בריאות ותזונה

בריאות במחשבה תחילה

אם אתם מוצאים את עצמכם סובלים תקופה ארוכה ממצבי רוח ירודים, ממחשבות דיכאוניות, מדאגות או מחרדות, קחו בחשבון שהדבר אינו נשאר רק בתחום הנפש. הוא מחליש את המערכת החיסונית שלכם, ועשוי להסב לכם בעיות בריאותיות שונות. אהבה עצמית, הומור, שמחה, אמונה וחשיבה חיובית, לעומת זאת, יחזקו את המערכת החיסונית שלכם, ויסייעו לכם לשמור על בריאותכם, אף אם לא תקפידו על כללי הבריאות ב- 100%. הכל על כוחה הבריאותי והמרפא של המחשבה הטובה

אא

מקובל לאחר חג הפסח לאחל זה לזה: "שיהיה קיץ בריא!", אז נראה שזה הזמן לדבר מעט על בריאות, ועל הרגלי בריאות: כיצד קונים בריאות? האם יש לנו שליטה על בריאותנו? כמובן, מתוך נקודת מוצא שהוא יתברך נותן חיים לכל חי, ויחד עם זאת, יש לנו הבחירה לקבל את מתנותיו ולטפחן, או למאוס בהן ולהשחיתן.

ידוע לנו מאז ומקדם שלא ניתן להפריד בין גוף ונפש. פסטרנק, סופר והוגה דעות ידוע, מבטא רעיון זה במילים: "אין מערכת העצבים שלנו פונקציה בלבד - היא חלק מהגוף הפיסי שלנו, ומצויה בקרבנו כמו השיניים שבפינו. אי אפשר לפגוע בה ללא הרף ולצאת נקי מעונש".

המוח משפיע על הבריאות במודע ובלא מודע. מי שאוהב את עצמו שומר על תזונה נכונה, פעיל במידה מספקת, ישן ונח כל צורכו, ונותן מענה לכל צרכיו הבסיסיים - מרגיש בהתאם. מי שמונע על ידי הרס עצמי פנימי, אינו מקפיד על כללי הבריאות ואינו דואג לעצמו – מרגיש אף הוא בהתאם. אלא, שבדרך כלל תהליך זה קשור לעמדות פנימיות נסתרות ובלתי מודעות. בריאות קשורה להערכה ולאהבה עצמית במובן החיובי שלהן. לא יהירות, גאווה והתנשאות, אלא הפנמה של תחושת אהבה, ראייה עצמית חיובית, וראיית האדם כנזר הבריאה, שיש לו את מלוא הכוחות להתעלות. ראיית הגוף שניתן לו מאת הבורא כמשרת את המטרה הזו, ועל כן שווה לשמור עליו.

אי לכך, כשהגישה הבסיסית העצמית היא חיובית, משדר המוח לגוף כל העת שדרים חיוביים והגוף מגיב בהתאם. התוכנה החיובית שמזינה את המוח "מופיעה על המסך", והגוף ירגיש בריא.

אנו מזינים את המוח ללא הרף במסרים לא מודעים: "זה אוכל אותי", "הוא שובר את ליבי", "כואב לי עליה", "עיזבו אותי". הגוף מגיב על השדרים הללו, והוא אכן אוכל את עצמו ואפילו מרגיש שבור. מערכות ההגנה שלנו נשברות, מערכת החיסון קורסת וכך נעשים חשופים לכל מחלה ונגע.

המשתמע מכאן הוא, שכל מה שמערער את שליטת המוח על המערכת החיסונית, מטפח מחלה. לחץ כרוני הוא הגורם הראשי לערעור שליטת המוח על המערכת החיסונית. לחץ גורם להפרשת אדרנלין מבלוטת יותרת הכליה, וזו מדכאת את המערכת החיסונית.

החיים "המודרניים" הם חיים מלאי לחץ, מתח, תחרות וחרדה, וכשנמצאים ללא הרף בתנאים כאלה, חשופים לתגובה הטבעית שלהם - הפרשת הורמונים המחלישים את ההתנגדות למחלות.

בנוסף, תחושות פסיביות: צער, כשלון ותסכול, גורמות אף הן להפרשת יתר של אותם הורמונים המדכאים את המערכת החיסונית. בפרקי אבות נאמר: "עין הרע ויצר הרע ושנאת הבריות מוציאין את האדם מן העולם" - פשוטם של דברים: רגשות שליליים פוגעים בבריאות ומקצרים את החיים. ראייה פסימית של החיים, מחשבות ותחושות שליליות שולחים לגוף שדר: "היה חולה, היה חולה".

הרפואה הקונבנציונלית עסוקה מאוד. השימוש בתרופות בעולם כולו עולה משנה לשנה. החולה מקבל תרופה לכאב ראש, ומגלה ביום בהיר שהוא סובל מאולקוס. הוא מקבל תרופות לסימפטום זה, ולחץ דמו עולה. הוא נוטל תרופה ללחץ דם, אך כעת סובל מחרדות. כך הוא עובר מסימפטום לסימפטום ומרופא לרופא.

הגישה ההוליסטית המכוונת לבריאות, לעומת זאת, פונה אל השורש. מה הם הרגשות המביאים למחלה? מהו המקור לכעס, לייאוש ולתסכול? מהן המחשבות המזינות את הרגשות הללו? כאן כדאי להשקיע, כי כאן טמונה התשובה האמיתית - לטפל ברגשות. באמצעות טיפול נכון, ניתן, ברוך ה', להיות בריאים, שמחים ומאושרים. זהו המצב הטבעי שלנו, וזהו רצונו של הבורא יתברך. הכאב הוא רק איתות.

כיהודים מאמינים אנו מודעים גם לקיומן של מחלות וכאבים שאין להם הסבר בתפיסתנו האנושית, ועלינו לקבלם מאיתו יתברך מתוך אמונה תמימה, אך אין זה מתיר לנו לא לקחת אחריות, לברר ולבדוק עד הסוף מה שכן ניתן לשנות ולרפאות

הדברים אינם פשוטים כלל, ואין בכוונתנו לומר שקיים פתרון לכל כאב בן לילה. לשנות גישה ותפיסת חיים, ולטפל ברגשות העמוקים ביותר - זהו תהליך הדורש זמן רב והמון המון עבודה. בכוונתי רק להצביע על כיוון, ולתת את הדעת למקור הקשיים ולא רק למה שנראה על פני השטח.

לרשותנו עומדים מספר כלים:

א. לטפל ברגשות שלנו – פירושו להגיע אל החוויות הראשוניות שהוטבעו בנו, ושנתנו להם את הפירוש הנוכחי לראייה העכשווית שלנו. לבדוק תפיסות, זכרונות ואירועים שיצרו את הצבע בו אנו רואים את העולם. אולי ניתן לשנות את הפירוש ולהתחיל לראות דברים אחרת. הרגשות שלנו, למעשה, אומרים לגוף מה אנו מצפים ממנו. אם אנו מרגישים בפנים ייאוש וחוסר סיפוק, הגוף יגיב בעייפות, לאות וחוסר אנרגיה.

ב. לשנות את אופן הדיבור – היום כבר מוכח מעל לכל ספק שלמילים יש כוח, והן יוצרות מציאות. הן נקלטות ב"מחשב", וה"מחשב" מפעיל את הגוף אוטומטית. ה"מחשב" אינו יודע לומר: "אהה, היא לא מתכוונת באמת למה שהיא אומרת. אהה, היא מתלוצצת" - אין לו כושר שיפוט ואין לו חוש הומור. לפיכך, יש להימנע ממשפטים כמו: "הוא עושה לי מרה שחורה", "אני לא עומדת בזה", "אני לא יכולה לעכל את זה", "אני לא יכולה לבלוע את זה", "היא שברה את ליבי" - ולהחליפם במשפטים חיוביים. הגוף יגיב על השינוי.

ג. שימוש בכוח הדמיון - מומלץ לתרגל הדמיה לאחר שמביאים את הגוף למצב של הרפיה. בזמן הרפיה גלי המוח שלנו נמצאים במצב גלי אלפא, ואז אנו במגע עם המוח הימיני. ברגעים אלו יש ביכולתינו לתכנת את המוח מחדש. לראות את עצמנו בדמיון בריאים, מוצלחים ומלאי אנרגיה. ככל שנתרגל את זה, כך נתחיל לפעול בדרכים שיחוללו בפועל את התמונה המאוחסנת במוחנו. תמונת דמיון בה נראה את עצמנו במצב של בריאות שיא מירבית - תביא אותנו אוטומטית לנקיטת גישה בריאה לחיים. ראייתנו את עצמינו כבריאים, כפעלתנים וכרבי עוצמה, תהפוך אותנו במציאות לכאלה.

ייתכן ואתם ספקנים בעניין זה. גם אני הייתי כזו ולא האמנתי בעוצמה העצומה הטמונה בכוח הדמיון, אבל היום כבר לא. אני נוכחת יותר ויותר ביכולת של הדמיון לממש את עצמו.

* * *

בשלב הבא ממליצה הגישה המכוונת לבריאות להתמקד במספר עקרונות:

א. לנקוט פעולות חיוביות בשליטה על הבריאות, ולהבין שיש לנו שליטה על בריאותינו באמצעות תזונה נכונה, התעמלות והרגלי חיים נכונים. אין זה אומר שעלינו לאכול אצות ועשבים בלבד ולהתעמל עד שכל השרירים כואבים, בהחלט לא. אבל, זה אומר גילוי מודעות למזון בריא ואיכותי, המכיל את כל אבות המזון, המותאם לגופנו וערב לחיכנו. ניתן בהחלט להתרגל למזון שונה מזה שהיינו רגילים אליו ואף ליהנות ממנו.

בנוסף, פעילות גופנית - שחייה, הליכה, מה שמתאים לסגנוננו האישי, יעניקו לגופנו תחושת חיוניות, עד שנתפלא כיצד לא עשינו את זה קודם...

התחילו בהרגלים אלו כבר עתה, מיד עכשיו, לא מתוך חובה שאתם מחכים להיפטר ממנה, אלא מתוך גישה חדשה לבריאותכם - מגיע לכם להרגיש טוב ויש בכוחכם להשיג את זה!

ב. להפחית את ההתעסקות במחלות, הצטננויות, כאבים ועייפות. ככל שתופנה לכך פחות מחשבה, תפחת הציפייה לכאב ולמחלה, וככל שהציפייה תפחת, גם המחלה תפחת. "חשוב בריא - היה בריא".

היה מי שאמר: "לעולם איני עסוק מדי מלשים לב למה שבריא לי. במקום זאת אני אומר שאני עסוק מדי לחלות. מאז שכחתי כיצד להצטנן, עונת השפעת עוברת עלי ללא פגע, ותשישות היא משהו ששייך לעבר".

ג. ההומור והצחוק מונעים מחלה ומקנים בריאות – פשוטו כמשמעו. בספר "אנטומיה של בריאות" מספר החולה, שהוא מחבר הספר, כיצד הוא השתמש בצחוק ובהומור בתהליך הריפוי שלו: "הדבר פעל! הגעתי לתגלית שלעשר דקות של צחוק אמיתי מהבטן ישנה פעולה משככת כאבים שנתנה לי לפחות שעתיים של שינה ללא כאב...". כאשר אנו צוחקים, משתחררים לתוך המוח חומרים כימיים המונעים מחלה ומרפאים. אנשים המאמינים שהחיים הם קשים ואסור לצחוק, ושיש רק לעבוד קשה - מביאים על עצמם נזק גופני אמיתי.

ד .לאהבה כוח מרפא. הכוונה לאהוב את עצמנו מבפנים, לאהוב את הקרובים לנו ולהרגיש אהובים על ידם - לא אהבה על תנאי, אלא אהבה ללא כל תמורה. חולים שנמצאים סביבם משפחה וסביבה תומכת ומעניקה חום, נרפאים מהר יותר!

ה. מעל הכל: אמונה ותפילה. היום גם הרפואה והמדע הגיעו למסקנה שבכח האמונה והתפילה לרפא! הכוונה לאמונה אמיתית שה' הוא מקור הטוב והשפע. הוא מקור החיים והבריאות, והמחסור והכאב באים עלינו על מנת לקרבנו אליו.

אלו הם עיקרי ההשקפה של הגישה המכוונת לבריאות. במקום לראות את המחלה כאסון בלתי נמנע, כדאי לראות אותה כשדר רב עוצמה האומר לנו לבדוק בתודעה את הטעון בדיקה, להודות בו ולשנותו.

הקב"ה העניק לגוף את היכולת לשמור ולרפא את עצמו. עלינו רק להאמין בזה, לאהוב את עצמינו, להאמין שמגיע לנו טוב, ולקבל את מתנותיו יתברך באהבה.

אז שבאמת יהיה לכולנו קיץ בריא.

הניה לוברבום היא עו"ס קלינית, תרפיסטית מנהלת מגן

תגיות:מחשבהגוף ונפשבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה