פיתוח האישיות

ככל שננסה יותר להוריד את הכתמים, כך הם יפריעו לנו יותר

כאשר אנו שמחים – כל העולם ורוד, אך גם להיפך, כשאנו עצבנים, כועסים, העולם שחור! זה רק מראה עד כמה אנו יכולים לשגות במבטנו על מה שקורה לנו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"מה נשמע?", שואלים אותך.

"סוחבים, בעליה...", אתה עונה.

מכירים את התחושה הזו? לפעמים, במהלך החיים, אנו רואים יותר קשיים ומחשבות שליליות. זה טבעי. לכל אדם יש רגעים יפים יותר ורגעים יפים פחות. העניין הוא, שכשרע לנו אנו מתקשים לקבל זאת, אנו חשים מצוקה מכך, ומנסים לראות כיצד לשפר את הרגשתנו. אך לא תמיד מוצאים כיצד.

מה שקשה במצב זה הוא שכשרע לנו אפילו קצת, אנו מועדים לראות יותר רע... אם אדם חווה יום רע מול המנהל שלו למשל, הוא יכול להגיע הביתה, ופתאום לשים לב שיש לו עוד קשיים בחיים... וזה יעמיק את הרגשתו הרעה.

מצד שני, כאשר אנו מרגישים טוב מאד, אנו מסוגלים לחבק אפילו את האדם שבאופן רגיל אנו סולדים ממנו.

לא מזמן, ראיתי אדם שחזותו מעידה עליו שאינו דתי. הוא קנה בית מזוזה, לא משהו רגיל של כמה שקלים, אלא יותר מושקע מבחינה כספית. הוא ניגש לקופה, כאשר התרגשות ניכרת על פניו, וחלק עם הקופאית את התרגשותו: "קניתי את הכי מהודר! זה באמת יפה"... ועוד מילים מהסוג הזה. היה קצת מביך לראות שהוא מרוגש כל כך, והקופאית מחייכת בנימוס מרוחק ובמבוכה... אבל הוא בשלו, שמח ומרוגש, לא שם לב...

לאחר מכן, כשצעדתי אחריו, לא יכולתי לפספס... הוא ראה עני, הוציא סכום יפה מכיסו, נתן לעני בחיוך, עם כמה מילים חמות, כולו מרוגש, כמעט שחיבק אותו.

זה ממש היה נראה שהוא כל כך התרגש משמחה על המצווה שהוא זוכה לעשות (ומה אתנו?), כי אצלו זו לא "מצוות אנשים מלומדה". אז עכשיו, הרי כל העולם ורוד...!

חשוב שנהיה מודעים לנקודה הזו. כאשר אנו שמחים – כל העולם ורוד, אך גם להיפך, כשאנו עצבנים, כועסים, העולם שחור! זה רק מראה עד כמה אנו יכולים לשגות במבטנו על מה שקורה לנו, ומסביבנו. אהרון בק, התאורטיקן הקוגניטיבי, ממפתחי שיטת ה-cbt, הגדיר זאת "מסגרת שלילית".

אבל זה לא נגמר כאן, יש עוד תופעה שמסבכת את העניין. תופעה שמזכירה את מה שקורה. כאשר אנו נוהגים ברכב, בוץ עף על השמשה הקדמית, ואנו מנסים להורידו על ידי מים ומגבים, אך נשארים כמה כתמים. אנו כמובן מנסים להתיז מים על השמשה, שוב מגבים, אך לא הכל יורד... שפריץ, מגבים, שפריץ... אבל כלום, איזה כתמים עקשנים!

שימו לב, ככל שננסה יותר להוריד את הכתמים כך הם יפריעו לנו יותר! אילו היינו יכולים לקבל את העובדה שנשארו כמה כתמים על השמשה, בלי להתרגש מכך, כנראה די מהר היינו רואים ש-99% נקי. אבל לא, אנו רואים את הכתמים...

כך גם הרגש שלנו, ככל שלא ימצאו חן בעיננו הרגשות הלא נוחים שלנו, כך הם יותר יציקו לנו!

מכירים את זה, שיש ימים שאנו שמים לב לעייפות והיא מכריעה אותנו, ובימים אחרים אנו לכאורה עייפים לא פחות, אך שורדים ולעיתים אפילו די במרץ? מה ההבדל?

זהו זה. כאשר אנו עסוקים במהלך היום, ואין לנו זמן לשים לב לרגשות הלא נוחים, אנו מתפקדים במלוא הקיטור, ולהיפך...

אותו הדבר ברגשות, ככל שנוכל לקבל את זה שאנו לא מרגישים בנוח. ככל שנוכל להפנים שאלה החיים על פני האדמה, לפעמים כישלונות, לפעמים נפגעים, וכן הלאה, ככל שנקבל זאת בשוויון נפש, כך, באופן פרדוכסלי, ההרגשה הקשה לא תשפיע עלינו!

המתכון הוא: להכיר בכך שאני לא מרגיש נעים עכשיו, ושזה בסדר, כי אלה החיים, ואני לא אתן לרגשות הלא נעימים לייאש ולעצור אותי! אני ממשיך להתקדם עם כל המרץ!   

כשזה ממש בסדר שיש קצת בוץ על השמשה, תוכל לראות שהרוב המוחלט נקי. אך מה שהכי חשוב, אתה יכול להמשיך לנהוג ולהגיע ליעד ללא הפרעה!

בהצלחה!

חגי צדוק עוסק בפסיכותרפיה ובייעוץ נישואין. ליצירת קשר עם מחלקת "נפשי בשאלתי":073-33-33-331, או anat@htv.co.il

תגיות:התמודדותמחשבה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה