אמונה

איך יש ללויתנים שרידי רגלים במקום בנפירים ואומרים שלא היתה אבולוציה

  • ה' ניסן התשע"ט
אא

שאלה

הרב זמיר טוען בסרטוניו שלא היתה אבולוציה בין יצורים ע"פ התורה, אז איך ולמה יש ללויתנים שרידי רגלים במקום סנ9ירים (העצמות בסנפירים שלהם הן בוצרה של עצמות רגל ולא בצורה של עצמות סנפיר)???

תשובה

שלום וברכה,

מעולם לא נמצאו מאובני לוויתן בעלי ידיים ורגליים. אילו היו מתפתחים זה מזה, היו צריכים לחיות בימינו כל שלבי הביניים - דגים בעלי רגליים, זוחלים בעלי כנפיים, לוויתנים בעלי רגליים, קופי אדם ועוד.

עצם העובדה שכל מחלקה מוגדרת, ואין שלבי ביניים לא בחיים ולא במאובנים - שוללת את תיאורית האבולוציה

לעצם שאלתך,

הסיבה שיש ללוויתנים מרפקי אצבעות, הוא מפני שהם יונקים ימיים, ולפיכך שייכים למחלקת היונקים, ואינם דגים (מטעם זה יש להם גם ראות, ולא זימים).

הקב"ה ברא כל מחלקה ומחלקה בטבע עם איברים התואמים לה. הלוויתנים והדולפינים משתמשים במרפקים אלה כדי לנוע במים.

לגבי עצמות הירך - זו שגיאה מדעית נפוצה.

עצמות הירך של הלוויתנים אינם באמת עצמות ירך, אלא עצמות המסייעות להם לרבייה. בלעדיהם לא היו מסוגלים להתרבות.

הסיבה שיש דמיון בין בעלי החיים מוסברת בקבלה. הקב"ה ברא דרגות בעולם החי בששת ימי בראשית, וכל מחלקה מוגדרת לעצמה: דומם, צומח, חי, חי מדבר.

כתב על כך המלבי"ם לפני יותר מ-150 שנה :

"ויאמר אלקים ישרצו המים. הבריאה הלכה ממדרגה למדרגה, דומם צומח חי מדבר, וכל הקודם הי' הכנה למה שאחריו, ואחר שתיקן את המאורות שלא הי' אפשר להחיים להתקיים בלעדיהם (כנ"ל פסוק יד) נתן אומר לבריאת בע"ח, ונודע שגם בעלותה בסולם המדרגות לא עלתה הבריאה בדלוג רק ע"י אמצעיים, שנמצא האלמוג שהוא אמצעי בין הדומם והצומח והפלופ שהוא אמצעי בין הצומח והחי, והקוף שהוא אמצעי בין החי להמדבר, וכן בכל מדרגה עלתה בסדר מלמטה למעלה"  (פירוש המלבי"ם, בראשית א, כ-כה).

וכך פירש הגר"א מווילנא: "נעשה אדם - ביאורו מפני שהאדם נברא אחרון לכל הנבראים לכן אמר הקב"ה אל כל הנבראים שיתנו חלק מתכונתם בגוף האדם. כי הגבורה מיוחס אל הארי. והמהירות אל הצבי. והקלות אל הנשר. והערמומיות אל השועל.. ונתן בו חלק אלוה ממעל שהוא יעבוד להש"י…וכן נשמתו נדמה לקונו.." (הגר"א, "אדרת אליהו" בראשית א, כ"ו).

הר"ן כתב שדרכו של מתכנן היא לברוא תכונות קרובות מחומר משותף:

"כל המפרשים האמיתיים הסכימו בפירוש אלו הכתובים שכונתם לומר כי בראשית הבריאה נברא חומר משותף לכל מה שתחת גלגל הירח. ואם קצתם סברו, שהכונה באמרו את השמים ואת הארץ וכו', שהיו שני חומרים נבדלים שהם חומר השמים וחומר הארץ, כולם הסכימו שזה הפסוק השני כולל ארבעה יסודות שהם אבות לכל מה שתחת גלגל הירח, והם האש הנרמז במלת וחשך, (והאור) [והאויר] הנרמז במלת ורוח אלהים, והמים והעפר הנכללים במלת תהום.

ואמנם חייבה החכמה האלהית להיות חומר אחד משותף לכל מה שתחת גלגל הירח, להיות הרצון מאתו להמשיך טבע ההויה כפי האפשרות, לא רצה לברוא דברים רבים יש מאין, אחר שיש באפשרות חומר אחד לכלול כולם. ולזה אם נצטרך להודות להיות חומר השמים חומר אחר, היה מפני שהצורה הגלגלית לא יהיה לה אפשרות לחול בחומר הארץ. אבל אחרי שלכל הנמצאים מגלגל הירח ולמטה יש לצורתם אפשרות לחול בחומר זה, יהיה אם כן המצאת שני חומרים בעולם התחתון יש מאין, ללא תועלת, ודי בחידוש הזה הנפלא וההכרחי." (דרשות הר"ן הדרוש הראשון.)

מכל מקום, אינך צריך להטריד עצמך יותר מדי בשאלות אלה. חובת ההוכחה נמצאת על הטוען לאבולוציה. וגם אילו היו מוכיחים אבולוציה, אין הדבר 'מפריך' את התורה חלילה, אלא רק עשוי להסביר אופן של בריאת היצורים החיים בששת ימי בראשית - כמובן לא במקרה.

אנו רואים שהטבע מתוכנן: אטומים, מולקולות, מחזור המים, האוזון, החמצן ועוד, הם כולם מערכות מורכבות ביותר מכל בחינה מתמטית. החוכמה שהתגלתה בטבע הינה עובדה מדעית שלא ניתנת להכחשה, וזוהי הוכחה לוגית לכך שקיים בורא אינטליגנטי אשר תכנן כל זאת, כי לא תיתכן חוכמה בלי חכם.

ברגע זה ממש, פועלים בתוך גופך מיליוני מערכות גאוניות בתחכומן. גופך בנוי ממיליארדי אטומים שפועלים בתיאום, אפילו התא הקטן ביותר שיש באצבע שלך מורכב יותר מכל מערכת התחבורה בעיר ניו יורק. הידיים שלך הם מנופים מורכבים מלאים פרקים תואמים שמאפשרים לך לתפקד בחיים. בכל אחת מן העיניים שלך יש יותר מ-120 מיליון קולטני אור, המאפשרים לך לקבל תמונה חדה וצבעונית של המציאות סביבך. בכל יום הלב שלך מעביר 8000 ליטרים של דם בתוך גופך - פירוש הדבר כי בשלושה ימים משאבת הלב שלך היתה מסוגלת למלא בריכת שחייה! אך כל כך הרבה ליטרים של דם דורשים ניקוי רעלים תמידי, ולכן בכל דקה שעוברת הכבד שלך מסנן 2 ליטר של דם מרעלים. המח שיש בראשך הוא פלא הבריאה, ובכל היקום כולו לא נברא מחשב מתוחכם כל כך - מוחך מפעיל 100 מיליארד נוירונים (תאי עצב) - מספר זה גדול יותר מכל הכוכבים שיש בגלקסיה, וכולם פועלים בתיאום מושלם כדי לאפשר לך לראות לשמוע לנוע לדבר ולחשוב. ואין כאן המקום לתאר את כל התהליכים המדהימים והמורכבים שפועלים בגופך.

אך באמת לא צריך להיות "איינשטיין" או רואה נסתרות בשביל להבין שיש בורא לעולם, אפילו ילד מסוגל להביט בתבונה על מורכבות העולם ולהסיק מיד שיש בורא לעולם. 

מציאות הבורא לא נוגעת בכלל לשאלה האם הבורא יצר את העולם בתקופות של מיליוני שנים, או האם הבורא ברא את בעלי החיים בתהליך של אבולוציה - כי בכל מקרה ברור לנו שיש בורא לעולם אשר יצר את היקום והאדם בחוכמה וכוונה מדוייקת - עם או בלי אבולוציה, אם או בלי תהליכים של מיליוני שנים. בורא לעולם חייב להיות בכל מצב שלא יהיה, זוהי מסקנה מוכרחת מהמציאות, וחשוב להבין שלא ניתן להפריך את מציאותו של הבורא באף מצב.

האם אבולוציה היא תיאוריה מבוססת מבחינה מדעית?

http://www.hidabroot.org/article/125994

וחשוב שתקרא: מה הרמב"ם היה אומר על אבולוציה:

http://www.hidabroot.org/he/article/70644

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אבולוציהיצורים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה