הרב יצחק זילברשטיין

לשקר על מנת להשכין שלום בין שני גויים

הלל אומר: הווי מתלמידיו של אהרן, אוהב שלום ורודף שלום, אוהב את הבריות ומקרבן לתורה. אוהב שלום כיצד?

אא

נאמר באבות דרבי נתן (פרק י"ב): הלל אומר: הווי מתלמידיו של אהרן, אוהב שלום ורודף שלום, אוהב את הבריות ומקרבן לתורה. אוהב שלום כיצד? שני בני אדם שעשו מריבה זה עם זה, הלך אהרן וישב לו אצל אחד מהם, ואמר לו: בני, ראה חברך מה הוא אומר, מטרף את לבו וקורע את בגדיו, אומר אוי לי, היאך אשא את עיני ואראה את חברי, בושתי הימנו שאני הוא שסרחתי עליו. היה יושב אצלו אהרון עד שמסיר קנאה מלבו, והולך ויושב לו אצל האחר, ואמר לו, בני ראה חברך מה הוא אומר, מטרף את לבו וקורע את בגדיו, ואומר אוי לי, היאך אשא את עיני ואראה את חברי, בושתי הימנו שאני הוא שסרחתי עליו. ויושב אצלו עד שמסיר קינאה מלבו. וכשנפגשו זה בזה, גפפו ונשקו זה לזה. לכך נאמר (במדבר כ', כ"ט): וַיִּרְאוּ כָּל הָעֵדָה כִּי גָוַע אַהֲרֹן וַיִּבְכּוּ אֶת אַהֲרֹן שְׁלֹשִׁים יוֹם כֹּל בֵּית יִשְׂרָאֵל[1].

ומעתה הבה ונציג את השאלה המעניינת הבאה, ששטח בעל מפעל גדול בפני מו"ר שליט"א:

במפעל שלי פרצה לאחרונה מריבה גדולה בין שני פועלים גויים, עד שהפכו ממש לשונאים. שאלתי היא, האם רשאי אני לנהוג כאהרון הכהן, ולשנות מן האמת כדי להשכין שלום בין הניצים?

תשובה

השיב מו"ר שליט"א: מצינו שמותר לשקר כדי להשכין שלום בין אדם לחבירו הישראל, משום שהוזהרנו על השלום ועל האהבה (ואנו ערבים על כך), וכמו שנאמר "ואהבת לרעך כמוך", אבל לא שמענו שנאמר לאדם "חטא" בעוון שקר כדי להשכין שלום בין גוי לחבירו, שהרי לא נצטווינו על כך (ולא קבלנו ערבות על שלום שבין עכו"ם לעכו"ם). ובכל זאת, אם רואה בעל המפעל כי לטובת מפעלו חשוב ששני הגויים יעבדו יחדיו בשלום וברעות, מסתבר שמותר לו להשכין שלום ביניהם, מפני שלטובת עצמו הוא פועל!   


[1] לפי הבנת אנשי העולם, הגדרת המושג אמת, היא, אמירת דברים נכונים ואמיתיים, ההיפך מן השקר, אולם לפי האמת, ההגדרה היא אמירת דבר על פי התורה, דיבור שעל פי דין צריך לאומרו, ולכן, לצורך עשיית שלום כאשר צריך לשנות, הרי שגם זו אמירת "אמת". ומעניין שעל אהרון הכהן, שהיה משנה בדיבורו לצורך השכנת שלום, דורשת  הגמרא בסנהדרין (דף ו':) את הפסוק "תורת אמת היתה בפיהו ועוולה לא נמצא בשפתיו"!  

לרכישת ספרי "והערב נא" הקליקו כאן.

תגיות:והערב נא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה