היסטוריה וארכיאולוגיה
דו שיח על תורת האמת
אם אלוקים ברא אותך כאן, חפש את האמת כאן. וחשוב על כך, בלבך ונפשך - מה האל רוצה ממך? האם האל מצפה ממך לתור בכל קצוות עולם כדי למצוא את רצונו? האם עליך ללמוד את השפות של כל אזור ולשוחח עם החכמים ששם? אם אלוקים ברא אותך והציב אותך בעולם היכן שהציב, סמוך עליו שהוא גם נתן לך את השכל להבין כי הוא קיים, והוא גם השאיר לפניך אמת נגישה ופשוטה לכל איש אמת.
- דניאל בלס
- י"ז חשון התשע"ד
"כיצד נוכל לדעת מהי תורת האמת?"
נמרוד: אני מחפש את האמת ולא מוצא. אולי אלך ואתמסר לכוהן בודהיסטי מהודו?
דעואל: ומה יודע בודהיסט על הבורא שאתה לא יודע? האם קיבל הוא חוקים ומשפטים אלוקיים בהם התעמק, או שאולי הוא רק ישן כל חייו והשקה גינות? מלבד זאת - מי אמר שהאמת צריכה להיות כל כך רחוקה ממך? האם האדם באמת צריך לתור בכל העולם כדי לגלות מהי האמת?
תאר לעצמך מצב מגוחך, שבעולם הבא ישלחו לפתע את רוב בני-האדם הישר לגיהנום, וכאשר נשאל מדוע ומהי דת האמת, יענו לנו בשמים - "מצטערים, דת האמת היתה הדת הפולינזית מאיי האוקיינוס השקט באוסטרליה... חבל שהלכתם לחפש את האמת בהודו ולא חיפשתם רחוק יותר..." נראה לך הגיוני?
נמרוד: אז לאן אפנה?
דעואל: אם אלוקים ברא אותך כאן, חפש את האמת כאן. וחשוב על כך, בלבך ונפשך - מה האל רוצה ממך? האם האל מצפה ממך לתור בכל קצוות עולם כדי למצוא את רצונו? האם עליך ללמוד את השפות של כל אזור ולשוחח עם החכמים ששם?
אם אלוקים ברא אותך והציב אותך בעולם היכן שהציב, סמוך עליו שהוא גם נתן לך את השכל להבין כי הוא קיים, והוא גם השאיר לפניך אמת נגישה ופשוטה לכל איש אמת. האלוקים אמור להתגלות לאדם ולתת לו את ספר ההדרכה למשמעות חייו, וספר זה צריך להיות נגיש לכל אדם ומוסבר היטב על ידי חכמי אותה הדת.
לא כולנו הרפתקנים מתבודדים המסוגלים לתור בין גבעות ובין הרים לחפש איזו אמת רוחנית נסתרת. תורה של אמת צריכה להיות תורה שתהיה נגישה לכל מחפש אמת בכך שתהיה מפורסמת או בכך שלא תפקיר את שאינם מכירים בה. תורת אמת, לא תוכל למשל, לטעון שכל מי שאינו מכירה או שלא נולד לתוך המסגרת שלה ולכן לא קבלה - יזכה במוות או שאול. תורת אמת תוכל תעניש את אלה שהכירו אותה והחליטו שלא לקבלה בשל מניעים אנוכיים, אך לא את אלה שלא נולדו לקירבה וכלל לא הכירוה. אם האלוקים יבוא אלינו בתביעה יום אחד - זה על כך שלא חיפשנו את האמת הכה קרובה אלינו.
נמרוד: קיבלתי את דבריך לגבי האמת הנגישה. ברור לי כעת כי האל אמור להשאיר לאדם אמת שהוא יוכל להשיג. וכאן אני רוצה לשאול אותך שאלה שעוררת בי מקודם.
דעואל: ומהי שאלתך?
נמרוד: האם יש בכלל איזה טעם לחפש אחר האמת? אולי עלינו לחיות את חיינו לפי המוסר הפנימי, האנושי, שהאל טבע בנו, וכך נחייה?
דעואל: לא. אדם החושב יודע שדבר האל מוכרח להיות בעולם כדי שהאדם ידע כיצד להתנהג. אנו מצפים לדבר האלוקים בעולם. אנו משתוקקים לו. בימינו אין רעב ולא צמאה, לא רעב לאוכל ולא צמאה למים, כי אם לדבר השם. כולנו רוצים לדעת את רצון האלוקים. לא מצאתי דת שלא דברה בשם האלים. הטבע שהאל השאיר באדם, הוא לחפש את רצונו בעולם. רק אם לא נמצא את האמת, נפעל לפי המוסר האנושי הידוע לנו.
נמרוד: מדוע לא? מדוע לא תאמר כי האדם יכול לחיות על פי הכרתו האישית את הטוב? הרי אתה הוא שהסברת כיצד ניתן היה ללמוד גזל מנמלה וצניעות מחתול. מדוע עלינו בכלל לצפות או לחפש דת מאורגנת שתענה על השאלות הללו באופן פרטני?
דעואל: חשוב על כך. אנו מגלים חברה בבני האדם, חברה שבה על גבר מוטל להתחתן עם אשה, לקיים ברית נישואים, לשמור על מסגרת המשפחה ופרטיותה, להביא ילדים לעולם, לחנכם בדרך נכונה, לדאוג לפרנסת ובריאות המשפחה וכל אלה, כאשר באדם רובצת תאוות שונות, אותן הוא יכול לקיים מחוץ לגדרי נישואים, או לפני הנישואים. האדם לא רק אמור לדעת להתמודד עם יצריו, הוא אמור לדעת עם אילו מיצריו עליו להתמודד וכיצד. תורת אמת לא תוכל להיות כזאת שתציע התבודדות יומם וליל במנזר על ראש הר או בהתבודדות ביער, התנזרות מדיבור או חיי פרישות. קיום משפחה הוא דבר הנחוץ לקיום האנושות. אך לא זאת בלבד, כי תורת אמת צריכה אף להוות ספר הוראה לאדם בחייו בכל תחומיו וענייניו בחברה ובביתו. מובן לכל שתורה זו צריכה לכלול עניינים אינספור בתוכה, עניינים שבין אדם לחברו, בין גבר לאשתו ובין אב לבניו. לא מדובר כאן על עצות לחיים טובים ואהבת הבריות אלא על הוראות מפורשות בעניינים רבים.
נמרוד: אתה מדבר באופן מאוד כללי. אתה יכול לפרט אילו שאלות מוכיחות שחייבת להיות מסורת מסודרת מבורא?
דעואל: ובכן, אנו צריכים לצפות לדת שתענה לנו על מספר שאלות. הנה כמה דוגמאות: אנו צריכים תורה שתאמר לנו כיצד להתחתן. מאיזה גיל יוכלו בני זוג להתחתן, האם יהיה זה מרגע היותם יכולים לזוגיות? ומהי חתונה בעצם? טבעת על אצבע האשה בין כמה יחידים תספיק? האם מגילה כתובה, הכרזה בעל פה או חגיגה יהפכו זוג לגבר ואשתו? האם צריך את הסכמת ההורים? איך מתגרשים? האם גבר ואשה יכולים לחיות זה עם זו מחוץ לחיי הנישואים? האם מותר להתגרש וכיצד יתגרשו זוג? מי שנהיה אלמן ל"ע כיצד ינשא שוב? האם הוא מחוייב לבת זוגתו הקודמת? האם אשה יכולה ללכת בחוסר-צניעות, או שמא עליה ללכת בצניעות? ומהי ההגדרה של צניעות? כמובן שכאן לא מסתיימות השאלות אלא רק מתחילות. כיצד לחנך את הילדים, האם מותר לצעוק ולכעוס למען המשמעת, או שצריך לתת להם את חופש הבחירה השלם? ומה צריך ללמד את בנו?
תורה הקיימת בחיי החברה צריכה אף לענות מה צריך להיות כבוד המת והאם צורת הקבורה שלו יכולה להעשות בשריפה? והאם גופתו מטמאת? ואם כן, אז כיצד מטהרים? האם מותר להרוג חיות כדי להשתמש בעורם ולאכול את בשרם? כיצד מותר להרוג חיות? בצורת שחיטה מסויימת, בחשמל או ביריה? האם מותר לכלוא חיות בשביל ההנאה? האם מותר לאכול רמשים ושרצים או שהם מטמאים את הנפש? ואם יש איסור, אלו חיות מותרים באכילה ואלו חיות אסורות? עוד התורה תענה על שאלות כגון מהו ערך החיים, מתי צריך לוותר עליהם ומתי להלחם עבורם. האם חולים סופניים יכולים לבקש למות? האם אדם שאינו מרוצה מחייו יכול להתאבד? האם מותר להרוג במקרה שאם לא תהרוג, יהרגוך? האם מותר להרוג פושעים ומחבלים המבקשים גם הם להרוג או שאסור לרדת לרמתם? האם עלינו להכנע תמיד או שעלינו להלחם? וכדו'.
נמרוד: אני רואה מדוע על האדם לצפות ממסכת מסודרת של הוראה מהבורא.
דעואל: מובן שכך. תורה של אמת צריכה לגלות אף מה יהיה צפוי לאחר החיים הללו, ולמה אנו מצפים ועבור מה אנו חיים. התורה שתנתן צריכה להיות כזאת שתתפרס על כל שטחי החיים, ובכל הרובדים. תורה שיהיו בה כל העניינים ושתהיה רחבה מיני ים. תורה שכל שתטען הוא שעלינו להיות טובים לא תועיל במאומה, שכן, כל אחד מפרש אחרת מהו "טוב". התורה צריכה להורות לנו בכל שטחי החיים מהו טוב ומהו רע.
נמרוד: הכל טוב ויפה, אך התורה עליה אתה מדבר היא בסך הכל ספר הדרכה אותו כל אדם יכול לפרש כראות עיניו. כפי שניתן לפרש את הטוב והרע בכמה דרכים, כך ניתן יהיה לפרש את התורה בכמה דרכים. כתוב בתורה לא תרצח, ואדם יכול להתייחס לזה בכמה דרכים ולהחליט לבדו את מי מותר לרצוח ואת מי לא. ואם זה לא כך, אז נאלץ לסמוך על חכמים שיסבירו את התורה, ואז התורה לא תהיה כל כך שמימית. לא כך?
דעואל: הטענה שהצגת בסך הכל מאפשרת לנו ללמוד מאפיין נוסף שמוכרח להיות בתורת אמת. תורה של אמת צריכה להורות לנו לעקוב אחר מורי דרך ואנשי רוח שיחליטו עבור כל דור מה נכון לעשות ומה לא, שהרי פני הדור משתנים בכל תקופה, ותורה שהינה נצחית צריכה שושלת ומסורה, והסברתה על ידי חכמיה בכל תקופה. צריך שיהיה אל מי לפנות כאשר התורה אינה בהירה דיה או שניתן לפרשה בכמה דרכים. אסור יהיה שהתורה תילמד על ידי כל אדם וללא מורה, שכן, כל אחד יפרשה בדרך אחרת. התורה צריכה להיות מועברת על ידי חכמים שלמדו אותה והסמיכו חכמים אחריהם, חכמים שמצאו אותם בקיאים באותה תורה, רק אלו יוכלו להיות מורי דרך למקבלי התורה ומקיימיה.
נמרוד: אני רואה. ובכל אופן, כיצד אדע באיזו דת נמצאת האמת, כיצד אמצא את רצון האלוקים לאדם? כיצד נדע איזו תורה היא אמת ואילו חכמים ונביאים דוברי אמת?
דעואל: חפש אחר המסורה. ישנן בסך הכל שלוש דתות בעלות מסורה בעולם. ישנן בסך הכל שלוש דתות המדווחות על התגלות אלוקית כלשהי, ומסירת תורה והדרכה להמונים מהבורא יתברך: הנצרות, האיסלאם, והיהדות.
גם הנצרות וגם האיסלאם מודים בתורת היהודים שהיא אמת. גם הנצרות וגם האיסלאם מודים שבני ישראל יצאו ממצרים בידי הקב"ה על ידי משה רבינו, וניתנה להם תורה בסיני ישירות מהקב"ה. אלא שהנצרות והאיסלאם טוענים שהקב"ה שינה את התורה לאחר מכן, ומסר תורה חדשה להם.
הנצרות והאיסלאם מודות ביהדות, אך אין היהדות מודה בהם. מה שהופך את היהדות לאמת מוכחת ומסתברת יותר מהם, כי היא הדת היחידה אשר ההיסטוריה שלה מקובלת על כל הדתות.
נמרוד: מאין אנו באמת יודעים שהבורא לא שינה את התורה מאז מעמד הר-סיני האחרון?
דעואל: התשובה לכך פשוטה מאוד, והיא נובעת מההבדל העצום שבין תורת היהודים לבין כל דת ותורה בעולם כולו. כפי שאמרנו קודם לכן, מוטל עלינו לחפש בעולם תורה שתהא שונה מכל תורה אחרת, באופן כזה שלא יתכן שהיא בדיה.
מאז ומעולם היו מכשפים ומלכים אשר טענו שיש להם קשר עם האלים, ומסרו תורות להמונים. לא ניתן להבחין בין מכשף אחד לאחר, כפי שלא ניתן להבחין בין ישו לבין מוחמד או חרטומי מצרים. כל אחד ואחד מהם טוען להתגלות פרטית באיזו מערה. אי אפשר להחליט מי צודק יותר, ומיהו השקרן.
נמרוד: ואולי בכל זאת אחד מהם צודק, אולי כך החליט הבורא להתגלות ולמסור את המסר שלו לבני האדם?
דעואל: כל מוסד פסיכיאטרי שמכבד את עצמו, מחזיק לפחות מספר אנשים הטוענים שהם מדברים עם אלים, חייזרים ומפלצות. כל אדם מסוגל לספר כיצד נגלה אליו בורא עולם ונתן לו מסר להמונים. ברור לכל בר-דעת שמבחינה רציונאלית הקב"ה, אשר ברא את העולם בתבונה רבה כל כך, כמו גם את נפש האדם ובקשת המשמעות שלו - לא ימסור את דברו להמונים בסתר, בדרך מגוכחת ובדויה, שכל איש מסוגל לחקות אותה.
נמרוד: אז כיצד בכל זאת הוא יתגלה לעם?
דעואל: פשוט מאוד - הוא התגלה לכל העם, ולא לאיש אחד בסתר. ובזה שונה תורת היהודים מכל תורה אחרת בעולם כולו.
נמרוד: גם משה רבינו היה איש אחד, אשר טען שהקב"ה נגלה אליו בסתר.
דעואל: לא מדוייק. תורת היהודים, בשונה מכל תורה או דת אחרת בעולם, מדווחת על היסטוריה מדוקדקת לפרטי פרטים מאז בריאת העולם, כולל כל סדר הדורות, השמות והשנים. אך תורת היהודים ניתנה רק לאחר שיצאו בני ישראל ממצרים. זהו מעמד-הר-סיני המסופר בתורה, בו נגלה הקב"ה לעיני כל העם, במחזה רוחני שאיש לא היה מסוגל לתארו בדימויים אנושיים. ובכל זאת, לא היה ספק, שהקב"ה נגלה על הר סיני לעיני כל העם כולו ומסר להם את התורה.
נמרוד: אני רואה, ובהחלט מבין שהיתה התגלות רוחנית במעמד הר-סיני לעיני כל העם, מה שמפריד בין דת היהודים לכל תורה אחרת בהיסטוריה האנושית. ובכל זאת, אולי לא היה זה הבורא, אולי היה זה מלאך או שד? אחרי הכל, קוסמים ומכשפים היו בכל דור ודור. גם ישו וחרטומי מצרים היו מסוגלים לחולל כישופים לעיני העם. במה שונה מהם המחזה במעמד הר-סיני?
דעואל: תורת היהודים לא נותנת מקום לספק שכזה. בשונה מחרטומי מצרים, ישו, ושאר מכשפים שחוללו מעשי כישוף להמונים, התורה של היהודים מדווחת על לא אחר מאשר בורא עולם בכבודו ובעצמו.
נמרוד: כיצד?
דעואל: ובכן, מכות מצרים הן התשובה לשאלה שלך. היחודיות של מכות מצרים היתה השליטה שהראה הקב"ה להמונים בכל טבע ובכל ברייה. איני מדבר רק על גודל מכות מצרים, אשר הפכו ארץ שלמה לחורבה בזמן קצר, מה ששום כישוף מעולם לא היה מסוגל לו. אני מדבר על השליטה שהוכיחו מכות מצרים בכל גרמי תבל.
בימים עברו, חשבו המצרים שיש אל השולט במים, לכן הפך הקב"ה את היאור לדם, ובכך הראה שהוא שולט במים. לאחר מכן שלח הקב"ה את הצפרדעים והכינים, והראה שהוא שולט ברמשים, אחר כך שלח הקב"ה את השחין והדבר והוכיח בכך שהוא השולט גם במחלות והחיידקים, והוא הוריד אש וברד ביחד מהשמים והוכיח שהוא שולט בעונות השנה ובפיזיקה של כל חומר, ולבסוף הוא הרג כל בכור בארץ מצרים בו-זמנית. לשם כך מוכרח הקב"ה להיות בכל זמן ובכל מקום. בכל זמן, כדי שידע מיהו בכור ומתי כל אדם נולד, ובכל מקום, כדי שיוכל להרוג את כל בכורי מצרים באותו הרגע, מוכרח הוא להיות בכל מקום במצרים בו-זמנית. מכות מצרים הוכיחו שמדובר בבורא עולם בכבודו ובעצמו ולא בכישוף חלילה, כי שום כישוף בהיסטוריה לא הראה מעולם שליטה מלאה בכל גרמי תבל, החומר והרוח. הקב"ה הוכיח שהוא מי שנתן את התורה לעם ישראל, הוא שולט בחוקי הטבע, החומר,
נמרוד: אכן, לא מצאנו כדברים האלו בשום תורה או דת בעולם.
דעואל: בהחלט, אך גם בכך לא נגמר העניין, מכיוון שתורת היהודים שונה מכל תורה אחרת בעולם גם בכל עניין אחר. היא היחידה המצווה כל אדם מהעם לקיים מצוות מעשיות ולהיות בן נאמן לבורא עולם בכל דרכיו. היא התורה היחידה המלמדת דינים וחוקים בכל ענייני החברה, האדם והקב"ה. היא התורה היחידה בה חזינו בחוקים מוסריים כל כך לפני אלפי שנים. מדוע לדעתך חיקו את תורתנו הקדושה שתי הדתות הגדולות בעולם?
תורת היהודים היא למעשה התורה היחידה שהועברה להמונים במשך אלפיים שנות הגלות האחרונים, בלא שהעם האוחז בה יכחד באופן טבעי. בעוד תרבויות עצומות כיוון, רומא ופרס נעלמו כליל, שרדו היהודים הנרדפים והעשוקים לאורך אלפי שנים. זוהי לא דרך הטבע של ההיסטוריה, ומוכיחה באופן הישיר והברור ביותר שהקב"ה שומר על קיומם. גם השנאה הבלתי טבעית להיהודים מוכיחה את היבדלותם מכל עמי הארצות כבחירי השם בעולמו. אפילו השואה מוכיחה את יחודיותו של העם היהודי, כאשר רצו בהיכחדותו יותר מכל עם אחר. אפילו החזרה של היהודים לארץ ישראל, כמתואר בתורה על אחרית הימים, מוכיחה את רצון השם השומר על עמו, וכן שנאת הערבים אלינו, כאשר יש להם חמישים מדינות משלהם, והם חפצים בחלקת האדמה הקטנה שלנו במזרח התיכון. ההשגחה העליונה ניכרת לאורך כל התקופות בעם היהודי, הנבדל והשונה מכל עם אחר.