שבת

האם מותר לי להתאפר בכניסת שבת

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום ושבוע טוב! יש לי כמה שאלות בנושא לשבת: א)האם מותר לי להתאפר בכניסת שבת , כי יש עוד 25 דק` נוספות או משהו אני לא ממש יודעת את ההלכה ולכן אני שואלת , האם מותר לי להשתמש בזמן הזה לאיפור ב)האם מותר לשים על עצמי בושם בשבת. ג)בתפילת עמידה של שבת אין "שמע קולנו" ואני לא יודעת היכן יש מקום לבקשות פרטיות . ד)בשיר השירים שאני יודעת שהוא שיר אהבה , רשום " שני שדייך כשני עפרים" אני לא כ"כ מבינה את שיר השירים רק את זה שזה גבר מדבר על אישה ואישה מדברת על גבר אבל כשאני קוראת את המשפט הזה תמיד עולה לי השאלה איך מדבר על החזה שלה ה)אם אדם שאינו שומר שבת ומסתובב עם מכשיר פלאפון בשבת עובר לידי ואיכשהו הוא מגיע למצב שהוא רוצה להראות לי תמונה במכשיר , מותר לי להסתכל לתמונה תודה רבה רבה מראש!

תשובה

שלום וברכה

א. לפני הדלקת נרות שבת מותר להתאפר, בשעת הצורך אפשר לאחר את הדלקת הנרות עד אחרי עשר דקות מהזמן הכתוב בלוח.

ב. מרן הרב עובדיה שליט"א מתיר.

ג. בשבת מתפללים על דברים הקשורים ברוחניות, לפני יהיו לרצון בסיום השמונה עשרה.

ד. אני משער שלא כיוונת להגיד ששיר השירים הוא שיר אהבה בין איש לאשתו, כי פשוט הדבר ששיר השירים אינו שיר אהבה בין איש לאשתו חס ושלום, אי אפשר להעלות על המחשבה שבני ישראל ינבלו את פיהם ברגעים היותר חשובים בשנה בשירי עגבים חס ושלום.

גם סברה זאת יצאה מבית תיפלתם של מלמדי המקרא בבתי הספר החילוניים שטוב היה שתיקתם מדיבורם, ולוואי שיפסיקו ללמוד את התנ"ך בכלל מאשר ללמד תנך בצורה מעוותת. שיר קודש זה הוא המעולה מכל השירים ששרו בני ישראל לאביהם שבשמים, ומכיון שתוקף האהבה הגשמית נמצאת בין איש לאשתו השכיל שלמה החכם מכל האדם לסדר את דברי השיר להקב"ה כצורה של שיר אהבה, אבל כל מילה רומזת לפנים עמוקים מאוד, וגם הפשט בשיר השירים אינו כפשוטו.

וכך מקדים בעל אבן עזרא לפירושו על ספר זה: "זה הספר נכבד וכולו מחמדים ואין בכל שירי שלמה המלך חמשה ואלף כמוהו על כן כתוב שיר השירים אשר לשלמה כי זה השיר מעול` מכל השירים אשר לשלמה ובו סוד סתום וחתום כי החל מימי אברהם אבינו עד ימות המשיח וכן כתב בשירת האזינו בהנחל עליון גוים החל מן דור הפלגה עד שוב ישראל מהגלות אחר מלחמת גוג ומגוג".

"ואל תתמה בעבור שהמשיל כנסת ישראל לכלה והמקום דודה כי כן דרך הנביאים ישעיה אמר שירת דודי לכרמו ועוד כמשוש חתן על כלה יחזקאל אמר שדים נכונו ושערך צמח ואת ערום ועריה ועוד אכסה ערותך ואעדך עדי וכל הפרשה כולה הושע אמר וארשתיך לי לעולם לך אהב אשה ובספר תהלות משכיל שיר ידידות וכתוב בו שמעי בת וראי והטי אזנך, וחלילה חלילה להיות שיר השירים בדברי חשק כי אם על דרך משל ולולי גודל מעלתו לא נכתב בסוד כתבי הקודש".

רבי עקיבא היה קורא את שיר השירים כשהוא בוכה ומשתפך בדמעות שליש מכיון שהשיג את עומק הסודות שיש בשיר זה. הוא היה אומר כי היום החשוב ביותר מכל שנות עולם הוא היום שבו ניתנה שיר זה לעם ישראל. וכל העולם כולו על כל מעשיו החיובים אינו ראוי לקבל מתנה כזאת.

הפשט בפסוק שציטטת היא כפי שפירשו חז"ל שזהו רמז על שני השדיים המניקים של עם ישראל הלא הם משה ואהרן שהניקו חלב של תורה לעם ישראל אחרי מעמד הר סיני. רצוי וראוי וכמעט חיוב למי שרוצה להגיד שיר השירים שינקה מקודם את הראש מכל מה שפטפטו סביב שיר זה בבתי הספר, ולהתבונן בפירוש רש"י על שיר השירים או פירוש אחר מחכמי ישראל, ורק כך אפשר להגיד שיר זה כראוי. ה. לא ראוי להסתכל בתמונה.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה