בריאות ותזונה

כך תאכלו כדי למנוע אנמיה

מהי אנמיה ולמה היא מתרחשת? אלו מאכלים מחמירים את המצב ואלו מומלצים לאכילה?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אם נחשוב לרגע על קצב החיים בעולם המערבי, זה נראה כמעט נורמלי להרגיש עייפים, חלשים וחסרי נשימה. אבל התסמינים האלה תמיד מצביעים על בעיה כלשהי. עבור הרבה מאוד בני אדם הבעיה הזו היא אנמיה.

מהי אנמיה?

כל תא בגוף מקבל אנרגיה מחמצן. אצל אדם בריא מקבלים התאים כמות מספקת של חמצן, הודות להמוגלובין שמעביר חמצן בזרם הדם. כשחסר חמצן בגוף – המח, השרירים וכל שאר האברים והרקמות בגוף מתחילים לפעול לאט יותר. אדם אנמי מרגיש חלש, עייף ויכול להרגיש גם כאבי ראש, קושי בריכוז ובתפקוד מערכת העצבים, גפיים קרות וחיוורון.

גופנו זקוק לברזל כדי ליצור כמות מספקת של המוגלובין. החסר נובע בעיקר מתזונה לקויה, במיוחד תזונה המורכבת ממזון מתועש ומהיר, וכן מעיכול וספיגה לקויים – במיוחד תת חומציות בקיבה.

עיקר האבחון של אנמיה נעשה באמצעות בדיקת רמת ההמוגלובין בדם (HGB) ומחסני הברזל (Iron).

שינויים בתזונה חשובים מאוד לכל מי שסובל מאנמיה. תכננו את הארוחות כך שיכילו הרבה ברזל. אף על פי שאני לא נוהגת לעודד צריכת מזון מהחי, במצב של אנמיה המקור הטוב ביותר הוא כבד, ומומלץ לשלבו עם ירקות עלים כמו חסה, סלרי, עלי בייבי וכדומה. גם פירות יבשים, גרעיני דלעת, אפונה ירוקה, אגוזי קשיו וביצים מומלצים במצבים של אנמיה.

מולסה עשירה בברזל – ניתן למצא את המולסה בבתי טבע. כדאי לקנות מולסה שלא הוסיפו לה גופרית, אכלו כף כל יום.

ויטמין C מסייע לגוף לספוג ברזל ולשמור עליו. כשאוכלים מזונות עשירים בברזל – שלבו מזון שמכיל ויטמין C, כדי להגביר את הספיגה, כמו פלפל אדום או כתום, תפוח, פירות הדר או אפרסקים.

מה לא כדאי לאכול?

מזונות עשירים בחומצה אוקסלית – זהו חומר שמפחית את היכולת של הגוף לספוג ברזל. מדובר במזונות כמו תרד, עגבניות , שוקולד, קולה. גם מוצרי חלב, קפה ותה שחור חוסמים את היכולת לספוג ברזל.

הרבה אנשים נעשים אנמיים כתוצאה מאימוץ דיאטות אופנתיות. אל תרעיבו את עצמכם, אלא הגבילו שומנים וסוכר, ואיכלו מזונות בעלי ערך תזונתי כמו פירות, ירקות ודגנים מלאים.

תגיות:בריאותאנמיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה