לאישה

הרבנית חגית שירה: כוחם של עשרת ימי תשובה

חשבתן פעם למה היהדות עושה עסק כל כך גדול מעשרת ימי תשובה? הרבנית חגית שירה מסבירה מה כוחם הרוחני של הימים האלה. וגם: עשר עצות מיוחדות לנצל את הזמן הזה בצורה הטובה ביותר

בעיגול: הרבנית חגית שירה (צילום: shutterstock)בעיגול: הרבנית חגית שירה (צילום: shutterstock)
אא

באחד הימים, נכנס החפץ חיים זצ"ל לחנות של חיטה, שאל בשלומו של המוכר והתעניין כיצד מתקדמים העסקים. המוכר נאנח, "על הפנים. לא קל, לא קל! אנשים נכנסים, בודקים ואני מוריד להם שק אחר שק, זה נראה להם מתולע וזה שדוף, זה כהה מידי, וזה לא טרי... וגם אם בסוף קונים ממני איזה מאה גרם, מורידים אותי במחיר ואני בקושי מתפרנס", החפץ חיים הצטער מאוד, בירך את מוכר החיטה ויצא.

חלפו שנים אחדות ומלחמה פרצה, ושוב נקלע החפץ חיים לאותה חנות חיטה, ושוב התעניין בשלומו של המוכר, ושוב שאל כיצד מתקדמים העסקים. המוכר חייך במבוכה רבה, ואמר: "לא נעים לומר אבל המלחמה דווקא עשתה לי רק טוב. יש ביקוש עצום, ומה שאני מביא פשוט חוטפים, לא בוררים ולא בודקים, מתולע, שדוף, כהה וישן הכל טוב...ככה זה כשיש מחסור. וכל גרגר חיטה נמכר גם במחיר מופקע".

החפץ חיים התפעל וסיפר זאת לתלמידיו – כמה מוסר השכל מחנות קטנה של חיטה...

פעם, היו דורות ענקים, כל סחורה שהגיעה לשמים נבדקה בזכוכית מגדלת – הכוונה, הרצון, השלמות, הדיוק. רק מעט מתוך הסחורה התקבלה בשמים. אך היום בדורנו 'עקבתא דמשיחא', דור מלא ניסיונות, זמן של מלחמה רוחנית כשיש מחסור עצום בסחורה. כל מצווה, כל רצון, כל מעשה טוב, מתקבל בברכה, העיקר תביאי, העיקר תבואי... והשכר? עצום ורב.

ימים גדולים עברנו, ימי דין, ראש השנה, שבת שובה – השתדלנו, באמת שזה יהיה מושלם אבל לא בדיוק הצלחנו. הילדים בשולחן היו מושפעים מכמות המתוק והצבע, לא הייתה להם סבלנות לחכות לתפוח עם הדבש והם הדביקו את כל המפיונים היפים לסכום המעוטר, גרגרי הרימון התפזרו (בשקט), ואני שדמיינתי את החג "מלכות" - כמעט יצאתי מדעתי...

שלושה ימים של אוכל ואוכל השפיעו על כולם, ונגררנו שוב לקצת כעס, חוסר התחשבות ותפילה, שהיא לא ממש כוונה תחילה.

בסופו של חג את זועקת ממש מקירות ליבך, 'לא כך ציפיתי, רציתי כל כך אחרת', אבל זה לא כל כך הלך...

יקירה, את לא יודעת כמה הסחורה שלך משובחת, ואיזה שנה טובה תהיה לך, יש בך רצון ונכונות. השתדלת כל כך, ה' לא בודק אותך בזכוכית מגדלת – העיקר שבאת.

אומרים חז"ל  "בין כסה לעשור", בין ראש השנה ליום הכיפורים, יראה האדם עצמו חציו זכאי וחציו חייב, כל מצווה קטנה מכריעה את כף המאזניים לזכות.

אומר האר"י הקדוש, כי ימים אלה, עשרת ימי תשובה, מכפרים על השנה כולה ומשפיעים על כל השנה כולה, כל יום משפיע בחינת יומו – היום יום ראשון ייתן כוח לכל ימי הראשון של תשע"ה, יום שני ייתן כוח ועוצמה לכל ימי השני, וכן הלאה...

להתעודד ולהתעורר ולקפוץ לעגלה

כתוב בשיר השירים: "אני ישנה וליבי ער... קול דודי דופק...", קולו דופק על לב. בימים עברו, היו גבאי בית הכנסת, ואפילו יהודים פשוטים, עוברים באשמורת הבוקר ברחובות העיר ומעירים את העם לסליחות, היו דופקים במקלותיהם ומרעידים את חלונות הבתים ואת חלונות הלב. היום, הדפיקות האלה כבר לא נשמעות, אבל יש דופק ואור ענק בלבבות, "וליבי ער...", קחי את ליבך ועשי משהו , ה' מכוון אותך – "פתחי לי", פתח קטן, שינוי קטן. "אחותי, רעייתי יונתי תמתי" - איזה מילים... כמה אהבה...

"שראשי נמלא טל" – אומר ה', אני רואה את כל הצער שיש לעם ישראל, אני מרגיש את ליבן של כל האימהות השכולות והמשפחות הכואבות, אני יודע צערן של כל הרווקות המצפות וראשי נמלא טל מרוב דמעותיהם של ישראל. אבל אנחנו ממשיכים בשגרה, "פשטתי את כותנתי איככה אלבשנה..." איך, ה'? זה כל כך קשה לעשות שינוי. נצלי את ההזדמנות, הקב"ה כאן, והוא קורא לך, והוא כ"כ קרוב עד תפילת נעילה, ואח"כ "דודי חמק עבר".

 

עשר עצות מיוחדות לעשרת ימי תשובה:

1. עשרת ימי תשובה, הם לא ימי שיגרה רגילים. הגאון בעל ה"ראשית חכמה" אומר, כי "ימים אלה יהיו בעינייך כחול מועד, עם כמה שפחות מלאכה, ורוב היום תשובה ותפילה". נהגו צדיקים בכל הדורות, להרבות בתהילים בימים האלה.

2. מובא בספרים הקדושים, כי לכל איש פשוט יש בעשרת ימי תשובה כוח כמו שיש לצדיק הדור באמצע השנה.

3. הרמב"ם פסק בהלכות תשובה, שתפילת יחיד בימים האלה מתקבלת כתפילת ציבור, וכידוע – תפילת ציבור נשמעת ומתקבלת ועוברת את כל המחיצות, וכשיש ציבור, המקטרגים בורחים, אז איך אפשר לא לנצל את ההזדמנות הזו?

4. ההתאפקות מן הכעס משככת אש, ורבה זכותה ליום הדין והיא מעבירה את רוע הגזירה. "כל המעביר על מידותיו מעבירים לו על כל פשעיו" – להעביר, לוותר, כך ה' ינהג איתך גם הוא יעביר לך.

5. תולה ארץ על בלימה – לשתוק! העליבו, פגעו, את צודקת... שתקי ותבקשי – בדוק! ובמיוחד בבית שלך, יותר קל לשתוק לשכנה ולמישהי שאת לא מכירה, אבל לבעלך? חס וחלילה! לא נכון! דווקא לבעל, לאמא, ולבת המתבגרת.

6. "כל המרחם על הבריות מרחמים עליו מן השמים" – לרחם , להבין, גם על בעלי חיים לרחם.

7. "הווי דן את כל האדם לכף זכות" – כך גם ה' ידון אותך לזכות.

 

 תשובה, ותפילה, וצדקה מעבירים את רוע הגזירה

8. הצדקה בימים אלה חשובה מאוד, והיא בוראת פרקליט, מליץ יושר, בינך לבים אבינו שבשמים. הצדקה היא סירת ההצלה שלך, בתוך ים החיים הסוער.

9. לשים לב לתיבול שבתפילה, הכוונה לתוספות שמוסיפים בעשרת ימי תשובה – "זכרינו לחיים", "המלך הקדוש", "וכתוב לחיים טובים", ולהתכוון חזק ב"אבינו מלכנו" – קודם כל אבא ואחר כך מלך. מובא במדרש, מעשה בר' אליעזר שירד לפני התיבה, ואמר עשרים וארבע ברכות ולא נענה, ירד רבי עקיבא אחריו ואמר: "אבינו מלכנו אין לנו מלך אלא אתה, אבינו מלכנו למענך, רחם עלינו וירדו גשמים".

10. תשובה - מהי כוחה של תשובה? מובא בתנא דבי אליהו: "בארבעים יום האחרונים, כשעלה משה רבנו להר סיני, ועם ישראל היו בוכים בתשובה – עלתה בכייתם למרום. ובאותה שעה נתגלגלו רחמיו של ה', וקיבל תשובתם, ורוח הקודש בישרה את ישראל בשורות טובות, ואמר ה' לישראל: 'בני, נשבע אני בשמי הגדול שלי, ובכסא הכבוד שלי, שתהא לכם בכייה זו לששון ולשמחה גדולה, ויהיה לכם יום זה יום סליחה וכפרה ומחילה, לכם ולבניכם, ולבני בניכם, עד סוף כל הדורות". גדולה תשובה ושער התשובה פתוח לכולם.

התשובה נעשית בשלושה שלבים :

חרטה- להתחרט בלב שלם על מעשינו. להבין שהמציאות הנורמאלית היא שאנחנו דבוקים ומאוחדים עם ה', וכל עברה יוצרת מחיצה ביני לבין בורא עולם, חרטה - איך עזבתי אותך אבא, איך בראתי מחיצות כל כך רבות ביננו?

וידוי- להגיד בפה מה שלא עשית טוב. כשאת אומרת את מוציאה, את משחררת! כשאת שותקת את משאירה את זה בפנים, את חייבת להשקיע קצת זמן לווידוי ולדיבור הזה. וידוי היא שלהבת ההלחמה – ההלחמה נעשית עם הלשון, לשון מלשון ללוש ולחבר – לחבר ביני לבין בוראי.

קבלה לעתידשיהיה אמיתי – יש לנו עסק עם ה', אמיתי עד שהוא יעיד עלייך, שלא תחזרי על זה לעולם. דרך העולם שאין דברים חוזרים לקדמותם, בגד מכובס ומגוהץ לעולם לא יחזור להיות חדש. רק תשובה יכולה להפוך אותך להיות חדשה חדשה.

רוצה להזמין את הרבנית חגית שירה להרצאה מחזקת או הפרשת חלה מרגשת בביתך לנשים ללא עלות? חייגי עכשיו 073-2221290 או 052-9551580

תגיות:תשובהעשרת ימי תשובה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה