים לסייע להם להוריד את רמות הסוכר בדם.

צמחי המרפא הסינים הינם כלי טיפול מרכזי ברפואה הסינית. הטיפול בעזרתם מתבצע לאחר אבחון מקיף ומעמיק על כל מערכות הגוף, ובעזרת כלים אבחנתיים ייחודיים לרפואה הסינית. כל מרשם של צמחים מורכב מתערובות של כמה צמחים שונים, המותאמים למטופל באופן אישי גם בתרכובת של הצמחים וגם במינונים. ההסתכלות אינה רק על המחלה אלא על האדם כמכלול שלם, כלומר גם על הפן הרגשי / אנרגטי וגם על הפן הפיזי של המטופל.

חלק מהצמחים והפירות הללו הינם ממשפחת האדפטוגניים, מהמילה אדפטציה. כלומר, צמחים אשר משפיעים על בלוטת יותרת הכליה וגורמים להפרשה מאוזנת יותר של הורמוני סטרס, כגון קורטיזול ואדרנלין, ובכך משפרים את עמידות הגוף ויכולת הסתגלותו למצבי דחק (סטרס) שונים היכולים להוביל לדלקות, להיפרגליקמיה, היפרליפידמיה (עודף שומנים בדם) וסוכרת.

לכל צמח ישנה איכות, וטעם - או מספר טעמים - אשר משפיעים על תפקודו. צמחים אדפטוגנים, למשל, לרוב יהיו צמחים בעלי טעם מתוק. הטעם המתוק הינו טעם מרגיע, מנחם, מאזן. בנוסף, ישנם צמחים קרירים / קרים, חמימים / חמים, וישנם ניטרליים. הטמפרטורה של כל צמח משפיעה על גופנו בצורה שונה. הטמפרטורה מושפעת לרוב ממגוון גורמים כגון: אזור גידול, עונת קטיפה ועוד. למשל, צמחים אשר איכותם הינה חמה, כגון הג'ינג'ר, אינם מומלצים לצריכה מופרזת באנשים הסובלים מהזעות יתר, חום, עצבנות, יציאות קשות ועצירות. זאת לעומת צמח המנטה, אשר איכותו קרירה, ועל כן יהיה יעיל למצבים אלה.

להלן מספר צמחים ופירות השכיחים בטיפול בסוכרת לפי הרפואה הסיניתף ואף הוכחו מחקרית לכך:

פרי האטד – גו ג'י ברי (בסינית GOU QI ZI) - משמש כבר אלפי שנים בסין למטרות רפואיות שונות. פרי זה מוכר לרובנו בעקבות שימושו הנרחב כתוסף תזונה הנמכר בשנים האחרונות ברחבי הארץ בחנויות הטבע השונות. הגו ג'י ברי הוא מתקתק ומשתלב היטב בדייסת שיבולת שועל, כתוספת ליוגורט, במרקים וסלטים. מבחינה רפואית הוא נמצא כיעיל להורדת סוכר, הורדת שומנים בדם והורדת לחץ דם, מחזק מערכת חיסון, סחרחורות, חולשה, עין יבשה ומסייע לבעיות בפוריות הגבר. מבחינת הספרות מקצועית, הפרי נחשב אנטי ויראלי, אנטי סרטני, אנטי פטרייתי, מוריד לחץ דם, משפר זרימת דם היקפית ומעכב הזדקנות (אנטי- אייג'ינג).

פרי העוזרר: (בסינית (SHAN ZHA - לפרי זה שימושים רבים לבעיות שונות של מערכת העיכול כגון: גזים, נפיחות בטנית, מעי רגיש, כאבי בטן. מלבד יתרונות אלו, פרי זה נוגד חמצון, יעיל להורדת כולסטרול ולחץ דם, מרחיב כלי דם ומשפר זרימת דם היקפית. בסין ניתן לקנות אותו בחנויות השונות כממתק ללעיסה. טעמו חמוץ מתקתק.

פרי העוזרר (צילום: shutterstock)פרי העוזרר (צילום: shutterstock)

שורש הליקוריץ / שוש קירח: (בסינית GAN CAO) - להבדיל משאר הפירות שהוזכרו עד עכשיו, פה מדובר בשורש. את הליקוריץ ניתן לקנות בחנויות הטבע השונות ולעשות ממנו חליטות שונות. לצמח זה יתרונות רפואיים רבים: הוא אנטי דלקתי, אדפטוגן, נוגד חמצון, אנטי אלרגני. הוא יעיל במצבים של דלקות מעיים, שיעולים, כאבי גרון, אסטמה, אולקוס, מחלות אוטואימוניות ועוד. חשוב לציין שהשימוש בשורש זה לאנשים הסובלים מלחץ דם גבוה אינו מומלץ.

צמח השכיזנדרה: (בסינית WU WEI ZI) - החלק השימושי בצמח הינו הפרי. בסין, פרי זה נקרא "פרי חמשת הטעמים", מכיוון שניתן להרגיש בו את כל הטעמים, אף שהטעם החמוץ הוא הדומיננטי ביותר. פרי זה נחשב אנטי ויראלי, אדפטוגן ונוגד חמצון. בנוסף, פרי זה הוכח מחקרית כיעיל להורדת סוכר וכמשקם תפקודי כבד. יש לו השפעה מלחלחת על רקמות הגוף, לכן יעיל במצבי יובש שונים שסוכרתיים רבים סובלים מהם.

צמח השכיזנדרה (צילום: shutterstock)צמח השכיזנדרה (צילום: shutterstock)

נדב סגמן הוא מומחה בטיפול רפואה סינית במרכז  DMCלטיפול בסוכרת

תגיות:סוכרתסיןפירותבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה